Bukefalos 28 år!

Valp som vaktar saker

Sv: Valp som vaktar saker

Svar till alla

Tack för många goda råd! Det är mycket att lära som ny hundägare, detta låter logiskt och hundvänligt! Jag tror helt på positiv förstärkning istället för bestraffning, kanske hängde bara några gamla idéer och regler kvar och förstörde. Nu ska vi träna på loss och byteshandel :banana:
 
Sv: Valp som vaktar saker

Vd glad jag blir av att läsa om en nybliven hundägare som lyssnar och tar till sig! Eloge till dig! Kan tillägga att min Rottis till och med vill byta allt hon hittar mot något godare, kommer med märgben och lägger i mitt knä osv. Allt genom byteshandel! Det funkar super!
 
Sv: Valp som vaktar saker

Du lär in att det är positivt för hunden när du tar saker ifrån henne i lugn och ro hemma. Släng ner kycklingbitar i matskålen när du står i köket, byt ett ben mot en bit leverpastej och så vidare så småningom kommer hon acceptera att du tar saker i från henne utan att du alltid måste ha något att byta med.
Ett annat knallhett tips är att du lär henne "låt bli" då kan du stoppa henne från saker innan hon har tagit dem och tror att de är hennes.
 
Sv: Valp som vaktar saker

Tack båda två, man vill ju göra allt så bra som möjligt för det lilla livet :love:
 
Sv: Valp som vaktar saker

Nu var min schäferkille aldrig vaktig, men hade en slarvig matte :D, så det hände flertal gånger att jag glömde att lägga i hans medicin i maten, men inte att han vaktade, för han lärde sig ganska snabbt, om jag sa "Aros backa", så gjorde han det, för han visste att det skulle komma ner gotta i maten, och så medicinen.

För jag kan tycka, att dom ska få äta ostört, för det vill ju jag göra, men ibland så kanske man måste störa dom i maten, och då blir det lite byteshandel "backa och du får godis i maten".
 
Sv: Valp som vaktar saker

Jo jag förstår att man måste träna in detta. Men vid de få tillfällen det är "skarpt läge" är risken stor att jag inte har något att byta med sas, fungerar det då?

Det kan ju vara en handske eller vad som helst som du byter med. Om du dessutom har problem med resursförsvar så är det ju lite upp till dig att se till att du har alternativ med dig när du går ut. Istället för att se en begränsning i den typen av träning.

Plus att man kan öva på att "jag får låna dig grej, du får den tillbaka" litar hunden på dig, så behöver den inte försvara det den har.
 
Sv: Valp som vaktar saker

Det kan ju vara en handske eller vad som helst som du byter med. Om du dessutom har problem med resursförsvar så är det ju lite upp till dig att se till att du har alternativ med dig när du går ut. Istället för att se en begränsning i den typen av träning.

Plus att man kan öva på att "jag får låna dig grej, du får den tillbaka" litar hunden på dig, så behöver den inte försvara det den har.

Om man tränar mkt byteshandel så behöver till slut inte belöningen vara mer värd än hundens byte. Hunden blir så van att lämna av och få belöning att den bara gör det. Jag har bytt till mig en rådjursskånk mot en torr Frolic ;)
 
Sv: Valp som vaktar saker

Precis. Min tjej lamnar oftast bollen till mig och jag kastar den igen nar jag sager "bring" sa det ordet ar superkul. Matte leker.:D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 229
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
917
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 940
Senast: lundsbo
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 259
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp