Valpar som slåss?!

Madde_padde

Trådstartare
Har tre st 13 veckors valpar hemma. En går med gipsat bakben och dom är därför separerade från varandra. Men aldeles nyss så tänkte jag min inte för och släppe ut de två i hallen där den gipsade damen är och jordens bråk utbryter. Den sjuka valpen och en av den friska flyger på varandra så håren bara ryker..... Super läskigt och hugger tag i varandra och vägrar släppa tack och lov är jag inte esam hemma utan får hjälp hämtar ett glas vatten i ren panik för att slänga på dom och då släpper dom Då blöder båda hundarna inte jätte mycke och sådär men endå.... Va är de osm händer varför blir de såhär?
Den skadade valpen kom hem igen efter att ha vart såld då hon inte gick ihop med nya familjens hund då deras stora hund var aggresiv mot henne som hon sa... jag tänkte inte mer på de utan tog bara tillbaka min hund.... kan de vara så att hon på nått sätt drar till sig bråk? Eller va är de som sker

Jag behöver ingen predikan om att jag har agerat fel eller så bara ett hjälpande råd! självklart blir man livrädd och funderar direkt på vad som skulle kunna hänt....:cry::cry::cry:
 
Sv: Valpar som slåss?!

hade hunden varit äldre skulle jag säga att det blivit rangstrid iom att den ena är skadad och därför "mer under" just nu. men så pass unga? jag ver inte riktigt när det kickar in, men det känns som att det borde komma senare. du tror inte bara att det är "o, ny valp, vem av oss är starkast?" fast det blev ju rang det också... jag vet tyvärr inte, men det känns som att du borde fortsätta ha dem separerade tills bakbenet är ok. alt kolla av om det går att ha dem två och två, de friska två kan ju ha triggat varandra.... usch, svårt. oavsett vilket så önskar jag dig all lycka till!!!!
 
Sv: Valpar som slåss?!

fick svar i annat forum oxå hon hon trodde oxå de berde på rang

Det här är en ren överlevnadstaktik för flockdjur. Sjuka djur sinkar flocken, kan locka till sig rovdjur och kan sprida smitta, således ska sjuka djur stötas bort

vi får hoppas på att de var så tack för svar! Rädd blir man hur som!
 
Sv: Valpar som slåss?!

det var så jag också tänkte, men ska det finnas redan på valpstadiet? *fascinerad* hundar är otroliga varelser!
 
Sv: Valpar som slåss?!

Jag antar att den gipsade är skadad på något sätt?

Kan det inte vara så att den friska vill leka, men det gjorde ont på den skadade som hugger ifrån och den andra inte förstår vad den gjorde fel och svarar upp/försvarar sig och så är det igång?

Har sett sådana slagsmål börja mellan vuxna hundar...
 
Sv: Valpar som slåss?!

Jag skulle säga att terriers är rätt annorlunda gällande sådant här. Jag har varit med om, hört om och sett många fall, fast där utgången varit ännu värre också.

I en flock av terriers, som verkligen har det där ettriga kvar i sig, så går dom väääldigt ofta på den som inte riktigt passar in. Jag vet om ett flertal dödsfall också, av blandade terrierraser.

Jag är alltid mycket försiktig när jag tar in en ny hund i min sammansvetsade lilla flock av terriers, som dessutom avlats för kamp tidigare (Inte lika lätt att få isär sådana..). Det är inte bara rang det handlar om, utan mycket mer. Det syns tydligt hos valpar också tycker jag.

Jag fick 11 st valpar för ett tag sedan, och det märktes tidigt att det alltid skulle hackas på dom minsta! Nu växte dom minsta på sig ordentligt till slut, och kunde ge igen med samma mynt - och då upphörde "mobbingen" direkt.
 
Sv: Valpar som slåss?!

Utan att vara riktigt insatt vill jag nog ändå råda dej att akta dej för att hålla dem ifrån varann för mkt.
Flocken blir delar i 2 grupper då.Eller 2 valpar mot 1.Den ensamma är då dessutom skadad.
OM det går,ta dem på korta koppelpromenader - bara för att de ska gå intill och acceptera varandra och göra som de blir tillsagda.
Ta alltså den skadade + en till.En på vardera sida till att börja med.
Du kan oxå prova att ha dem i bur t ex i vardagsrummet om du är vid TV´n.
Vill du gå en bit längre kan du inhandla munkorgar så att de kan umgås men ej bita varandra.
Munkorgar kan dock oftast inte sitta på nån längre stund eftersom den kan störa andningen (beror på vilken sort man använder).
Inget lätt problem du fått där...
Samtidigt måste den skadade valpen tillfriskna som den ska.
Vad är det för skada hon (?) fått?
Vad är det för ras/-er på valparna?
 
Sv: Valpar som slåss?!

fick svar i annat forum oxå hon hon trodde oxå de berde på rang

Det här är en ren överlevnadstaktik för flockdjur. Sjuka djur sinkar flocken, kan locka till sig rovdjur och kan sprida smitta, således ska sjuka djur stötas bort

vi får hoppas på att de var så tack för svar! Rädd blir man hur som!

Vill dementera detta! Det är tvärt om vanligt i vargflocken att man vårdar och skyddar en sjuk eller skadad flockmedlem och även kommer med mat till denne.

Om ovanstående stämde så borde ju våra hundar flyga på oss varje gång vi har influensa och är skitdåliga?
 
Sv: Valpar som slåss?!

A andra sidan kanske inte hundar forstar nar vi ar sjuka? Och de flesta hundar ar valdigt 'stoiska' ...for att inte visa flocken att dom ar sjuka och mar daligt.
 
Sv: Valpar som slåss?!

Har varit med om samma sak med valpar och dom var ännu yngre, bara 7 veckor. En av valparna hade fått en ytlig sårskada på nosryggen som gjorde att nosen dessutom svullnat upp en del. Något som hände när dom var ute och jag var inne med en annan valp, bara ett par sekunder alltså. Ut och hämtade in den som skadat sig, (förmodligen på en pinne) och tvättade och gjorde rent. När övriga valpar också kom in flög dom på henne direkt. Hon gjorde alltså ingenting själv utan det var hennes kullsyskon som omedelbart attackerade så snart de märkte hon var "skadad". En av hennes bröder höll fast i nacken på henne så hårt att jag inte kunde bända upp käkarna. Ju mer jag försökte ju hårdare bet han. Tikvalpen skrek förstås, vad gör man då, ensam med dom är också? Som tur var hände det i köket så jag fick upp båda valparna under kökskranen och på med vattnet. Då först släppte han taget. Under hela sista veckan dom bodde kvar innan leverans till valpköparna, gick det inte att ha valparna tillsammans. Den som var "skadad" (läkte ju väldigt fort men gick inte ändå), fick vara tillsammans med en av sina systrar som det gick bra med. När tiken kom in och dom skulle dia alla fick jag övervaka. Så fort dom diat färdigt ville syskonen attackera henne. Riktigt otäckt, då det kändes som det var på liv och död.

Har ingen förklaring på detta, bara tror att det ändå är så att en valp som är skadad på något sätt inte har något berättigande i flocken. Den stöts alltså ut. Kanske är det skillnad på varg och hund i så fall.

Kan tillägga att valparna som nu är 1,5 år har träffats på valpträffar efteråt och då har det fungerat som vanligt och inget gruff. Alla är mentalt stabila och väldigt trevliga. De är av en mindre vanlig drivande jakthundsras.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
707
Hundträning Har länge läst på buke men aldrig postat något. Men känner lite att situationen är ohållbar här hemma nu, so here it goes. Jag har två...
Svar
5
· Visningar
1 443
Senast: Caps
·
Hundhälsa Våran valp på 16 veckor märkte vi i förra veckan att han hade som en knöl under hakan till höger, fick tid hos veterinär där dom sa de...
Svar
0
· Visningar
963
Senast: A12345N
·
Övr. Hund Behöver akut hjälp! Vi har köpt en valp (8 veckor, storpudel) som vi bara har haft några dagar men det visade sig direkt när vi fick...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
15 215
Senast: Pudelägare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp