Valpdrömm...

Lady_A

Trådstartare
Tänkte skicka ut mina valpdrömmar i en tråd och se vad ni kloka på buke tycker om tidsplanering och rasval...

Jag är nu student, läser till veterinär i uppsala, familjens hund (svartvit springer spaniel tik) bor kvar hemma. Jag och hästen bor i Uppsala.

Drömmer nu om att skaffa mig en valp till sommaren, om jag tar en tio veckorsvalp när jag slutar, har jag en 20 veckors unghund när jag börjar igen.

För det mesta är jag i skolan antingen två timmar per dag ex tio-tolv eller ett-tre eller så är jag i skolan hela denna tiden (10-15) (ibland (sällan) är jag dock i skolan 8 till 5!)

Jag kommer kunna gå en sväng med hunden på lunchen (obs en kvarts kissepaus ungefär samt sällskap medan jag äter...)

Troligen kommer jag dela en tvåa med min pojkvän (han kommer dock jobba heltid)

Hästen tar ganska mycket tid så vissa dagar blir det inte mycket mera motion för vovve än att följa med på ridturer, på helger samt någon veckodag har jag tid att aktivt träna tex spår, lydnad, apport, agility med hunden.

Däremellan köra "trick" och lydnadsträning kanske en kvart på kvällen eller under vanliga promender.


Jag vill ha en hund som är lättlärd, lätt att få löslydnad på (dvs inte för mycket jakt (spec drivande jakt) i sig, är social och älskar hundar, folk och att va med, "jobbig" (lång) päls är varken ett krav eller hinder, inte för liten (minimi = ungefär eng cocker storlek), inte har ett ohämmat aktivitetsbehov (se ovan vad den ska passa in på), älska mig över allt annat och ha en massa will to please.

Jag är nu inriktad på en eng springer en svartvit tik som är "dual purpose"

Samtidigt har jag blivit helcharmad av två terriers (jag som inte gillar terriers!?) nämligen bullterrier och staffordshire bullterrier (utseende och attityd)

bullen har ju den fördelen att min hundälskande men inte så väldigt hundintresserade (att träna, jobba och uppfostra dem) pojkvänn, är helsåld på dem...


Vad tycker ni om min tidsplan, aktivitetsplan och rasval???

/Angelika (som vill ha en egen lurv att pussa!!!)
 
Sv: Valpdrömm...

Att ha en hund är både härligt och jobbigt ( har själv en 13 veckors vilde hemma nu )

Det jag helt spontant tänkte på först följande:

20 veckors unghund när jag börjar igen.För det mesta är jag i skolan antingen två timmar per dag ex tio-tolv eller ett-tre eller så är jag i skolan hela denna tiden (10-15) (ibland (sällan) är jag dock i skolan 8 till 5!)


Hunden är fortfarande valp när den är 20 veckor och jag skulle inte att lämna valpen ensam mer än 1 timme innan den fyllt 6 månader.
Efter det skulle jag öka mer och mer .

Jag strävar efter att ha en trygg hund och det får man om man skyndar långsamt.

Hästen tar ganska mycket tid så vissa dagar blir det inte mycket mera motion för vovve än att följa med på ridturer, på helger samt någon veckodag har jag tid att aktivt träna tex spår, lydnad, apport, agility med hunden.

Har du tänkt igenom att du verkligen har tid för en vovve ? Och nu menar jag tid där du fortfarande tycker att det är roligt.

Tid kan man alltid skrapa ihop, men det får inte vara tungt jämt och ständigt

Jag är nu inriktad på en eng springer en svartvit tik som är "dual purpose"
Samtidigt har jag blivit helcharmad av två terriers (jag som inte gillar terriers!?) nämligen bullterrier och staffordshire bullterrier (utseende och attityd)


Jag tycker att en Springer kräver mer än vad du kan erbjuda
( inget elakt menat ) däremot borde en Bulle passa dig utmärkt om du är med på att ha en envis hund ;)

En bulle tycker om att träna, men finner sig likväl med att slöa på soffan en dag :D


Så mina råd till dig är att fundera på om du har tid och vilja att ha hund och vänd dig till MÅNGA uppfödare ta inte bara första bästa.

Lycka till
 
Senast ändrad:
Sv: Valpdrömm...

Hej, bor du på Ultuna så har du säkert en massa studiekamrater som vill volontera med valpen om du måste hålla dig på lektion mer än en timme. En dagmatte kan ju vara bra?
Eftersom du har häst så kommer det bli extra jobbigt, en liten voffe är nog ganska besvärlig att ha med till stallet första året om man inte har någon som hjälper till.... långa ridturer med motion för hunden bör ju väntas med till den blivit över ett år och friröntgad.

Ang. ras så har jag inget råd. Med bullar är ju så häftiga ;)
 
Sv: Valpdrömm...

Putta upp!

Jag vet inte, hur mycket tid jag har står ju...

Eftersom jag vill ha will to please i min hund är jag lite tveksam till bullen???

Flera synpunkter och råd och tips!!! snälla!

Gärna pma adresser till bra kennlar om ni vet några....
 
Sv: Valpdrömm...

Men hur känner du själv ?

Det var du själv som tog med bullen i ditt ursrungs inlägg

Sedan skrev jag bara mina funderingar till frågorna du hade
tid , aktivitet och ras
 
Sv: Valpdrömm...

Lady_A skrev:
Samtidigt har jag blivit helcharmad av två terriers (jag som inte gillar terriers!?) nämligen bullterrier och staffordshire bullterrier (utseende och attityd)

bullen har ju den fördelen att min hundälskande men inte så väldigt hundintresserade (att träna, jobba och uppfostra dem) pojkvänn, är helsåld på dem...

Bullarna kräver MYCKET jobb och uppfostran! Men därefter har du en alldeles fantastisk hund... :D En bulle kommer att älska dig över allt annat....och alla andra som kan tänkas erbjuda en varm säng, mat och godis.... Den har inte automatiskt heller den will to please som du efterlyser (tvärtom ibland... :angel: ), men om du motiverar den rätt kan du få en hund med mycket arbetslust och intensitet.
 
Sv: Valpdrömm...

Jo det är det jag menar, de har en enorm charm, de är supersöta, supersociala och supergosiga.

MEN de är väldigt envisa och saknar ganska mycker will to please. Är det därför en lämplig "första hund" Jag är uppvuxen med hundar ikring mig och har en springer själv som är den härligaste hund jag träffat, men jag var bara sju när vi skaffade henne och har därför inte uppfostrat och tränat henne, bara skött om henne nu sedan hon och jag blivit "gamla".

Hunden jag vill skaffa kommer därför bli den första jag ska träna och uppfostra som valp....

Om jag då bara är "van" med spaniel och lite med labbar (jakt) från bekanta och så, som är väldigt lättlärda, kommer jag kunna få en lydig, förig bulle eller kommer jag få ett koppeldragande monster som knappt kan va lös om det är andra folk eller hundar i närheten, och lyssnar ytterst selektivt på gryndkomandon som hit, ligg, fot osv....


Helst vill jag ju ha min hund som valp igen (fast gärna med mera typisk springerpäls istället för den decimetertjocka fluffmatta av underull och lockar som hon har *le*)

Hon är en riktigt soffpotatis men älskar ändå att hitta på saker, är duktig eftersökshund och apportör vid "sjöfågeljakt" , gick på mindre än fem minuter att lära henne gå på balanspång / hoppa upp på bordet och ligga plats och andra agilitymoment.

Vet att hon är exeptionell men älskar spanieltemperamentet (och utseendet)

Ingen som har flera rastips eller åsikter om det kommer gå att lösa som jag tänkt det...

Skillnad (temperamentsmässigt) mellan bullen och staffen???

Vill ha tips i första hand!

Säg helst inte bara att det inte går utan tipsa mig!

Fördelar/nackdelar med att ta en äldre hund?? (under året men kanske 6-10 månader??)
 
Sv: Valpdrömm...

Det är klart att det går att ha en bulle som förstahund, en del menar på att de är ändå så speciella så det spelar ingen roll. :smirk: Så länge man läser på ordentligt innan, och är öppen för att ta emot hjälp om det skulle behövas....fast det gäller ju oavsett vilken ras man skaffar förstås.

Eftersom bullen numera är en ren sällskapshund avlas det ju inte på tex egenskaper som gör en hund mer lämpad för lydnad eller bruks eller vad det nu är, men jag är av den åsikten att alla hundar kan och bör bibringas grundlydnad. Däremot så får man med en bulle vara öppen för att det kan krävas mer, och kanske annorlunda metoder än med en bruksras. Eller så hittar du en bulle som är jätteträningsvillig och med en massa will to please, det är så individuellt i rasen. Där är ju en fördel med en lite äldre hund, man kan se åt vilket håll det barkar...

Jag känner flera som tävlar lydnad och agility med sina bullar, och just i dagarna har vi fått våra första viltspårschampions i rasen! :banana: (En vanlig bulle och en miniatyr.)

Har du kollat på rasklubbens hemsida? www.svbtk.com

Kan inte uttala mig om skillnader mellan bulle och staff, eftersom jag vet för lite om staffarna tyvärr.
 
Sv: Valpdrömm...

Jooo, det har jag kollat lite...

Har du en bulle själv???

Har hört att de är väldigt envisa, vet inte om jag har ork att behöva tala om vareviga dag i ett år att Nej du får inte hoppa upp på köksbordet och sno min skinkmacka medan jag hämtar tevattnet idag heller, krabat!!!! och Ja, fot betyder fot även om jag inte har koppel på dig och det springer förbi en jättegod katt!!

Vad händer om jag blir förbannad på min 6 månaders bulletik och ryter i och vräker ned henne från ovan nämda köksbord??

Jag har så dålig koll på det här med att motivera en hund som inte vill och att göra saker roligt.

Min spaniel behöver man som sagt visa en gång sedan sitter det och hon blir toklycklig av att få utföra en uppgift och lyda ett kommando.

Hur gör man med en hund som inte alls är intressedad av att ligga plats, gå slalom eller rulla på kommando???

Jag vill träffa flera och helst få "låna" en och prova att gå en kurs eller träna något!
Vet du om det finns någon uppfödare eller dyl nära uppsala?? Vill du pm:a mig isf? Vore jättesnällt!

Vet ju tom att jag vill ha en svart och vitfläckig tik och hon ska heta KRABAT! (om det nu blir en bulle!)
 
Sv: Valpdrömm...

Lady_A skrev:
Vad händer om jag blir förbannad på min 6 månaders bulletik och ryter i och vräker ned henne från ovan nämda köksbord??

Min gris skulle kolla förnärmat på mig och säga "Vadå inte få vara på köksbordet?" :D Eller så skulle hon bli förtvivlat få matte att förlåta henne och göra om det igen vid ett obevakat ögonblick! ;)
Nädå, så illa är det inte, men visst måste man vara helt konsekvent och envis. Mer eller mindre på olika hundar. Och glöm inte bort alla goda skratt du kommer att få!

Jag har en brindle-tik som snart är fem, och när jag tränar med henne gör hon det mesta glatt och villigt, men det går inte att nöta grejer. Hon ser ingen poäng i att göra saker om och om igen likadant, om du förstår vad jag menar. Man måste variera träningen och köra korta pass ofta istället. (Utom med spår, det kan hon hålla på med i oändlighet...) Så här med facit i hand borde jag ha valt ett annat träningssätt från början, men nu kör vi mest lite för skojs skull och då funkar det utmärkt med godis. Just nu är budföring det roligaste, att faktiskt springa till andra människor och dessutom få godis av dom! :)

Jag känner en tjej som tävlade lydnad 3 med sin bulle, en fröjd att se! Så visst går det.

Om du tittar på rasklubbens hemsida finns alla uppfödare länkade där, det borde finnas nån runt uppsala. Jag är grymt dålig på geografi i den regionen av sverige.... :o Dessutom kan du gå in på www.bullterrier.nu och titta under bullisägare, där finns ett helt gäng i Uppsala! www.bulle.nu är ett ganska nystartat forum. Sen kan du ju passa på att gå på stora stockholm och kika också.
 
Sv: Valpdrömm...

Vill du ha en hund som älskar andra hundar kanske inte staff är det bästa valet. Många funkar ju bra med andra hundar men tyvärr inte alla.

Vet inte hur pass bra en staff är att ta med på ridturer, är de som Selma så vill de springa fram till alla människor man träffar för att pussa på dem.

Vill du ha en vild och jobbig hund som alltid är glad är staffen perfekt :angel: Känner tyvärr inga bullar, men en kompis hade en förut och han ville bara ligga och sova jämt.
 
Sv: Valpdrömm...

glee skrev:
Vill du ha en vild och jobbig hund som alltid är glad är staffen perfekt :angel: Känner tyvärr inga bullar, men en kompis hade en förut och han ville bara ligga och sova jämt.

Den erfarenhet jag har av bulle är en hund och den är helt galen. Inte det minsta trevlig nånstans... Får ryck och bara snurrar runt och biter tag i det som är "ivägen". har tex fått mina jeans sönderdragna bara för att jag råkade stå brevid när hunden drog fram som en tromb. Gillar inte alls rasen, tycker den är stor, klumpig, hänsynslös, burdus och ful. Kanske träffade jag på ett ouppfostrat exempel, men det är iaf min bild av rasen...långtifrån den gosehund som jag skulle vilja ha...
 
Sv: Valpdrömm...

Jooo, det är det som är min största tvekan!

Jag vill ha en okomplicerad hund! En som jag inte behöver slita mitt hår i förtvivlan för att få att gå fot lös tex....

Jag tycker de är charmiga, de har en stor plats i hjärtat men tänker jag efter är jag nog inte så komplementar mot en bulle!

Det är helt klart spanieln som är min hund, spec eftersom alla kunniga verkar poängtera en envishet och brist på will to please hos både bulle och staff, samt att de kan vara svåra att ha ihop med andra hundar?!

Min kommer behöva träffa andra hundar nästan varje dag, och helt kunna bli lämnad i närheten av eller tillsammans med andra hundar utan att min uppmärksamhet ska behöva vara hundraprocentigt på henne...

Tyverr verkar de flesta tycka att springern är fel val för mig, men av alla hundar jag känner är det "spanjlarna" jag gillar bäst.

Ge mig hints på hur jag ska kunna bli en bra springer ägare!!
 
Sv: Valpdrömm...

Ja, de är riktigt envisa som du skrev.. Min uppfödare varnade mig för att jag skulle bli gråhårig av att skaffa staff. ;) Skulle nog inte säga att de har brist på "will to please" men de har ju inte den där naturliga kontakten med sin förare som en del andra raser har.

Du får nöja dig med att klappa på min hund istället. :D
 
Sv: Valpdrömm...

Åååå jaaaa! kan inte jag få låna den någon timme och gosa med?? Vi bor ju liksom i samma stad tilloch med!!! Var bor du??? Jag bor i Sunnersta! (Kan tyckas lite skumt men jag läser ju till vet och har dessutom hästen där ute...) Jag kan tom bjussa på middag eller ngt! *le*
 
Sv: Valpdrömm...

Haha. Vi bor i luthagen/rickomberga så det är ju en bit.
Men vi går kurs i Nåntuna på lördagar, du kan ju kolla nån gång om du vill :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp