Valpdrömm...

Lady_A

Trådstartare
Tänkte skicka ut mina valpdrömmar i en tråd och se vad ni kloka på buke tycker om tidsplanering och rasval...

Jag är nu student, läser till veterinär i uppsala, familjens hund (svartvit springer spaniel tik) bor kvar hemma. Jag och hästen bor i Uppsala.

Drömmer nu om att skaffa mig en valp till sommaren, om jag tar en tio veckorsvalp när jag slutar, har jag en 20 veckors unghund när jag börjar igen.

För det mesta är jag i skolan antingen två timmar per dag ex tio-tolv eller ett-tre eller så är jag i skolan hela denna tiden (10-15) (ibland (sällan) är jag dock i skolan 8 till 5!)

Jag kommer kunna gå en sväng med hunden på lunchen (obs en kvarts kissepaus ungefär samt sällskap medan jag äter...)

Troligen kommer jag dela en tvåa med min pojkvän (han kommer dock jobba heltid)

Hästen tar ganska mycket tid så vissa dagar blir det inte mycket mera motion för vovve än att följa med på ridturer, på helger samt någon veckodag har jag tid att aktivt träna tex spår, lydnad, apport, agility med hunden.

Däremellan köra "trick" och lydnadsträning kanske en kvart på kvällen eller under vanliga promender.


Jag vill ha en hund som är lättlärd, lätt att få löslydnad på (dvs inte för mycket jakt (spec drivande jakt) i sig, är social och älskar hundar, folk och att va med, "jobbig" (lång) päls är varken ett krav eller hinder, inte för liten (minimi = ungefär eng cocker storlek), inte har ett ohämmat aktivitetsbehov (se ovan vad den ska passa in på), älska mig över allt annat och ha en massa will to please.

Jag är nu inriktad på en eng springer en svartvit tik som är "dual purpose"

Samtidigt har jag blivit helcharmad av två terriers (jag som inte gillar terriers!?) nämligen bullterrier och staffordshire bullterrier (utseende och attityd)

bullen har ju den fördelen att min hundälskande men inte så väldigt hundintresserade (att träna, jobba och uppfostra dem) pojkvänn, är helsåld på dem...