Valpproblem?

Kalaspinglan

Trådstartare
Hej igen!

Nu har valpen varit hos oss i drygt 1,5 vecka och det fungerar över förväntan bra. Men som alltid kommer en massa frågor upp, vad är normalt och vad är inte normalt? Oavsett hur många böcker vi läst innan, eller hur många valpar vi haft innan, står vi rådvilla och gnuggar oss i geniknölen. Därför hoppas jag att någon av er kan förklara om vi är ute på hal is, eller om vi ska sluta oroa oss.

Vår valp är tuff. Riktigt tuff, enligt oss. Först och främst verkar han modig, han går nyfiket fram till blåsande pressenningar (hur stavas det??!) och undersöker, konstiga ej helt fasta underlag trampar han på som om inget hänt, underliga ljud reagerar han inte alls på.

Men han är också tuff mot oss. Alla valpar bits, och det gör även vår piraya. Vi har försökt med många metoder att tillrättavisa honom när han helt oprovoserat börjar "valpbitsas" på oss. Oftast har vi sagt "loss" när han sitter fast i kläderna eller håret (och han lyssnar på detta) och ger honom istället favorittugg-djuret, men ibland är han på som en igel igen. Om vi säger till honom med ett "NEJ" och lyfter bort honom blir han ofta - som vi tolkar det - arg eller lekfull och går på igen, och igen, och igen, och igen. Och reser vi på oss och går därifrån för att "nej, jag vill inte leka med dig när du biter mig" kommer han efter...

Han har också vid två tillfällen hoppat upp på både husses och mitt ben och "ridit", vilket jag lärt mig är ett dominansbeteende när det gäller stora hanhundar. Han är knappt 10 veckor, vad betyder beteendet för honom? Hur som helst tillåter vi inte att han gör det.

I övrigt är han hur gosig och snäll som helst. Han är också mycket kontaktsökande, framför allt med mig. Han går att hantera hur som helst, sitter gärna i knät och myser eller ligger där och sover. Han har accepterat att sova på golvet bredvid sängen, och är så gott som helt rumsren. Vi har lite smått tränat på sitt och ligg och det har han snappat upp direkt. Även "inkallningen" fungerar bra, jag belönar honom ofta med beröm och godis.

När han somnat i soffan lyfter vi in honom till sovrummet och där kan han även ligga vaken, själv, utan att göra ett pip. Leker lite med någon tuggsak och verkar nöjd. När vi kommer in viftar han glatt på svansen och kommer oftast och möter oss.

Har någon av er något vettigt att säga? Ska det vara såhär? Är han normal eller bör vi göra på annat sätt, söka hjälp??! :confused:

Tack på förhand!
Pinglan

PS! Jag tror jag har koll på hur mycket jag ska klippa klorna nu. Vi ska till vet. och få spruta om någon vecka, ska be henne att visa ordentligt då.
 
Sv: Valpproblem?

det verkar som du fått en hund med krut i, vilket kan vara lite besvärligt om man gör helt galet. men det tror jag inte ni gör.

när det gäller bitandet så tryckte jag ner ett finger i tungan på hunden. mkt effektivt. att avleda tror jag inte så mycket på, har man otur så uppfattar hunden det som belöning om den får sin favvisleksak varje gång den biter. förbudsträning skulle jag satsa på.
 
Sv: Valpproblem?

Precis så har jag haft det med min valp. Från början gjorde jag precis som ni. Försökte avleda. Säga nej samt ignorera. Gick inge bra alls. Sen blev valpen större o starkare o började morra o försöka hota en när man sa ifrån. Så jag fick helt enkelt slänga honom på rygg. Det är det enda som fungerat.
 
Sv: Valpproblem?

Förresten vad är det för ras? Kampar han nåt om leksaker etc? Kan ni ta saker ifrån honom? Vad har ni för planer?
 
Sv: Valpproblem?

För det första; om han rätt vad det är blir rädd för presseningen osv så bli inte orolig för det. Det är spökåldern men det visste ni förmodligen redan och ni har ju en bit kvar till de perioderna. :)

Som redan sagts avledning eller som du säger att ni knuffar/lyfter bort honom kan istället uppfattas som initiativ från er till lek på hans uppmuntran genom att bita er och riskerar att förstärka beteendet.

Istället för att vänta tills han måste läggas på rygg. Så ta ett nyp bakom örat och säg skarp NEJ. Om det inte fungerar över nosen och NEJ. MEN kom ihåg att det bland hundar är en extremt hög toleranströskel mot valpar så gå ut lugnt och känn er för hur mkt som behövs och inte mer än det.
Självklart inte för kung och fosterland NEJ!!! med en så liten valp men ett klart och tydligt NEJ följt av brrrrraaa!! när han visar underkastelse eller "skäms". Eller ännu bättre om han förstår att så får man inte göra och avbryter.

Sedan då ni avbrutit hans initiativ till bitande lek så kan ju istället ni ta initiativ till det genom att ta fram en leksak eller trasa eller liknande så att han förstår att "aha den här är det okey att bitas med och de leker tom med mig om jag tar den istället för deras byxben" Börjar han under den leken gå över till att bita er så igen NEJ och avbryt.

Mvh
Björn
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Valpproblem?

Glömde säga att så fort han gav sig fick han rikligt med beröm o gjorde nåt roligt.
 
Sv: Valpproblem?

Hej!

Tack för era svar. Jag tycker det känns lite bättre nu, att läsa att vi inte är ensamna.. :)

Caspian; han är en Rhodesian Ridgeback och vi har planer för honom dels utställning men även spårning. Vi får väl se vad han tycker är kul... Han kampar gärna med ett rep han tuggar på, däremot har vi idag bestämt oss för att endast ha en leksak åt honom och inte som nu när han har tre-fyra stycken. Du skrev att du slängde din hund på rygg; vi har försökt med det men då reser han på sig och går till attack igen.

Cillamuffins; vi har prövat att trycka ner ett finger på tungan, och det fungerar alltid - en liten stund. Jag tycker det låter sunt det du skriver att det kan uppfattas som en belöning att ge hans tuggleksak istället. Vi har tagit det till oss.. vi ska också försöka vara lite mer tydliga med pausen mellan "hans lek" och "vår lek".

UrsusRex; ibland tar han faktiskt ett nej, ett lugnt och ganska tyst nej. Dessa dagar tar han också loss och inkallningen helt okej. ..men så är det de andra dagarna när han inte är så samarbetsvillig. Däremot har vi gjort precis som du skriver, avbrutit "hans" lek och tagit initiativ med något annat. Kanske pausen däremellan inte varit så tydlig, vi ska försöka vara lite mer observanta på det...

Pinglan
 
Sv: Valpproblem?

Precis samma problem som jag hade med Selma.. Fast det där med att trycka ner ett finger på tungan eller i gommen hade jag inte hört talas om så det har jag inte testat. Men jag tvivlar på att hon hade brytt sig.

Det kändes verkligen som att jag hade testat ALLT, visste inte hur jag skulle göra.. Och instruktören på valpkursen märkte ju också att Selma var väldigt bitig (och då hade hon hunnit bli 3-4 månader). Hon tipsade om att spruta vatten på hunden. Jag hade funderat på det innan men vågade inte riktigt, var rädd att det skulle gå galet på något sätt (ja, förstahundsägare :p). Men då testade jag det iaf och på bara några dagar var det STOR skillnad! Fast det måste ju vara så att hunden tycker det är obehagligt att få vatten på sig, en del kan tycka det är roligt och då funkar det såklart inte som korrigering.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej, har en snart 4 månaders valp av bruksras som blir helt sjövild när hon busar. Det ska bitas i händer och kläder och dras så till...
Svar
11
· Visningar
968
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
677
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
418
Senast: Harrysen
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
850
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp