Valptid och jobb

evis

Trådstartare
Jag har börjat fundera allvarligt på detta, något som jag faktiskt inte tänkt ska bli något bekymmer - men kanske är det min "oerfarenhet" som fått mej att tänka så...

När jag tar hem min valp är hon 10 veckor. Planen är då att hon får stanna hemma hos oss och med oss i 4-5 dagar, men planen har då varit att 6:e dagen skulle hon få följa med mej på jobbet. Börjar faktiskt känna lite ångest över detta, kanske gör jag henne onödigt "otrygg" på det viset - så hon inte förstår vad som är hennes hem?

Jobbet är då i "hem-miljö", jag jobbar som personlig assistent. I lägenheten (brukarens) är det bara jag, hunden & brukaren men miljön runtomkring är förstås ganska jobbig för en hund - mycket folk i korridorerna och så (service-hus). Oftast blir jag hemskickad under kvällen så jag är på jobbet ungefär 3-4 timmar per kväll, åker hem emellan timmarna så det blir lite flackigt (fram och tillbaka).
Jag tror i och för sej innerst inne att det är relativt ok ändå, jag har inget emot att hon ser "jobbet" som ett andra hem - men det är viktigt att hon är trygg även där. Men ja - vad tycker ni? Läser om folk som tycker att man ska "stanna hemma" med sin valp minst 2-3 veckor.
Jag behöver aldrig lämna henne ensam dock och har perfekt jobb för att ha möjlighet med rumsrenhets-"träningen" - har inte sett någon anledning till att ta ledigt. Andra veckan blir jag automatiskt ledig från jobbet (brukare åker utomlands), så då får jag mycket mer tid med valpen - kanske borde jag vänta till DÅ med att ta hem henne (men då är hon 12 veckor)?? Hon är ju uppfödd hos min mor så hon är väldigt präglad på mej och vi går redan nu på rastningsrundor ute på gräsmattan och jobbar lite för att få fin kontakt jag & hon - kan ju också fortsätta med det fram tills jag "tar hem" henne. Samtidigt känns det som att jag hellre tar hem henne "till mej" som 10 veckor än 12 veckor.

Ja, hur mycket kan jag jobba med henne nu? Hon är 8 veckor. Gå på kortare utflykter här på gården? (hon är ganska tuff och modig, kan ju ta med morsan också) Ska jag koppelträna henne nu medan hon är i "hemma-miljö" eller är det viktigare att ha henne lös och jobba med kontakten på det viset (hon är väldigt följsam)? (dvs där hon är född och uppvuxen)

Gah, ja, nu när jag tänker på det så blir jag bara mer och mer nervös... Hur ska jag klara av den här valptiden?! Jag är första hunds-ägare - ensam i alla fall (har haft hund tillsammans med morsan). Känns lite främmande och svårt....
 
Sv: Valptid och jobb

Vad är det för ras?
En lättstressad eller socialt känslig (extra lyhörd för socialt samspel med människa/hund) ras mår antagligen bättre av att vänta ett par veckor till, medan en tuffare och lite mer svårstressad ras kan klara av din vardag bättre.

Du är ju väldigt lýckligt lottad, som kan ordna det så bra med din valp, och är klok och omtänksam som funderar över detta. Det finns absolut en risk att det blir "i mesta laget" för en åttaveckors valp att "studsa runt" så mycket varje dag. Med tanke på att du vet att hon har det bra hos din mor och du kan träffa och träna henne där, skulle nog jag vänta åtminstone till tio veckor.

Hon behöver säkert BÅDE koppel- och lösträning, och ta gärna med henne till nya platser med liten störning (kanske skogen?) när du tränar lösträning. Där är det mest naturligt att hon med automatik håller sig i närheten av dig, eftersom hon inte känner igen sig. Men över-arbeta inte, bland det viktigaste en liten valp kan lära sig är att koppla av i mattes knä (eller vid fötterna) i olika miljöer. Lycka Till!!
 
Sv: Valptid och jobb

Tack för svaret!
Hon är en blandras papillon X mittelspitz, uppfattar henne som tuff men vet ju ej hur hon är i nya miljöer. Mamman (mittelspitzen) är ju rätt utpräglad vakthund och ganska socialt känslig (om jag uppfattar dej rätt), medan farsan (papillon) verkar vara en väldigt framåt kille med stort mod, "svårstressad".

Jo, jag har verkligen ett guldläge... Men man får ändå lätt lite ångest, det är ett stort ansvar! Förhoppningsvis ska hon ju stanna hos mej i 10-15 år till, då känns det viktigt att det blir rätt från början :).
Hon har ända sedan hon var riktigt liten blivit van att ligga och sova i knäet och "gosa", och hon uppskattar det. Bra tips att ta med henne till skogen!
 
Sv: Valptid och jobb

Ok, problemet med blandisar är ju att man aldrig riktigt vet vilka egenskaper de får med sig från sina föräldrar :) I ditt läge skulle jag vänta de där veckorna, av skäl som jag nämnde tidigare. I 8-12 veckors ålder är den korta tiden otroligt betydelsefull för valpens självförtroende och trygghetskänsla. Och även om väntan blir lite längre för dig tror jag att du har igen det i resten av valpens liv.
Och att du får extra ledig tid med henne hemma, innan "ni" börjar jobba är ju också bra. Det är VÄLDIGT mycket en liten valp ska lära sig i sitt nya hem (alla ljud, alla lukter, alla rutiner osv).

För tydlighets skull, i det jag skrev om att koppla av är "nyckelordet" OLIKA MILJÖER.

Gå (eller åk om det är för långt för valpen att gå) ner på stan och sätt dig på en parkbänk på shopping-gatan vid lunchtid, på perrongen på järnvägsstationen, åk minst 30 minuter på en buss, sitt på en strandkant och mata änderna (valpen måste stanna hos dig och koppla av ändå), gå på hundklubbens öppna träningskvällar och "lek" publik, sätt er i närheten av en livlig lekplats för barn, gå på en marknad, ett tivoli osv - träna avslappning och kontakt i SAMTLIGA dessa miljöer och alla andra du kan komma på. Det är den absolut viktigast grund du kan lägga för din valp.
 
Sv: Valptid och jobb

Jättetack för ditt inlägg, gav en hel del upplägg för oss! :bow:
 
Sv: Valptid och jobb

Åh ingen orsak alls. Det är bara roligt att dela med sig av (ibland ganska surt förvärvade :) ) erfarenheter ;)

Lycka till med lilla "puppan"!!!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag funderar till och från på att skaffa en hund. Jag har ingen aning om ras och det är i nuläget inte intressant heller eftersom jag...
Svar
19
· Visningar
1 789
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 261
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
743
Övr. Hund Jag längtar så efter att skaffa hund. Men förstår inte hur folk löser det, särskilt under valptiden?! Vi är en familj med tre barn. Vi...
2
Svar
35
· Visningar
4 936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp