Valptid och jobb

evis

Trådstartare
Jag har börjat fundera allvarligt på detta, något som jag faktiskt inte tänkt ska bli något bekymmer - men kanske är det min "oerfarenhet" som fått mej att tänka så...

När jag tar hem min valp är hon 10 veckor. Planen är då att hon får stanna hemma hos oss och med oss i 4-5 dagar, men planen har då varit att 6:e dagen skulle hon få följa med mej på jobbet. Börjar faktiskt känna lite ångest över detta, kanske gör jag henne onödigt "otrygg" på det viset - så hon inte förstår vad som är hennes hem?

Jobbet är då i "hem-miljö", jag jobbar som personlig assistent. I lägenheten (brukarens) är det bara jag, hunden & brukaren men miljön runtomkring är förstås ganska jobbig för en hund - mycket folk i korridorerna och så (service-hus). Oftast blir jag hemskickad under kvällen så jag är på jobbet ungefär 3-4 timmar per kväll, åker hem emellan timmarna så det blir lite flackigt (fram och tillbaka).
Jag tror i och för sej innerst inne att det är relativt ok ändå, jag har inget emot att hon ser "jobbet" som ett andra hem - men det är viktigt att hon är trygg även där. Men ja - vad tycker ni? Läser om folk som tycker att man ska "stanna hemma" med sin valp minst 2-3 veckor.
Jag behöver aldrig lämna henne ensam dock och har perfekt jobb för att ha möjlighet med rumsrenhets-"träningen" - har inte sett någon anledning till att ta ledigt. Andra veckan blir jag automatiskt ledig från jobbet (brukare åker utomlands), så då får jag mycket mer tid med valpen - kanske borde jag vänta till DÅ med att ta hem henne (men då är hon 12 veckor)?? Hon är ju uppfödd hos min mor så hon är väldigt präglad på mej och vi går redan nu på rastningsrundor ute på gräsmattan och jobbar lite för att få fin kontakt jag & hon - kan ju också fortsätta med det fram tills jag "tar hem" henne. Samtidigt känns det som att jag hellre tar hem henne "till mej" som 10 veckor än 12 veckor.