Sv: Vänder bettet...
Hej!
Jag utgår ifrån att din häst är kollad i munnen av en hästtandläkare, annars kan det vara en bra idé att göra det innan du börjar omskola hästen.
Jag tror inte nödvändigtvis att det behöver vara något "fel" med vare sig häst eller bett, däremot tror jag att hon kan ha lagt sig till med vanan att fippla med bettet under sin tid som travhäst, som ett sätt att få utlopp för överskottsenergi/stress. Det är förstås ett beteende som måste brytas om hon ska funka som rid- och körhäst.
Om jag var du så skulle jag prova ett lätt, mjukt bett med få rörliga delar, till exempel ett oledat syntetbett (t ex ett s k novabett). Det är behagligt att ha i munnen, och förmodligen ganska annorlunda från det bett hon har haft på travbanan, så det kan vara bra för att bryta gamla vanor och börja nya. Använd också en remontnosgrimma, den gör så att hon inte kan öppna munnen så mycket utan att man för den skull behöver spänna åt den hårt. Använd det här bettet när du rider dressyr och tömkör, och lär henne att svara på förhållningar som följs av eftergift så att hon blir vän med bettet. Hon är kanske van från banan att ta ett ganska rejält stöd i bettet när hon springer fort, det måste hon vänja sig av med. Det rejäla stödet kan också ha skapat obehag i munnen.
Om hon är het vid uteritt kan det vara smart att prova att rida på hackamore tills hon har lärt om hur hon ska svara på bettet.