Vänder bettet...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Queen_opal
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 538
Q

Queen_opal

jag har ett trav-sto, som nu ska användas som fritidshäst i ridning och körning. Hon liksom vänder bettet i munnen, så att sidostyckena vänds ut och in. Vad göra? Byta bett? Och i så fall till vad? Eller sätta på något slags nosgrimma, av särskild sort/utformning? Hon verkar inte ha ont av bettet, tuggar på det hela tiden. Och hon har inga konstigheter för sig annars, Inga tecken på obehag/smärta alls från bettet! Så varför gör hon så?:confused: Och vad kan/ska jag göra åt det?

Sv: Vänder bettet...

Hästen ska inte tugga på bettet, den ska ha ett mjukt sug på det. Om hon tuggar ( ordets rätta bemärkelse) och dessutom hela tiden är något fel. Att hästen sen dessutom vänder bettet i munnen indikerar att något är fel, antingen inne i munnen på hästen eller att hästen inte gillar bettet.

Vad är det för bett du har nu?

vad har hästen för bett nu?
är det i rätt storlek?
lägger hästen det under tungan eller bara vänder på det?
vad för nosgrimma har du?

Hej!

Jag utgår ifrån att din häst är kollad i munnen av en hästtandläkare, annars kan det vara en bra idé att göra det innan du börjar omskola hästen.

Jag tror inte nödvändigtvis att det behöver vara något "fel" med vare sig häst eller bett, däremot tror jag att hon kan ha lagt sig till med vanan att fippla med bettet under sin tid som travhäst, som ett sätt att få utlopp för överskottsenergi/stress. Det är förstås ett beteende som måste brytas om hon ska funka som rid- och körhäst.

Om jag var du så skulle jag prova ett lätt, mjukt bett med få rörliga delar, till exempel ett oledat syntetbett (t ex ett s k novabett). Det är behagligt att ha i munnen, och förmodligen ganska annorlunda från det bett hon har haft på travbanan, så det kan vara bra för att bryta gamla vanor och börja nya. Använd också en remontnosgrimma, den gör så att hon inte kan öppna munnen så mycket utan att man för den skull behöver spänna åt den hårt. Använd det här bettet när du rider dressyr och tömkör, och lär henne att svara på förhållningar som följs av eftergift så att hon blir vän med bettet. Hon är kanske van från banan att ta ett ganska rejält stöd i bettet när hon springer fort, det måste hon vänja sig av med. Det rejäla stödet kan också ha skapat obehag i munnen.

Om hon är het vid uteritt kan det vara smart att prova att rida på hackamore tills hon har lärt om hur hon ska svara på bettet.

Just nu har jag ett rakt tränsbett med runda ringar. Och ingen nosgrimma alls. Hästen har aldrig tävlats i trav, endast tränats i ca 2-3 år. Innan jag fick henne hade hon gått med föl som var fött 2010. Hon är inte riden alls, jag märkte det när jag skulle tömköra henne. Och hon är ingen nervös het/stressad häst. Gick lugnt och fint när jag tömkörde henne. Nej, hon lägger inte tungan över bettet, hon bara vänder på det.
Så, hoppas jag svarat på alla frågor nu.
Förresten är jag väldigt mjuk på handen, håller tömmar och tyglar som om de vore gjorda av sytråd utan att för den sakens skull hålla FÖR löst. Hästen får alltid ett mjukt stöd när den söker det. För övrigt är hästen 7 år i år. Mvh

Åhå.

Kolla att bettet inte sitter för lågt ner i munnen.

En sak du kan prova är att sätta en rem mellan bettringarna under hakan. Det skulle kunna hjälpa och då slipper du nosgrimma.

Provat fasta ringar? Vet ju inte om det hjälper, men hästen verkar iaf inte alls nöjd med vad den har i munnen nu.

Menar du att du börjat rida in den nu?

hur långt är bettet?
hur sitter det i munnen?
Jag skulle sätta på en nosgrimma för att stabilisera upp tränset (det blir lätt lite "skramligt" och lätt när man inte har nosgrimma och bettet glider lättare omkring)

En sak du kan prova är att sätta en rem mellan bettringarna under hakan. Det skulle kunna hjälpa och då slipper du nosgrimma.

Jag röstar också för curbstrap, nosgrimma är bara onödigt om hästen inte behöver det.

Nej, jag håller inte på att rida in henne nu. Jag ska påbörja det senare, börjar med markarbetet först, vill att hästen sätter lite muskler först.
Bettet är inte för långt, det är anpassat efter käkarna. Tror det är 10,5 cm.
Jag har ett eggbett hängande, kanske ska prova det istället. Dock kan jag inte prova någonting idag, då hon skadade sig i hagen idag.:cry:Men, testar det sen när hon blivit bra igen!:)

Haller faktiskt med Ricca och Svea, slang pa en curbstrap det ar bla det de ar menade for att forebygga...

/Bewwan, som hellre rider med curbstrap an nosgrimma.

Liknande trådar

Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
528
Senast: Elo
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 613
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny häst. Han är från Holland och jag har inte så mycket info på vad han har gjort innan. Ett problem vi har...
Svar
2
· Visningar
1 020

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka