Vandrande häst

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Oledoledoff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 2 563
O

Oledoledoff

Någon som har erfarenhet av hästar som vandrar och inte kan stå still varken i boxen eller i hagen?

Hästen i fråga är en femårig hingst som nyligen kom till stallet. Han är lugn och väluppfostrad, inga problem att hantera, står alltid still när han är uppbunden och är inte het eller dum att rida. Han står still när han äter, men så fort han ätit upp/är mätt så vandrar han från mellanvägg till mellanvägg i boxen. När han släpps ut på morgonen så går han iväg och betar i ca. 10-15 minuter och sedan går han tillbaka till grinden där han vandrar fram och tillbaka, med några få korta undantag, tills han blir insläppt igen, så det spelar ingen roll om han är ute eller inne. Han hade samma beteende där han stog förut. Någon som har några ideer på vad vi kan göra?

kastrera, om det inte är försent...är han snäll, prova att släppa ihop honom med nån valack..jag har haft såna vandrare flera stycken....det är synd om dom.

Har tänkt tanken på kastrering jag också. Det är ju synd om honom. Nu är det inte jag som äger honom, han har bra stam och ser mycket lovande ut som tävlingshäst, samt att ägarna har planer för honom som framtida avelshingst. Så vi får väl kanske testa med en kompis i hagen och se om det "lugnar". Tack för att du svarade!

Sällskap kan nog bota honom, gärna en valack i hans egen ålder som han kan leka lite med.

Det finns inget inom hantering som gör att man kan få honom lugn inombords då? Lät synd om hästen, kan inte vara lätt.
Ifall det med hagkompis inte fungerar, kanske splita kan vara en lösning? Jag tycker själv att hästar absolut ska ha box, men ifall han står still när han är uppbunden, kanske spilta kan vara något man åtiminstone kan prova? Hoppas det ordnar sig!

Man skall även tänka på att inte "gömma" undan hingstarna, dom vill gärna ha koll på hela "flocken" dvs hästarna på gården...men som sagt så mår dom väldigt dåligt dessa hästar om man inte kommer på nåt bra sätt att bryta mönstret....en häst jag hade la jag in slanor o gamla däck, hinkar o fan o hans moster i hagen hos...han blev bättre då han inte KUNDE vandra :crazy:...det var inte min egen häst så jag kunde inte påverka kastrering...dock är han tydligen valack nu, men det är frågan om han inte blev det försent...

är det omöjligt att ha sällskap till hingsten eller kanske ingen vågar släppa ihop sin häst eller ägaren kanske ej vill ha sällskap till hästen?
Jag har nästan bara goda erfarenheter av hingstar tillsammans med annnan/andra hästar av det manliga könet :)

Det kan också bero på rastlöshet. Det kan ju vara något liknande vävning. får han tillräckligt med motion då? Han kanske vill ut och busa i skogen. Stora problem kan ofta bero på små saker, som till exempel uttråkning.

Han är inte undangömd utan går sida vid sida med en annan valack. I hagarna runt om går bla andra hingstar, ston med föl och unghästar, så han ser hästar vart han än tittar. I stallet står han med hästar både vid sidan om och rätt över gången. Mellanväggarna är hela, men hästen som stog i hans box tidigare har skapat ett "titthål" in till hingsten bredvid så de har kontakt med varandra om de vill.

Han tränas hårt ca. fyra dagar i veckan, två dagar lättare ridning och en dags vila. Hans beteende är väl på sätt och vis "besläktat" med vävning men några tendenser till att väva har vi inte märkt här.

Vi får se om han kan släppas ihop med valacken han nu går bredvid, de känner ju varandra vid det här laget.

Tack igen för era svar! :)

Finns ingen spilta i stallet, men det kunde kanske vara ett sätt att bryta hans beteende mönster. Det är jättesynd om honom, jag tror inte han vet själv varför han gör som han gör. :(

Borde man inte kunna släppa ihopp hästen med ett sto, så att de kan bli en liten flock.
Fast då är väll bara problemet att hita ett sto och en sto ägare som vill ha sin häst betäckt av den hingsten samt ha sin häst kvar där..

MIn f.d. medryttarhäst, som nu står i samma stall som min häst, är vandrare. Det är en lipizzaner på 18 år, vallack. Han blev bättre när han fick flytta till ett mindre stall där det är mindre stress, rörelse och kakafoni runt omkring, men slutat helt har han inte.

Min hästs hagkompis vandrar i hagen när han är själv. Innan min häst kom till stallet gick det nästan inte att han honom ute, efter någon timma fick han nog och rymde dessutom, men nu sedan de blev två leker de och har det bra.

Svårt med en hingst förstås, kan den kasteras eller gå med en valack ändå?

I stallet kanske en leksak eller något att pyssla med, tex halm kan vara bra att prova?

Vandring är ett fysiskt uttryck för en mental underbelastning, jobba! är nyckeln. Att han går hårt redan flera dagar i veckan spelar ingen roll, det mest det fysiska biten som tränas och den är ju redan god då han även tränar sig själv.

Att kastrera hjälper oftast inte, de har lika stort beroende av mental stimuli kvar, så, mental träning, köra slut på honom mentalt varje dag, kompis är perfekt, sto är idiotiskt, då lär han få tokstryk.

Spilta är tortyr, utsätt inte honom för det. Att lägga hinder ökar hans frustration men får honom att tänka, det kan funka, men kan också få honom att fly.

Att acceptera hans vandrande är nog det enda raka, stor hage är viktigt så att det blir långa sträckor. Stänger man av blir det tvära vändningar och det sliter mer än själva vandringen.

Min valack är 15 och och har vandrat i hela sitt liv, han hade inga hagkompisar förrän han var 14, då slutade han tvärt. Blir han ensam, vandrar han igen.

Så mitt förslag är kompis!

Min häst vandrade mycket när vi först fick honom till stallet. Han är förmodligen väldigt sent kastrerad...
Intrycket jag fick då han vandrade i hagen, som både hade ett flertal andra hästar, samt hagar i de flesta riktningar omkring med hästar, var att han helt enkelt blev orolig och ville ha koll, även på de hästar som gick i hagar en bit bort. Senare när han hade blivit en del av flocken i hagen han gick slutade han dock med att vandra, blev väl så att han kände sig trygg. Boxar avskyr han däremot fortfarande, gör honom helt rastlös, tror att det beror på att han inte kan se resten av stallet, vilket han kan göra då han står i en spilta...

Innan min syster köpte sin ena häst, så red hon honom, då ryttarinna inte själv ville rida honom.
Han stod i ett stort stall, med många hästar och mkt liv och rörelse.
Fick vara ute mkt i hagen och hade hagkompis.
Dock så boxvandrade han enormt mkt och var alltid lite lätt stressad.

Sedan så köpte min syster honom och han fick komma hem till vårat lilla stall (sammanlagt 5 häster, inkl honom).
Vår lugna stallmiljö, fasta regler och tider gjorde honom lugn och harmonisk.
Och efter bara någon vecka så kände han sig trygg och lugn och slutade att boxvandra.
För honm så hjälpte det att flytta till en annan lugnare miljö, med få hästar och samma människor!

jag har en 6 årig valack ( hingst tills för 1 år sedan) han boxvarndar "som en galning" de dagar som han har vila och eller bara ridits lugnt, de dagar han fått jobba som vanligt står han lugnt o fint. I hagen är han dock lugn så länge han får gå i "sin" hage med sin hagkompis intill. Häromdagen släppte jag ner honom i en gräshage på Em detta räckte för att han skulle börja vandra igen, antagligen för att han kände sig utanför i den hagen...

Så mitt råd liknar C_L´s mental stumulans! jag kallar min valack för arbetsnarkoman, han måste få jbba riktigt ordentligt och få tänka för att hålla sig lugn i sin box!

boxvandring är ett tecken på att hästen inte trivs med sin tillvaro. hingstar, till skillnad från många andra handjur av annan ras, lever året runt med sin flock. de är på så vis mycket sociala individer och behöver också kontakt med andra hästar. något måste ändras i hans vardag för att han ska sluta. prova som sagt med hagkompis, och fri tillgång på grovfoder. om detta inte funkar är nog kastrering en bra lösning. även ägarna borde väl ha hästens välmående som första priorotering.
något du ABSOLUT inte får göra är att binda upp i spilta. symtomet kanske försvinner, men problemet finns kvar, och risken att andra beteendestörningar uppstår är stor (tex vävning)

Liknande trådar

Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
462
Senast: animalasia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 385
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 725
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade... 2
Svar
27
· Visningar
4 003
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka