Bukefalos 28 år!

Vandringskängor ( utbruten från Den 21:e hunduppdateringstråden)

Red_Chili

Trådstartare
Sitter och kollar efter kängor till mig. Jag är lite trött på att bli blöt om fötterna när vi går i skogen. Mina vandringskängor är inte direkt vattentäta :meh:

Är det någon här som testat Lundhagskängor, de med bara ett lager? Jag provade sådana i butik idag och blev förtjust i skorna men inte lika förtjust i prislappen (2500kr...) så nu kollar jag efter något som är liknande men billigare :p Ett absolut grundkrav är dock att de ska vara just vattentäta. De behöver också ha hyfsat stöd för fotvalvet (jag har extremt högt fotvalv) och passa hyfsat breda fötter... Tips någon?
 
Sitter och kollar efter kängor till mig. Jag är lite trött på att bli blöt om fötterna när vi går i skogen. Mina vandringskängor är inte direkt vattentäta :meh:

Är det någon här som testat Lundhagskängor, de med bara ett lager? Jag provade sådana i butik idag och blev förtjust i skorna men inte lika förtjust i prislappen (2500kr...) så nu kollar jag efter något som är liknande men billigare :p Ett absolut grundkrav är dock att de ska vara just vattentäta. De behöver också ha hyfsat stöd för fotvalvet (jag har extremt högt fotvalv) och passa hyfsat breda fötter... Tips någon?
Jag har haft ett par Lundhags kängor, eller jag har fortfarande i och för sig men jag använder dem inte så ofta. ;) Det jag har haft problem med dem är att jag har fått skavsår på hälarna, men det får jag av nästan alla skor om jag slarvar med vilka strumpor jag använder. Mina var i läder och det tog ett tag innan jag hade gått i dem ordentligt och de kräver även att man sköter lädret för att hålla en torr om fötterna men när jag skötte det så kunde jag gå i vatten med dem utan att bli blöt, dock var de inte tillräckligt varma när jag står still under jakten och därför köpte jag mig nya kängor. Mina nya är Viking Villrein BOA GTX och jag är handlöst förälskad, stadiga men lätta, håller både värmen och är ändå inte för varma. Håller fötterna torra med rätt skötsel förstås! Jag gick i dem i 12 h här i höstas och det var visserligen skönt att sätta på sig ett par andra skor när vi var klara men inga skav, fötterna kändes pigga och bra stöd under hela dagen. :D Men de är nog kanske inte billigare än Lundhags i och försig. ;)
 
Sitter och kollar efter kängor till mig. Jag är lite trött på att bli blöt om fötterna när vi går i skogen. Mina vandringskängor är inte direkt vattentäta :meh:

Är det någon här som testat Lundhagskängor, de med bara ett lager? Jag provade sådana i butik idag och blev förtjust i skorna men inte lika förtjust i prislappen (2500kr...) så nu kollar jag efter något som är liknande men billigare :p Ett absolut grundkrav är dock att de ska vara just vattentäta. De behöver också ha hyfsat stöd för fotvalvet (jag har extremt högt fotvalv) och passa hyfsat breda fötter... Tips någon?
Jag har haft ett par 1 lagers och gillade dom inte, så de gav jag bort till min syster :D Nu har jag ett par 3 lagers, Mira High som jag gillar skarpt. Tog ett tag att gå in dom men det uppvägs med att de går att sula om och känns precis som innan. Så för mig var investeringen i dyra kängor lätt, jag använde dom i 5 år innan jag sulade om dom och har nu haft dom 2 år till. Så utslaget på 7 år är det knappt 500 kr om året.
 
Sitter och kollar efter kängor till mig. Jag är lite trött på att bli blöt om fötterna när vi går i skogen. Mina vandringskängor är inte direkt vattentäta :meh:

Är det någon här som testat Lundhagskängor, de med bara ett lager? Jag provade sådana i butik idag och blev förtjust i skorna men inte lika förtjust i prislappen (2500kr...) så nu kollar jag efter något som är liknande men billigare :p Ett absolut grundkrav är dock att de ska vara just vattentäta. De behöver också ha hyfsat stöd för fotvalvet (jag har extremt högt fotvalv) och passa hyfsat breda fötter... Tips någon?

Jag har! Är inne på mitt andra par och när jag var tvungen attköpa ny (sprack i lädret pga för dålig/bristfällig skötsel) var valet enkelt för mej. Köpte en uppdaterad version av samma jag hade sen innan,
https://www.outnorth.se/lundhags/mira-ii-women-s-light-high#BlackRush

Inte fått ens ett pyttelitet skoskav när jag gick in dom, bara ytterst lite under fjällvandringen i somras (mot förra sommaren då hela fötterna var fulla med blåsor och sår). Deras nya hälgrepp gör underverk!
och med rätt skötsel är de vattentäta, inte annars. Vadade till knäna på fjällvandringen utan att bli blöt om fötterna och så länge jag rör mej är jag varm om fötterna med ullstrumpor på.
Japp, jag är nöjd med mina! 😁
 
@Snurrfian och @TantAgda, hur sköter ni lädret för att det ska bli bra?
@attheedge, vad var det du inte gillade med dina?

Det jag tycker funkat bäst är Lundhags vax och en sprayimpregnering utanpå, lite för säkerhets skull. Inte säkert det behövs men det kan väl knappast skada.

Jag har problemfötter som i jobbskor kräver formgjutna hålfotsinlägg. Men i lundhagsen klarar jag mej med originalsulan. Går jag däremot promenader några dagar i rad i mina blundstones som jag har här hemma på gården få jag ont i knäna direkt. Så lundhagsen passar mej och mina problem väldigt bra!
 
@Snurrfian och @TantAgda, hur sköter ni lädret för att det ska bli bra?
@attheedge, vad var det du inte gillade med dina?
Vax här med!

Jag tyckte inte de blev så stabila just runt ankeln. Men de jag har nu är väldigt stabila och sköna att gå i. Så länge jag rör på mig fryser jag inte om fötter i dom, men kan inte stå stilla någon längre stund i kylan. Där har jag ett par Jörnkängor som är helt grymma när det kommer till kyla :up:
 
Sitter och kollar efter kängor till mig. Jag är lite trött på att bli blöt om fötterna när vi går i skogen. Mina vandringskängor är inte direkt vattentäta :meh:

Är det någon här som testat Lundhagskängor, de med bara ett lager? Jag provade sådana i butik idag och blev förtjust i skorna men inte lika förtjust i prislappen (2500kr...) så nu kollar jag efter något som är liknande men billigare :p Ett absolut grundkrav är dock att de ska vara just vattentäta. De behöver också ha hyfsat stöd för fotvalvet (jag har extremt högt fotvalv) och passa hyfsat breda fötter... Tips någon?
Alltså jag kan inget om Lundhags, men jag äger inga gummistövlar utan använder alltid mina Haglööfs skor eller kängor. Impregnerar med jämna mellanrum och har aldrig blivit blöt om fötterna vare sig i regn, snäslask eller lera :)
 
Alltså jag kan inget om Lundhags, men jag äger inga gummistövlar utan använder alltid mina Haglööfs skor eller kängor. Impregnerar med jämna mellanrum och har aldrig blivit blöt om fötterna vare sig i regn, snäslask eller lera :)
Vad är det för material i dina skor och kängor? :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp