Vandringskängor

Araminta

Trådstartare
Då jag redan sörjer min vecka i alperna så tröstar jag mig med att leta nya vandringskängor. Det är en djungel och jag är en newbie i sammanhanget, så givetvis vänder jag mig till Buke för vägledning.

- Mellanhöga kängor, som ger stöd i sidled men som inte blir hindrande i brantare terräng (upp/ner).
- Bra grepp. Jag avskyr känslan av att halka.
- Har långsmala fötter men funderar på om jag ändå behöver extra utrymme för tårna? Får tejpa de yttre tårna för att undvika att de skaver mot varandra och får ont framtill i stortån vid långa turer i nedförsbacke (naglarna är väl nedklippta).
- Blir också väldigt trött i fotsulorna/undersidan av fötterna. Upplever nuvarande skor som relativt platta. Bör jag se mig om efter något med mer stöd eller handlar det om ovana?

Och kanske viktigast av allt: hur vet man att skorna man provar på ett butiksgolv även funkar i terräng? Något särskilt man bör pröva eller titta efter?
 
Jag tycker att skalkängor är överlägset om man ska vara ute ett par dagar. Då har man tjocka sockar i istället för foder i skorna, så blir man genomblöt går det att lösa med att byta strumpor och kängorna torkar betydligt fortare. Vad det gäller dämpning och fotbädd så tycker jag att kängor ska ha så mycket stöd som man trivs bäst med. Jag går i barfotaskor till vardags men har superfeet-sulor i mina kängor. Det är något man får lura ut själv vad som funkar bäst. Och ja, det är vanligt att bli trött under fotsulorna om man inte är van vid att gå i fasta sulor (och mjuk dämpning funkar inte så bra om man går med mycket packning).

Du vill ha rejält med plats för tårna, fötterna är ofta minst en storlek större efter ett par dagar ute. Vad som sedan är rätt märke och modell går inte att säga utan att prova, fötter är så olika. Jag har smala fötter och hälar, vill ha plats att spreta med tårna och har ett par lundhags mira light. Skulle sikta på något lägre om jag inte gick i fjällen, men tycker att "för låga" blir tyngre att gå i för att för mycket av vikten hamnar på foten istället för benet.

Går man med väldigt lätt packning är lättare skor skönare än kängor, och smidigare i snubblig terräng.
 
Jag har ett par höga lundhagskängor (3-lagers, en modell som inte verkar säljas längre men liknar professional high) som är helt fantastiska. Har gått massor i dem, allt ifrån längre fjällvandringar med tung ryggsäck till blöta hundpromenader på hemmaplan. De är utprovade på Lundhags egna butik och det jag minns att jag reagerade på var att de ska vara mycket rymligare än man tror. Mina är 2 storlekar större än den storleken jag själv trodde var lagom stor, resultatet av det är att mina tår aldrig nuddar någon ”vägg” eller blir ihopmosade och jag har inte fått ett enda skavsår någonsin i dem, varken på hälar eller tår eller någon annanstans😍
 
Mina kängor är 39,5 - normalt har jag 38 i skor. Kör dubbla ullstrumpor så känns de lagom. Hanwag Tatra med goretex, halvhöga.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp