jag jobbar hästarna ganska sällan i rep, då jag föredrar corallen. Endast hästar som är i uppfostringsstadiet, ska lära sig att bli longerade i lina eller då man vill ha tillgång till ridbanans storlek vid tex olika redskap eller då flera arbetar sina hästar samtidigt.
I övrigt tjänar man mer på att jobba hästen lös, både när det gäller att bygga upp kommunikationen och variationen på övningar. Till saken hör även att många hästar blivit "reptjänare" pga flitigt tränande i repövningar. När de sedan kopplas lösa kommer deras sanna åsikt fram...
Övningarna då man flyttar runt på hästen har inget egetsyfte och är därför onödiga att hålla på med i förlängningen. När hästen förstått vad man vill så går man vidare till andra moment i träningen, och grunden ska då fungera överallt i hanteringen.
Repgrimmans syfte är dels att den inte ska kännas, men också att man har mer att ta till om det behövs. Men en bra hanterad häst ska kunna manövreras oavsett utrustning, och även utan. Det plus att man inte bör binda upp hästen i repgrimma, och att de inte heller fyller någon funkion som flugskydd i hagen, gör att jag valt att bara ha vanliga grimmor på hästarna. (förutom nya, som sagt.)
Sen beror det väl på hur man jobbar också. Jag förstår inte riktigt vad du menar när du skriver att dina elever inte kan hantera hästarna lika bra med sina vanliga grimmor. Enligt mig ska NH inte sitta i utrustningen, utan i kroppsspråket. Repgrimman ska därför inte vara någon magisk förutsättning för kommunikationen, utan bara ett tillfälligt redskap i början innan hästen kommit igång och blivit uppmärksam.
Detta inlägg är inte riktat enbart till dig, och inte till en knäpp på näsan åt någon. Men NH får inte bli någon utrustningsfixerat tränngsmetod utan mål och syfte. Målet ska vara naturligt, dvs utan konstlade metoder och onödiga övningar.