Vanlig grimma...? går det..?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Buffalo_brud
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 228
B

Buffalo_brud

Jo...jag skulle bara fråga någon som vet...när man håller på men NH och typ gör övningar som att backa och att hästen ska följa efter sin ryttare, vara uppmärksam osv. Så har jag bara sett att man använder sig av en repgrimma och ett jättelångt grimskafft eller "arbetsrep" måste man ha denna utrustning eller går det lika bra med "vanlig" grimma och grimskafft? :confused:
/tacksam för svar...

Lång lina behöver du ha, grimskaftet är oftast för kort. Longerlina går bra, men den kan bli lite väl lång ibland, fast det går ju att klippa av.
Vanlig grimma funkar bra. Repgrimman är ju lite skarpare, men det beror ju på vad man ska göra, var man är och vilken sorts häst man har. Jag har repgrimmor till båda mina hästar och använde dem en del i början, men nu är jag lat och orkar inte plocka fram dem utan använder deras vanliga terylene-grimmor.

Jag brukar använda en vanlig grimma eftersom jag inte har hittat nån bra repgrimma.
En mjuk och ganska tunn terylene.
Har fått för mig att har man en mjuk, tunnare grimma känner hästen lättare signalerna från repet.
Jag upplever det mkt lättare att använda ett längre rep, ca 3-4 meter och att repet är ganska tungt,
då är det lättare att styra repets rörelser. :)

Kan tippsa dig om en som gör jättebra repgrimmor om du är intresserad! :)

Nå, minst 4 meter rep är bra, och gärna ett tungt, longerlina går men är ofta för lätt och de finaste signalerna som görs med rep får inte samma effekt.

Jag rekommenderar även repgrimma eftersom det är stor skilnnad av olika anledningar. :)

Ärligt.....vad är det som är så fantastiskt med repgrimma?

Jag vill nog påstå att TANKEN är viktigast...man kan ju "tänka" hästen till det man vill att den skall göra...Jag HAR faktiskt en repgrimma :D :D men har aldrig insett det fantastiska i den :confused: :confused: det går lika bra med vanlig grimma.....

Repgrimman är bra eftersom den kan ge finare signaler till hästen.
Den är även lätt och stör inte hästen när hästen inte får signaler genom den. Samt att man har otroligt mycket mer kraft i en repgrimma om man har en häst som vill sticka (ex om det är ett beteende man vill arbeta bort).

MEN, för att man ska kunna se all denna skillnad behöver man en BRA repgrimma, de som finns i affärerna är inte alls lika bra som de jag köper!!!

Vad är skillnaden på de som finns i affärerna då?? Jag har en ganska mjuk en med "knoppar" av koppar i nacken

på en någolunda välhanterad häst behövs inte repgrimma. men den fungerar bra på hästar som behöver övertygas lite mer. (på hästar som till fullo förstått sin styrka har dock den lilla människan inte mycket att sätta till i fysisk väg...)

En bra repgrmma ska inte vara sladdrig och hänga på huvudet, dessa typer är vanliga i många butiker men försök hitta en med mer styrsel. Den sladdriga kombinerat med ett bra rep med lagom tyngd ger ett konstant tryck, och det är svårt att få små reprörelser att nå fram, samt att det är lika svårt att ge full eftergift.
En repgrimma som står lite mer av sig själv känns inte mycket för hästen i ett neutralt läge. Den påverkas lätt av reprörelser och du kan välja att ge mycket lätt tryck eller hårt.

Jag är inte riktigt säker på vad du menar med "sladdrig", men jag har upplevt de som säljs i butik här uppe som väldigt hårda och om man då jämför mina med dom så skulle man kunna påstå att de är sladdriga, men jag själv tycker att de är toppen. (det är jaanas design på repgrimmorna jag har).

Min erfarenhet av mina repgrimmor är att när jag tar med mig repgrimmor på mina kurser är det i slutändan de som används, trotts att deltagarna köpt egna. Detta pga. dålig kvalite på de man köper i butik. Det är som natt och dag att använda dessa. Något man verkligen ser på hästarna, deltagarna blir nästan besvikna när de ska använda sina vanliga igen för att hästen börjar ignorera dom igen.

Nå, Martha. Du skrev att du har koppar (allstå metallen då?) på dina repgrimmor? Jag kan maila dig en sida med vad jag tycker har toppen kvalite på repgrimmor. Hon som gör dom har dessutom flera års vana av NH, enligt mig bäst i sverige.

När det gäller att använda repgrimma på en välhanterad häst så kan jag säga att sen den dagen jag satte på en repgrimma för första gången på en häst så har jag aldrig velat byta (ner) mig till en vanlig igen. Repets längd ger en otrolig fördel när man hanterar hästar. Och själva grimman är så händig och bekväm. Så för mig är snarare frågan, varför ha en vanlig grimma, snarare än varför ha repgrimma. (Men smaken är som baken :)). Nåja, jag har inte repgrimma på mina hästar för att jag måste eller för att den är skarpare än en vanlig, jag har repgrimma för att det är en grimma.

Jag MÅSTE inte ha den, men jag väljer att ha den för att den är så mycket bättre (enligt mig då). Men det är min syn på det hela. :)

JAg jobbar väl inte med hästar som du gör...vi binder ju upp hästarna vid selning och vård, och då är ju inte repgrimman nån fördel...när man har som jag en hel del olika och nya hästar och dessutom maojritet på hingstar så är inte lösa hästar nån bra lösning....

Min häst lyssnar lika bra på vanlig grimma som repgrimma. Jag använder dock repgrimma eftersom de vanliga grimmorna inte är tillverkade till en häst med huvudformen som min här ;) kort, brett huvud. han får skav av "nosgrimman" på underkäken fastän jag använder sådana med spännen och har de max utspända. Jag använder inte någon skarp repgrimma utan det är ganska tjockt rep, jag har knutit den själv.

Ett långt rep skulle jag aldrig klara mig utan! Har ett (det jag använder mest) som är 3-4 meter och ett som är 6-7 meter.

jag jobbar hästarna ganska sällan i rep, då jag föredrar corallen. Endast hästar som är i uppfostringsstadiet, ska lära sig att bli longerade i lina eller då man vill ha tillgång till ridbanans storlek vid tex olika redskap eller då flera arbetar sina hästar samtidigt.
I övrigt tjänar man mer på att jobba hästen lös, både när det gäller att bygga upp kommunikationen och variationen på övningar. Till saken hör även att många hästar blivit "reptjänare" pga flitigt tränande i repövningar. När de sedan kopplas lösa kommer deras sanna åsikt fram...

Övningarna då man flyttar runt på hästen har inget egetsyfte och är därför onödiga att hålla på med i förlängningen. När hästen förstått vad man vill så går man vidare till andra moment i träningen, och grunden ska då fungera överallt i hanteringen.

Repgrimmans syfte är dels att den inte ska kännas, men också att man har mer att ta till om det behövs. Men en bra hanterad häst ska kunna manövreras oavsett utrustning, och även utan. Det plus att man inte bör binda upp hästen i repgrimma, och att de inte heller fyller någon funkion som flugskydd i hagen, gör att jag valt att bara ha vanliga grimmor på hästarna. (förutom nya, som sagt.)

Sen beror det väl på hur man jobbar också. Jag förstår inte riktigt vad du menar när du skriver att dina elever inte kan hantera hästarna lika bra med sina vanliga grimmor. Enligt mig ska NH inte sitta i utrustningen, utan i kroppsspråket. Repgrimman ska därför inte vara någon magisk förutsättning för kommunikationen, utan bara ett tillfälligt redskap i början innan hästen kommit igång och blivit uppmärksam.

Detta inlägg är inte riktat enbart till dig, och inte till en knäpp på näsan åt någon. Men NH får inte bli någon utrustningsfixerat tränngsmetod utan mål och syfte. Målet ska vara naturligt, dvs utan konstlade metoder och onödiga övningar. :)

Gör ett rep själv, det är enkelt. Köp hamparep och splitsa fast en hake. Funkar jättebra och är billigt. Det kan säkert gå med en vanlig grimma, men jag köpte en repgrimma från Börjes för 29 kr och den är jättebra. Min häst lyssnar mycket bättre med den på än men den vanliga grimman.

jasså du har nh kurser,jag kanske skulle gå en för dig???
vad tar du och när e nästa? jag kommer bums!!! :angel: :)

Övningarna då man flyttar runt på hästen har inget egetsyfte och är därför onödiga att hålla på med i förlängningen

att flytta runt hästens fram och bakdel eller att kunna styra varje ben för sig är ju väldigt användbart i all hästhantering. varför inte??

repgrimman är ett ypperligt hjälpmedel som om den används rätt försärker den egna tanken och därmed oxå kroppsspråket. om hästen blivit döv för den är det användaren som har missförstått någonting, det är ju tvärtom meningen att repgrimman ska hjälpa till att öva upp hästens känslighet.

mvh rymdentusiasten :bump:

Många utövare anammar NH som något man går till en särskild plats (ridbanan) för att träna. Man flyttar bakdel och framdel etc, men utan vetskap om varför det är så bra. Man bara gör det, för att man precis lärt sig att man kan få hästen att utföra det.

För att NH ska komma till sin rätt så SKA hela filosofin användas konsekvent i HELA hästhanteringen. Grundmomenten lärs gärna in på ridbanan, det är bara bra. Men det får inte stanna där. De lärs in för att sedan kunna nyttjas överallt, i olika doser. När människan förstått och hästen nappar och är lyhörd, så finns det ingen som helst mening med att fortsätta. Resultatet av detta kan istället bli en avtrubbad, totalt uttråkad häst.

det är detta jag mnar med egetsyfte. Momenten är nödvändiga för fortsatt hantering, men om de inte används där, dvs sätts in i ett större samanhang, utan bara fortsätter vara rörelser man tränar, så förlorar de helt sin mening.

ang din åsikt om repgrimma: ja, precis. den är ett verktyg på vägen för att få hästens uppmärksamhet. Men den är inte oersättlig som verktyg i den situationen, och den kan garanterat bytas ut mot vad som helst och inget på en hanterad häst.

blir lite undrande nu :confused:

när jag läser dina inlägg så uppfattar jag det som om du tycker att man mest tränar hästen??

det är ju klart att det finns människor som uppfattar "NH" på det sätt du beskriver, därav uttrycket "repviftare" och därav kommer många av de missförstånden ifrån som är så vanliga.

men blir som sagt lite frågande ändå när du säger att du endast LÄR :confused: nya hästar vissa övningar. min uppfattning är att det först och främst är människan som behöver träna sig. flytta framdel, bakdel, hovarna eller nån annan kroppsdel var för sig får ju hästen lära sig i sin flock. det är vi som måste öva upp sinnet och attityden på oss själva för att den ska förstå vad vi menar.

mvh rymdentusiasten :bump:

NH baserad på kroppsspråk är inget man behöver lära hästen. Som människa använder man sig då av de signaler som hästarna själva använder. Däremot behöver många hästar "lära om" sin uppfattning om människan. Dvs att man visar dem att även människor kan hålla koll på kroppen.

Man tränar sig själv i NH, men man tränar hästen i tex löslongering. Jag kanske, omedvetet, skrivit lär hästen vissa gånger, då jag istället syftar till att man tränar/övar upp kommunikationen. T.ex. "lär hästen vara uppmärksam". Även om hästen kan språket, så behöver den ju inte lyssna. Det är då människan, genom ett visst beteende, kan lära hästen att "om du väljer att göra så, så händer det här". Dvs här används ordet "lära" som en variant på "förstå".

Att förklara ord är ofta krångligt, för alla har vi våra uppfattningar om vad ord betyder. Man kan röra till det hur mycket som helst. :crazy:
Det viktiga är dock att tanken går fram. I det här fallet att man inte kan plocka ut vissa NH-övningar och träna dem då och då, utan när det gäller NH så bör man anamma helheten, eller inte alls.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
9 052
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 268
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 820
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 551
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka