Vanlig sadel VS Bomlös

Sv: Vanlig sadel VS Bomlös

Jag svara bara för vad jag tycker om att rida i den nu, inte hur den är för hästen.

Jag tycker inte om att rida i bomlösa, dom är för mjuka :crazy:
Så jag föredrar vanliga sadlar med bom :)

Jag gillar bomlöst när jag rider ut. Tyvärr har jag alltid hatat vanliga bomsadlar men jag vill verkligen börja gilla dom. Svårt att förklara. Men det bästa skulle vara att ha en bomlös när jag rider ut, en ordentlig hoppsadeln när jag hoppar och en ordentlig dressyrsadel när jag rider dressyr. Kanske nån dag lär jag mig rida i en bomsadel :).

Alla våra tre hästar föredrar bomlöst framför bomsadlar, en vägrar faktiskt helt fungera i bomsadel sedan hon fick prova bomlöst.

Jag föredrar bomlöst.
Jag tycker helt enkelt att jag sitter bättre i dem utan att behöva anstränga mig till en lodrät sits. Jag har dock inga problem med att sitta brett.

Woih Det finns bomlösa sadlar som är hårda och stabila, alltså inte "soffkudde". Jag har själv provsuttit en Startrekk Endurance (stavas?) och den är rejäl.

På min islvalack har jag inte lyckats hitta en bomsadel som inte hämmar hans rörelser, så vi håller oss till 100% bomlöst och har gjort det i några år nu.

Jag föredrar faktiskt bomsadel (rider western). Känner att den bomlösa inte ger mig något stopp framåt (gillar mitt horn! :love:) då jag rider i väldigt tuff terräng, väldigt ofta.
Har dock haft bomlöst till min lill-prins ett tag då han varit stört omöjlig att hitta en passande sadel till (men nu ÄNTLIGEN! :bump:) och ser man det från det hållet så är det inget snack - självklart rider man bomlöst om ingen bomsadel ligger 100%!

Just nu älskar jag min bomlösa sadel, mest för att den passar hästen vilket ingen av bomsadlarna vi har provat gjort :p Den är mysig att rida i, mjuk och man känner verkligen hästen genom den, och hästen verkar älska den, men jag får en jättekonstig sits i den :crazy: Det finns liksom inget som helst stöd i den, och jag har svårt att komma åt honom med benen eftersom det lätt blir att jag sitter med benen rätt ut (nästan iaf). Provade rida kompisens häst med en bomsadel, och då blev min sits helt plötsligt 100 ggr bättre och jag kände att jag verkligen kunde komma åt hästen med skänklarna.

Nästa tisdag ska vi försöka en gång till att hitta en passande bomsadel, och om jag hittar en som passar så kommer jag nog behålla den bomlösa, men bara använda den som uterittsadel och använda bomsadeln till dressyr.

Jag kommer ha en vanlig sadel som passar min häst också, men jag ska köpa en bom lös då jag vill komma så nära som möjligt..

Mer för och nackdelar!

Kanske ska tillägga att jag har startrekksadlar och en från hööks. föredrar helt klart startrekksadlarna! Rider helst i bomlöst då jag upplever kontakten bättre - hästen känner mig (min sits) bättre och jag känner hans rygg bättre.

Har tre sadlar:). Min bömlösa Torsion när jag rider ut långt, en bomsadel för dressyr och en för hoppning. Alla tre passar hästen så jag upplever faktiskt ingen skillnad. Har haft mycket sadelproblem men nu så funkar det äntligen! Själv trivs jag helt klart bäst i min dressyrsadel, den är så skön att jag skulle kunna rida distans i den men jag tycker att bomlös är bäst för hästen under en längre distansritt.

Min medryttarhäst (innan jag köpte honey..) hade en bomlös sadel av medel-prisklass (2-3000kr bättre begagnad tror jag det var..), underbar att rida i :love:
det enda felet på själva sadeln var att jag upplevde bakvalv & frampommel (visst heter det så??) som aningen för höga. eller så var det sitsen som var lite trång för mig. mn det kändes ibland som att man liksom satt fast :o
plus att när damen tappade lite ryggmuskler började den glida och ha sig.

Till nuvarande dam (Honey), har jag en westernsadel och en Thorowgood T4 allroundsadel (dvs en bladsadel & en "vanlig" bomsadel). Hon trivs fint med båda två, men jag föredrar westernsadeln (stenhård sits - perfekt då jag har problem med becken & rygg, sen jag började rida mestadels i den har jag inte haft ont. 2 månader utan smärta :love:). T4:an ger bra stöd i dressyren (tycker jag), men hade gärna haft lite mer stöd för benen i hopp & uteritt. + sitsen är ganska mjuk.. :crazy:
Funderar på att sälja av den engelska sadeln och försöka hitta en bomlös sadel som jag & hästen gillar :D

en BRA bomlös sadel är GULD värd! :love:

beror helt och hållet på vad jag ska göra. slapp ridning/uteritt/lätt dressyr på banan så föredrar jag bomlös.
men i hoppning eller lite mer ordentlig dressyrträning vill jag ha bomsadlar. skulle aldrig vilja hoppa i en bomlös sadel (även fast det kanske finns bra) och dressyr(bom)sadlar ger mig mycket bättre stöd. min erfarenhet i alla fall.

Själv hade jag gärna haft en av varje. Finns för och nackdelar med bägge.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
538
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 156
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
552
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka