Vanliga prylar som inte används...

pinky

Trådstartare
Jag har kommit på att jag helt slutat använda vissa "standardprylar", som jag förr mer eller mindre ansett vara obligatoriska och oumbärliga. :o Saker som man köpt och använt bara för att man är lärd att så ska det vara.

Piggborsten, t.ex. Den ligger och samlar skräp längst ner i ryktlådan tillsammans med ryktborsten.

Piggborsten är ersatt av ryktskrapan eller skurborsten, som är tio gånger så effektiva på lera, och en borste som är 1000 gånger skonsammare mot man och svans.

Ryktborsten kan åka fram ibland, men det är ytterst sällan...

Fleece är ett material som jag tycker är grovt överskattat bland hästar. Det blir bara statiskt, oformligt och drar åt sig skräp. Svettäcket är istället i ull och stallbandagen är i stickad acryl.

Vad har ni kasserat för "standardprylar"?;)

Sv: Vanliga prylar som inte används...

Men piggborsten använder man ju i stället för mankam :D
Och hur kan du klara dig utan ryktborste det är ju min mest använda borste.

Mankam är väl det som jag inte använder såvida jag inte ska fläta då.

Ryktsten huuu hemsk sak använder gummiskrapa i stället.

Senast ändrad:

Piggborste använder jag vid lera på långhårig häst. Ryktborsten används vid rykt av häst+ hästhuvud. Så däremot tycker jag pannborsten är fantastisk onödig. Vet inte ens när jag skaffat den men inte har den använts många gånger. Eller jo, till att skura fölhovar :idea:.

Thermotäcket har nog använts tre gånger på två år. Använder fleece, ull eller utetäcken istället.

hästschampoo- en onödigt dyr sak...
Alla borstar utom en vanlig och en skrapa. Men det kan ju vara kul att ha en ryktborste oxå.
Innetäcken- varför har man det? Bättre med dubbla utetäcken. Alltid något som är torrt o kan gå ut. Sin ska om hästen står inne hela dagarna men inte annars...
Fleecetäcken. Var är de bra till eg? Tacka vet jag ylle.

Men sen måste man ju ändå ha allt... eftersom det är det roligaste som finns att köpa saker till hästarna;)

Jag håller med om piggborsten, den ligger längst ner i min ryktlåda. Till lera och fällpäls är gummiskrapan outstanding. :D
Mankam äger jag ingen längre. Man och svans reder jag ut med fingrar eller borstar igenom med en rotviska.
Ryktborste + skrapa är inte heller så välanvända, men kan åka fram nån gång då och då. Använder hellre en pannborste eller annan mjuk borste till huvudet.
Hovborste vet jag inte heller om jag har nån längre, vad ska man med den till..?

Ja pannborsten använder jag ju aldrig längre :D
Det var väl bland dom viktigaste borstarna när jag var liten, huvudet skulle ju vara finast ;)

Det jag spontant kommer på är nosgrimmor och mankam. Det använde jag förut men inte alls längre. Inga benskydd heller, men det beror ju på att hästen jag har nu inte behöver det.
Gummiskrapan ligger bara och samlar damm. (den modell som ser ut som en ryktskrapa fast i gummi) Till lera använder jag piggborsten och till fällning ryktsten och hundborste. Så piggborsten som flera klarar sig utan använder jag väldigt mycket. Den vill jag inte vara utan.
Något som jag slutat helt med är mina ridstövlar. Förr kunde jag inte tänka mig att rida utan dem.
Det dyker säkert upp fler saker när jag fått fundera lite mera.
Kul tråd förresten.:)

Senast ändrad:

Jag äger inte ens någon piggborste. När jga skulle uppdatera min ryktlåda så kastade den oslitna piggborsten åt fanders. Däremot ägea jag en ansiktsborste som jag egentligen inte fattar vad jag ska ha till.

Täcken har jga bara ett vintertäcke som jag köpte till förra hästen. Användes bara 5 ggr. Tyvärr för stora nu till denna dam så det kommer bli ett ylletäcke och ett tunt regntäcke istället.

pannborste, hovborste, gummiskrapa
Fleece är ett dåligt material men tyvärr har man ju ett drös med täcken av detta material ändå..

*kl*

Pannborste, mankam och hovborste känns väl lite överflödiga... Däremot förstår jag inte det onödiga med ryktborsten, mina hästar tycker det är så skönt att bli "masserade" av ryktborsten och står riktigt och hänger med underläppen:D. Dock ryktar jag efter ridningen och inte före... Sedan känns ju alla 1000 olika sorters täcken lite överflödiga, ett ylletäcke och ett regntäcke är i princip det jag använder...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka