Vanligt schabrak under bomlöst?

Mirre

Trådstartare
Kan man ha det?
Lånat hem en Knights bareback som jag ska testa på Moses. Men kan jag ha vanlgit schabrak udner? Eller måste man ha en spec padd? var får jag tag på sån i så fall?

Hur ser jag att sadeln passar? Den ska ju inte trycka och sådär och ligga plant över ryggen men kollar man efter nåt spec när det är bomlöst? Hur är dem och rida i? (det märket alltså? )
Glider dem mycket?

Senast ändrad:
Sv: Vanligt schabrak under bomlöst?

Du ska helst inte rida i en bomlös av den typen utan pad. Att lägga på sadeln och provsitta är ok men inte provrida och absolut inte använda stigläderna.
Bomlösa sadlar som är platta över ryggen är inte kompletta utan en pad.
Kontrollera så att sadeln ligger i lod. Att den inte blir för hög fram eller så låg att den ligger på manken.
// Linda

ok kan jag använda paden till westernsadeln då så länge?
Har ju inte köpt sadeln än och känns lite onödigt att köpa dyr padd innan jag bestämt om jag ska köpa sadeln

Problemet är att du vill ha en kanal för ryggraden. Jag gissar att din westernpad inte är "delad" så att ryggraden går fri.
Något du kan göra är att sy ihop en padfodral själv. Du måste dock ha någon form av ilägg som inte trycks ihop som skumgummi.
// Linda

Men varför fick du inte låna hem en padd till sadeln?

Ha inte vanligt under den bomlösa! Min häst fick jätteont i ryggen samtidigt som han blev svullen i nacken... bara massa problem! så mit tips är Låt bli!

: )

för att den säljs för kunds räkning och det ingick inga tillbehör till den.
Lånade den från ridsportaffären i stan

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 290
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 924
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Har försökt hitta en passande sadel till min häst en längre tid utan resultat. Nu har jag köpt en bomlös och tänkte att kanske den...
Svar
7
· Visningar
1 236
Senast: Liten
·
Utrustning Har en rätt lång tid nu sökt en passande sadel till vår valack utan att hitta den som verkligen passar. Har nu fått erbjudande att köpa...
Svar
2
· Visningar
900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka