Var är westernfolket? Snackistråd?

skiesabove

Trådstartare
Jag använder inte FB och tänker inte börja igen med det. Men jag skulle gärna vilja ha folk online att bolla med, fråga saker osv.

Jag sitter just nu och kollar igenom filmerna med Waldemar Wass och Silver Sacramento och känner att jag lär mig oerhört mycket från varje avsnitt. Sympatisk gubbe 😁.

Finns det några westernmänniskor kvar på buke?

Bland annat så klurar jag just nu om sadlar. Jag rider på westernridskola den här terminen och fattar poängen med en stadig sadel och stadigt horn, men till mina egna hästar har jag länge kört med "bättre sortens" bomlösa och tycker det är smidigt att dom är lätta att passa in på hästen och att jag sitter bra i dom med avslappnad höft och bekväma sittben.

Om jag skulle vilja skaffa en westernsadel till min mustang, vilka modeller är sköna för kvinnliga bäcken? Antar att för hästen behöver jag kolla på typ arabmodeller, han är riktigt bred och har ganska kort sadelläge. Eh, var finns närmaste butik om jag vill provsitta? Jag bor i Norrbotten...
 
Nu bor du ju i Norrbotten, men har du kollat in WBWR på FB? Vet att många Lulefolk som sysslar med western också verkar hänga där och komma ner och tävla då och då.
 
Nu bor du ju i Norrbotten, men har du kollat in WBWR på FB? Vet att många Lulefolk som sysslar med western också verkar hänga där och komma ner och tävla då och då.

Nej, jag vill inte använda FB 😅

Jag misstänker ju att folket finns men vet inte hur jag ska komma i kontakt med dom utan att behöva använda en plattform jag vägrar av både moraliska (riktigt vidrigt företag) och psykologiska skäl (algoritmerna, reklamen, folks allmänna beteende)... Det är ett otyg att så många föreningar och intressegrupper nu är beroende av detta företags plattform. Kan inte ens hitta hemsidor för föreningarna längre.

Jag tänkte fråga på ridskolan vad det finns för aktiviteter i år som jag kan åka och nätverka på.

Men hade ändå velat ha mysigt nätbabbel :). Utan att jag behöver använda FB som sagt.
 
Jag är inte aktiv längre, men är westernryttare i själen.
Upplever tyvärr att aktiviteten är låg, ser att många tävlingar och träningar ställs in. Inte så konstigt kanske med tanke på omvärldsläget.

Angående sadel. Det fanns några modeller som hette Lady nånting. De skulle vara mer anpassade för kvinnor. Jag har själv aldrig testat, men en kompis hade en sån och var nöjd.
 
Jag drömmer om att rida western, räknas det? 😅
Sist jag satt i min westernsadel (på min ganska ranchavlade häst) åkte jag i backen och har nu för ont för att lyfta den sadeln så nu är hon mest hagsmycke för tillfället (med undantag för kortare barbackaövningar i skritt på stallplanen, vi kan numera backa ett L!).
Vi har provtävlat lite för några år sedan, samt varit med på kosseträning (det var bland det roligaste jag gjort!), men jag är fortfarande mer av en engelsk ryttare klädd i jeans och med westernutrustning. De planerade westernträningarna har inte blivit av p.g.a. skador på häst och skador på mig, så vi är inte där jag hade tänkt från början. Blir det inte någon westernkarriär med min gula så har jag hennes dotter som kan ta över i framtiden ;)

Jag har en Circle Y som är en dröm att sitta i, provade även en annan av samma märke som jag också gillade skarpt (men den passade inte lika bra på hästen).
 
När jag red, red jag western och tävlade lite i beginnerklasser med nordsvenskarna, men det är lääänge sedan. Det fanns dock en stabil och trevlig westernkultur i norr och västerbotten redan då tycker jag. :)
Fråga på ridskolan låter vettigt, de kanske har en discord eller liknande.
 
Senast ändrad:
När jag red, red jag western och tävlade lite i beginnerklasser med nordsvenskarna, men det är lääänge sedan. Det fanns dock en stabil och trevlig westernkultiur i norr och västerbotten redan då tycker jag. :)
Fråga på ridskolan låter vettigt, de kanske har en discord eller liknande.
Det vore ju drömmen, men ingen i min grupp hade nån aning vad discord var 😂. Jag kanske får starta en.
 
Till min Kigermustang (tror hon är helsyster med din ?) beställde jag en sadel från Old Timer i Östersund. En pensionerad yrkesmilitär som bygger westernsadlar i gammalt stuk. Han beställer kvalitetsbommar från USA, råhudsklädda träbommar. Tyvärr börjar han bli till åren kommen. Typiskt nog har han sin sadelsida på FB :(

Min sadel är byggd på ett Timberline wadeträ, 6,5 vidd, 93 grader vinkel. Tämligen standard trots att hon är bred och kort. Sadeln är en half seat, alltså inte uppbyggd fram. Jag sitter perfekt i den.
Mitt tips när det gäller sadlar är att undvika reiningsadlar (om man inte ska tävla reining), de placerar en på bakfickorna och är bedrövliga att få till en bra sits i.
67770190_2951396954932200_5847036243321290752_n.jpg
 
Till min Kigermustang (tror hon är helsyster med din ?) beställde jag en sadel från Old Timer i Östersund. En pensionerad yrkesmilitär som bygger westernsadlar i gammalt stuk. Han beställer kvalitetsbommar från USA, råhudsklädda träbommar. Tyvärr börjar han bli till åren kommen. Typiskt nog har han sin sadelsida på FB :(

Min sadel är byggd på ett Timberline wadeträ, 6,5 vidd, 93 grader vinkel. Tämligen standard trots att hon är bred och kort. Sadeln är en half seat, alltså inte uppbyggd fram. Jag sitter perfekt i den.
Mitt tips när det gäller sadlar är att undvika reiningsadlar (om man inte ska tävla reining), de placerar en på bakfickorna och är bedrövliga att få till en bra sits i.
Visa bifogad fil 100757
Men woooow vilken godbit 😍
Och snyggt klädd 🤤
 
När jag köpte min nuvarande häst för två år sedan så ville jag egentligen börja testa träna western tillsammans med det engelska, men det blev för enkelt att bara fortsätta jobba med den engelska ridningen istället för att försöka hitta tränare eller träningar på grundnivå att delta i. (och sedan kom jag fram till att hon har en del att jobba med kopplat till att hon lätt blir spänd, så det är inte helt enkelt att åka iväg på träningar på nya platser innan vi jobbat mer med det)

För mig känns det som att insteget att börja träna western, om man inte har gjort det innan eller har koll på någon förening eller vem som har träningar, är större än för vanlig engelsk ridning. Jag tycker det har varit lite dålig nybörjarinfo på de sidorna jag sett. Kanske det också hjälper till att bidra till att det inte är så aktivt?
 
När jag köpte min nuvarande häst för två år sedan så ville jag egentligen börja testa träna western tillsammans med det engelska, men det blev för enkelt att bara fortsätta jobba med den engelska ridningen istället för att försöka hitta tränare eller träningar på grundnivå att delta i. (och sedan kom jag fram till att hon har en del att jobba med kopplat till att hon lätt blir spänd, så det är inte helt enkelt att åka iväg på träningar på nya platser innan vi jobbat mer med det)

För mig känns det som att insteget att börja träna western, om man inte har gjort det innan eller har koll på någon förening eller vem som har träningar, är större än för vanlig engelsk ridning. Jag tycker det har varit lite dålig nybörjarinfo på de sidorna jag sett. Kanske det också hjälper till att bidra till att det inte är så aktivt?

Jag håller med. Det är svårt att komma in i westernvärlden tycker jag. Jag rider en westernhäst men har ingen annan träning i att rida western. Jag försökte i början hitta någonstans jag kunde rida lektioner men det var svårt! Jag hittade ett ställe som jag tog två lektioner på på lånade hästar sen slutade de ha lånehästar till lektioner och man måste ha egen. Den jag rider kan jag inte köra till tränare och jag har inte hittat någon att fråga om de kan tänka sig att komma ut till stallet. Jag frågade tränaren jag red två lektioner för men hon kör inte så långt för att hålla träning. Allt jag hittar inom westernridning i min närhet riktar sig enbart till de med egen häst och möjlighet att transportera hästen till tränaren. Vilket jag inte har. Jättetråkigt tycker jag som gärna hade lärt mig rida western på riktigt!
 
När jag köpte min nuvarande häst för två år sedan så ville jag egentligen börja testa träna western tillsammans med det engelska, men det blev för enkelt att bara fortsätta jobba med den engelska ridningen istället för att försöka hitta tränare eller träningar på grundnivå att delta i. (och sedan kom jag fram till att hon har en del att jobba med kopplat till att hon lätt blir spänd, så det är inte helt enkelt att åka iväg på träningar på nya platser innan vi jobbat mer med det)

För mig känns det som att insteget att börja träna western, om man inte har gjort det innan eller har koll på någon förening eller vem som har träningar, är större än för vanlig engelsk ridning. Jag tycker det har varit lite dålig nybörjarinfo på de sidorna jag sett. Kanske det också hjälper till att bidra till att det inte är så aktivt?
Ja, man märker vilken skillnad det gör att det finns en stark organisation och kommunala bidrag bakom de engelska ridskolorna.

Jag har turen att det finns en westernridskola i grannkommunen, men jag kör några mil för lektionerna.

Dock så tycker jag faktiskt att det gett mest att kolla på Waldemar Wass videos, det sa "klick" där för mig och sen dess har jag mest haft ridskolan till att prova teorierna i praktiken 😅.

Kanske det finns någon tränare som kan komma ut till dig istället?
 
Jag använder inte FB och tänker inte börja igen med det. Men jag skulle gärna vilja ha folk online att bolla med, fråga saker osv.

Jag sitter just nu och kollar igenom filmerna med Waldemar Wass och Silver Sacramento och känner att jag lär mig oerhört mycket från varje avsnitt. Sympatisk gubbe 😁.

Finns det några westernmänniskor kvar på buke?

Bland annat så klurar jag just nu om sadlar. Jag rider på westernridskola den här terminen och fattar poängen med en stadig sadel och stadigt horn, men till mina egna hästar har jag länge kört med "bättre sortens" bomlösa och tycker det är smidigt att dom är lätta att passa in på hästen och att jag sitter bra i dom med avslappnad höft och bekväma sittben.

Om jag skulle vilja skaffa en westernsadel till min mustang, vilka modeller är sköna för kvinnliga bäcken? Antar att för hästen behöver jag kolla på typ arabmodeller, han är riktigt bred och har ganska kort sadelläge. Eh, var finns närmaste butik om jag vill provsitta? Jag bor i Norrbotten...
Jag är en aktiv westernryttare som smyger omkring här inne på buke. :p
Western som begrepp är ju rätt brett dock (finns ju supermånga grenar). Jag tränar och tävlar inom gångartsklasserna (hunter, hunt seat, trail, western horsemanship) och finns i Östergötland. :)
Om man är intresserad av reining tror jag att det är enklare att hitta privattränare än om man vill träna inom gångartsgrenarna. Har ni sett att flera tränare också erbjuder digital träning numera? :)

När det gäller sadel så beror det på vad du har för ambitioner. Om du bara vill träna så duger absolut en bomlös sadel. Det viktiga är att du känner dig bekväm, får en korrekt sits och att hästen är bekväm med sadeln. Butiker som säljer westernsadlar i Norrbotten.. ingen aning tyvärr. Skulle säga att just sadelletande är det tråkigaste gällande westernridning, det är jättesvårt att hitta sadlar och man får nästan köpa för att prova (och sälja, och köpa...).
Tänk på att sadlarna är utformade utifrån inriktning precis som någon ovan skrev. Reiningsadlar är gjorda för att hamna lite i bakvikt (ehh, stolsits) medans t.ex. trailsadlar är lite mer lodräta i sitsen.
 
Jag har efter 40 år i den engelska ridningen, köpt mig ett quartersto. :D Jag har ridit halvt sporadiskt hos min granne som är mycket aktiv och tävlar en massa i gångartsklasserna, men sen sålde hon den hästen jag red för 6 år sedan och jag red bara mina egna hästar. Men nu blev den hästen till salu så jag åkte och köpte henne! :D

Hon är 18 år och har en meritlista längre än jag orkar skriva, men hon ska bli en go tanthäst till mig nu när hon ska bli pensionär. Grannen är dock pepp och vill att jag ska börja träna och tävla, men jag känner mig som en nybörjare i sadeln för även om alla hästar i grund och botten fungerar likadant, är det ändå så himla olika. Bara det att jag inte ska lägga tygeln innanför lillfingret....suck. Hur svårt ska det vara? :confused::D
 
Jag och min häst började som wannabe westernekipage när jag fick hem henne i våras, mest pga att jag råkade ha en westernsadel hängande sen tidigare. Dessvärre låg den inte helt optimalt och när jag stod i valet och kvalet vilken sadel jag skulle köpa istället så blev det en engelsk dressyrsadel, men det finns inget som säger att vi inte återkommer till westerntemat i framtiden.

Jag har ridit western som barn på min första ponny som både var tränad och tävlad i pleasure och trail men jag tävlade aldrig själv. Mycket av det grundläggande tänket kring hästhantering inom westernsfären är också något jag gillar och försöker anamma oavsett inriktning.

20220403_115657.jpg
 
Jag har efter 40 år i den engelska ridningen, köpt mig ett quartersto. :D Jag har ridit halvt sporadiskt hos min granne som är mycket aktiv och tävlar en massa i gångartsklasserna, men sen sålde hon den hästen jag red för 6 år sedan och jag red bara mina egna hästar. Men nu blev den hästen till salu så jag åkte och köpte henne! :D

Hon är 18 år och har en meritlista längre än jag orkar skriva, men hon ska bli en go tanthäst till mig nu när hon ska bli pensionär. Grannen är dock pepp och vill att jag ska börja träna och tävla, men jag känner mig som en nybörjare i sadeln för även om alla hästar i grund och botten fungerar likadant, är det ändå så himla olika. Bara det att jag inte ska lägga tygeln innanför lillfingret....suck. Hur svårt ska det vara? :confused::D

Jag vet hur det känns! Jag är medryttare på en westernriden häst. Hade aldrig ridit western innan. På provridningen kunde jag inte rida på volt eftersom varje gång jag försökte svänga lite smått vände hon 180 grader typ baksvändning. Det tog ett tag att vänja mig vid western och westernstångbettet. Men nu har jag ridit henne några år. Någon westernryttare kan jag inte säga att jag är då jag inte haft möjlighet till fler lektionen än en handfull tyvärr. Men jag har lyssnat på hästen och försöker rida så att hon är nöjd med mig.
 
Ja, man märker vilken skillnad det gör att det finns en stark organisation och kommunala bidrag bakom de engelska ridskolorna.

Jag har turen att det finns en westernridskola i grannkommunen, men jag kör några mil för lektionerna.

Dock så tycker jag faktiskt att det gett mest att kolla på Waldemar Wass videos, det sa "klick" där för mig och sen dess har jag mest haft ridskolan till att prova teorierna i praktiken 😅.

Kanske det finns någon tränare som kan komma ut till dig istället?

Vart hittar man dessa videos? ♥️
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp