Bukefalos 28 år!

Var regga ASVH el SH...?

F

fritzo

En fundering...

Vad "betalar" sig bäst i slut ändan...?

Har ett swb sto m gröna papper o fått en fölunge efter icke godkänd swb hingst.

vad är vettigast att regga asvh m grå papper el sh(kan få full stam i sh oxå)

Vad är mest attraktivt för ev framtida marknad om fölet sälj?

M grå papper i asvh, får ju ungen gå 4,5 o 6 års. champ... men inge då de e reggat i sh el?

kan tillägga de e en hingst unge, inge avelsvärde.

Tacksam för snabba svar... :)
 
Sv: Var regga ASVH el SH...?

Jag skulle reggat i ASVH.
Men då krävs det ju en hel del, tex att hingsten har licens
 
Sv: Var regga ASVH el SH...?

Har inte hingsten löst och rapporterat in stamrulla senast 30/9 det år betäckningen skedde, så går det inte att registrera den i ASVH, skärpta regler sedan 2008.
 
Sv: Var regga ASVH el SH...?

Jag skulle reggat i ASVH.
Men då krävs det ju en hel del, tex att hingsten har licens

Hingsten behöver inte ha licens däremot måste den ha löst och rapporterat stamrulla, vilket kostar samma som licensen alltså 5000:-.

Godkänd hingst löser licens á 5000:- då ingår stamrullan.

Avelsvärderad hingst löser betäckningsbevis á 5000:- då ingår också stamrullan.

Ej avelsvärderad hingst löser stamrulla á 5000:-, jag är dock lurig på om man verkligen kan göra detta på hingst som inte är avelsvärderad om det gäller andra ston än egna, står lite knepigt formulerat, så möjligt är att det inte går, har inte kollat närmre på det iom att min är fullt avelsvärderad.

I samtliga fall skall stamrullan vara inrapporterad senast 30/9 betäckningsåret för att avkomman skall kunna registreras i ASVH.
 
Sv: Var regga ASVH el SH...?

Har inte hingsten löst och rapporterat in stamrulla senast 30/9 det år betäckningen skedde, så går det inte att registrera den i ASVH, skärpta regler sedan 2008.

Då kan man alltså aldrig mer regga en utländsk häst med okänd/ej godkänd stam i ASVH?
 
Sv: Var regga ASVH el SH...?

Då kan man alltså aldrig mer regga en utländsk häst med okänd/ej godkänd stam i ASVH?

Det jag skriver är reglerna för fölregistrering, importerna har egna regler, med tanke på att det är passtvång för att passera gränsen så BORDE ingen importerad vara aktuell för att få sin "första" registrering i Sverige och idag när en häst bara får ha en identitet så handlar det då inte om en fullständig registrering som sker av en import utan det är bara en tilläggsregistrering hästens huvudsakliga identitet/registrering är fortfarande den som den har i sitt hemland.
 
Sv: Var regga ASVH el SH...?

Här är vad som gäller för 2010.
http://www.asvh.se/avel/betackningsinfo.htm
Nu är din fölunge tillverkad 2009, så kontakta dem och hör, men det blir en dyr historia och inte säkert att du kan göra det.

Grrr där blockade de möjligheten att se att man faktiskt hade dräktigt innan man betalde språngrullan (om man inte vill betala 2500 extra alltså).

Fick dock en fundering när jag läste denna text, om jag lastar sto och hingst i lastbilen och kör över bron och låter betäckningen ske i danmark så behövs alltså ingen språngrulla och man sparar 5000kr :angel: Hmmm tar 45 min och köra över, bron kostar runt 500:- och jag har vänner med gård bara 10 min från brofästet. Hade jag inte varit så lat så skulle det ju nästan vara värt att fundera på.......
 
Sv: Var regga ASVH el SH...?

Det jag skriver är reglerna för fölregistrering, importerna har egna regler, med tanke på att det är passtvång för att passera gränsen så BORDE ingen importerad vara aktuell för att få sin "första" registrering i Sverige och idag när en häst bara får ha en identitet så handlar det då inte om en fullständig registrering som sker av en import utan det är bara en tilläggsregistrering hästens huvudsakliga identitet/registrering är fortfarande den som den har i sitt hemland.

aha, men då borde man alltså kunna regga i SH först och senare i ASVH, eller ? Med tanke på TS fråga. Eller gäller det bara importer?
 
Senast ändrad:
Sv: Var regga ASVH el SH...?

aha, men då borde man alltså kunna regga i SH först och senare i ASVH, eller ? Med tanke på TS fråga. Eller gäller det bara importer?

Jag har faktiskt ingen aning om vad som gäller om det går att tilläggsregga häst i ASVH som är reggad i SH som föl, vet att vi pratade om det här för något år sedan men ingen hade någon aning om det gick eller inte och tror inte det var någon som orkade kolla upp det med ASVH. Logiskt borde det inte gå då är det ju en enkel väg runt de 5000 i språngrulla så korkade tror jag inte de är men det är bara att kolla med ASVh vad som egentligen gäller.
 
Sv: Var regga ASVH el SH...?

*KL* svar alla.

Jag har varit i kontakt med ASVH & SH.

Jag får regga i asvh. mot att jag betalar för språngrulla. då detta saknas. stoet köptes dräktig, så ja fick inte reda på först senare att språngrulla saknas.(ska ju vara bet. samma år stoet betäcks,vilket ej gjort här)

Men asvh reggar fölis mot kostnaden för språng. & dna givet.
Blir ju betydligt dyrare än att regga i sh.

men frågan är, vad tror ni marknads mässigt betalar sig bäst för en oäkta unge, m grå papper i asvh. el pass i sh... kan priset på ungen påverkar av valet var den reggas...
oavsett om de e sto el hingst, så har de ju inge avelsvärde ändå....
 
Sv: Var regga ASVH el SH...?

Det beror ju helt på vad det är för stam o meriter på föräldrarna. Är det "halvdana" föräldrar utan något att komma med och man kan förvänta sig att ungen då också hör dit så tror jag inte det påverkar någonting att regga den i ASVH.
Är den däremot superstammad av meriterade föräldrar så att det kan vara en unge som är aktuell för unghästtävlingarna, jadå skulle jag vilja säga att det påverkar ganska mycket. Det påverkar i alla fall vem som är intresserad av att köpa den. För en som vill ha en unghäst för att rida championaten köper den inte om den är reggad i SH då den då inte är startberättigad alls.
 
Sv: Var regga ASVH el SH...?

Den får alltså inte gå i de öppna championaten heller om den är reggad i SH? Breeders är i vilket fall som uteslutet, men jag har förstått det som att hästarna som går de öppna championaten får vara "vadsomhelst". Var en med okänd stam som vann en gång (Baileys), men det är iofs många år sen nu.
 
Sv: Var regga ASVH el SH...?

Den får alltså inte gå i de öppna championaten heller om den är reggad i SH? Breeders är i vilket fall som uteslutet, men jag har förstått det som att hästarna som går de öppna championaten får vara "vadsomhelst". Var en med okänd stam som vann en gång (Baileys), men det är iofs många år sen nu.

Hästen måste vara registrerad i ASVH (alla färger på papper alltså även grå papprad med okänd härstamning) för att få starta i något av ASVHs arrangemang inkl öppna championatet.

Falsterbo får alla hästar starta oavsett var de är registrerade (alltså även hästar som inte är registrerade i Sverige alls utan bara i utlandet)
 
Sv: Var regga ASVH el SH...?

stoet är ju av hollänsk stam
amsterdam(austronaut)-argentinus, president. svårhäst klass hästar och medelmåttiga hästar.
hingsten, lasandos-viking xx.
så ingen "superstam" på någons sida...
men fölis blir ju säkert trevlig lättklass häst... men ingen större höjd hoppare om ja misstänker rätt...

så kanske för att spar pengar o snåla o ta sh? om de ändå inte har större betydelse var den e reggad för prisets skull... vis ev framtida försäljning...
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett föl e. godkänd halvblodshingst u. ridponnysto som kommer växa över och bli storhäst. Hur tycker ni att jag ska regga fölet...
Svar
8
· Visningar
1 286
Senast: Iglatjarn
·
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
9 871
Senast: axel
·
Avel Om jag lägger en godkänd SWB -hingst på mitt sto med denna stam: http://www.allbreedpedigree.com/bonika var ska jag regga den då? ASVH...
Svar
10
· Visningar
1 335
Senast: athena
·
Avel Leker lite med att lägga nån importhingst på mitt gråpapprade ryska sto. Nu får hennes föl grå papper hur jag än bär mig åt. Vad händer...
Svar
15
· Visningar
1 516
Senast: KickiH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp