Vår/sommar kläder?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Instant
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 973
I

Instant

Hej!

Vet att jag är tidig men har redan börjat fundera på det här med vad man ska ha på sig när man rider på våren/sommaren.;)
Vad har ni för skor,byxor och tröja när man inte kan ha vinterkängor och när det är riktigt varmt? Har nämnligen precis blivit skötare till en häst :) och har nu fodrade vinterkängor,thermobyxor,fodrad jacka m.m.. Men VAD behövs inhandlas tills det blir varmare? :banana:

Sv: Vår/sommar kläder?

Kan man verkligen rida i andra byxor än ridbyxor?

Zadek skrev:
Kan man verkligen rida i andra byxor än ridbyxor?

kan, kan man väl, men det är himla obekvämt att rida i tex jeans eller shorts...
Lite tunnare ridbyxor är sköna att rida i på sommarn

Vanliga jodpurs tycker jag är jättebra. Så kan man komplettera med chaps. Om du inte rider så mkt kan du ju också köpa ett par stallskor (ex. Mountain Horse) och bara ha vanliga ridstrumpor.
Stålhätta kan vara bra o ha i skon.

På sommarn brukar jag köra på skor i jympamodell typ easy rider.
Och skoridbyxor, är det riktigt varmt rider jag barbacka och viker upp ridbyxorna.

Det är en smaksak om vad man gillar.

Själv har jag både jodphursskor med stålhätta men har väll även ett par mountain horse skor som är mer "gympadojjsmodellen" på. De är ju lite svalare och kan vara skönare på sommaren, annars föredrar jag dock jodphurrskorna.

Ridbyxor tycker jag bara ett par vanliga, knä, tyg -eller helskodda beroende på vad man gillar. Finns ju pull-on som är smidiga och billiga också, med tygskoning eller ett par skoridbyxor. Vissa tycker det det funkar att rida i t.ex. jeans också. Så det beror väll på vad man själv föredrar.

Sedan kan man ha ett par snygga ridstrumpor eller om man vill
-ett par shortchaps eller stövelskaft så det ger lite mer stöd.
Stövlar ger ju dock allra bäst stöd men det blir så varmt med stövlar tycker jag. Shortchaps är rätt smidigt.

Sedan tröjor (själv gillar jag piké), kanske en slipover eller nån tröja eller tunnare vindjacka också.

Tycker själv det är praktiskt och gillar keps men det beror väll på vad man är van vid också.

Sedan är hjälmar med "ventilation" dvs. GPA eller kopior toppen nu.
Finns "cykelhjälmsvarianter" också t.ex. Troxel, Casco m.fl. och de ventilerar nog ännu bättre, tycker dock själv de är rätt fula :p

Hej,
t.ex.
jag brukar rida i lite tunnare ridbyxer och iblan piratbyxer + tunn ridstrumpa.
t-shirt eller linne.
vanliga jodphursskor.;)

Liknande trådar

Utrustning Hej jag söker tips på kläder som inte ger mig och hästen statisk elektrisitet. Jag har förstått att syntetiska material går bort och att...
Svar
0
· Visningar
139
Senast: Islaend
·
Hundhälsa Funderat lite extra på hur olika det kan vara mellan raser och individer på när och om hunden behöver ha tröjor, täcken och skor och... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 968
Senast: fejt
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 722
Senast: super
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20... 2
Svar
35
· Visningar
4 336
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka