Våra Tollare

K

Klariiisss

Såg ingen tråd för oss med Tollare så här är en!
Själv har jag en Tollar tik på 6 år som heter Diesel.
Här kommer lite vinterbildbomb :p

29583701.jpg

29583704.jpg

29583706.jpg

29583727.jpg

Kommer mera snart :crazy:
 
Sv: Våra Tollare

Vilken jättefin hund.

Får man passa på och ställa några frågor kanske? Jag har hört både att tollaren är lättlärd och att den är gansak krävande, lydnadsmässigt alltså. Är det en passande nybörjarhund, eller behöver man ha lite erfarenhet?
Jag tycker det verkar vara en väldigt fin hund och om jag en dag skaffar hund så ligger Tollare högt på listan över tänkbara hundar. Men tycker det finns väldigt olika åsikter om deras lämplighet som första hund.
 
Sv: Våra Tollare

jo, Tollare kan både vara bra och inte bra förstahund.
Dom har väldigt lätt för att lära sig nya saker och är väldigt kärleksfulla (iaf dom jag träffat)
Diesel som du ser på bilderna är en väldigt vacker Tollare, men det är ju olika hur dom ser ut.
Kommer du kolla både utseendet och lynnet eller är lynnet viktigast för dig?
Gå efter det och gör det som känns rätt!
Om det inte känns rätt att ha en Tollare så leta efter något annat annars kan det bli tokigt.
 
Sv: Våra Tollare

Jag tycker det verkar vara en väldigt fin hund och om jag en dag skaffar hund så ligger Tollare högt på listan över tänkbara hundar. Men tycker det finns väldigt olika åsikter om deras lämplighet som första hund.

Jag tycker att frågan om lämplighet som "första-hund" egentligen handlar om huruvida man som hundägare har tänkt sig att lägga ner tid och engagemang på sin hund.

Om man vet vad man vill och har läst på innan, har tänkt ta hjälp av kunniga hundmänniskor och verkligen kommer satsa på sin hund- varför inte välja den ras som man känner är rätt? Om detta nu skulle råka vara en tollare, so be it. Varför ska man köpa en hund man inte vill ha och "öva" på i femton år innan man får köpa sin drömhund? Att ha ägt ett x antal hundar innan är dessutom inget kvitto på att man är en duktig hundförare. I många fall har jag upplevt motsatsen..
 
Sv: Våra Tollare

Vilken jättefin hund.

Får man passa på och ställa några frågor kanske? Jag har hört både att tollaren är lättlärd och att den är gansak krävande, lydnadsmässigt alltså. Är det en passande nybörjarhund, eller behöver man ha lite erfarenhet?
Jag tycker det verkar vara en väldigt fin hund och om jag en dag skaffar hund så ligger Tollare högt på listan över tänkbara hundar. Men tycker det finns väldigt olika åsikter om deras lämplighet som första hund.

Jag tycker tollaren är en bra första hund om man är engagerad som hundägare (och hundförare) och villig att lära sig mer.

Jag tycker ofta att tollarna höjs upp lite för högt på listan om "svåra hundar". Det är en krävande hund i den bemärkelsen att den kräver en stadig och lugn förare, samt att den kräver utmaningar i vardagen för att inte bli ko-ko. Men lämplig som första hund till en träningsvillig person - absolut!
 
Sv: Våra Tollare

tycker det är kul att diskutera det här eller kul o kul, det är intressant.
Hur hunden är beror ju också på hur föräldrarna är/var eller?
Diesel är en väldigt bra hund och dom andra Tollarna i "hennes" gen är också väldigt bra, men dom är ju avlade för jakt!
Juste för er som är intresserade så gick operationen jätte bra!
Men hon får inte klättra upp för trappar eller hoppa upp i sängar på 10 dagar :cry:
 
Sv: Våra Tollare

tycker det är kul att diskutera det här eller kul o kul, det är intressant.
Hur hunden är beror ju också på hur föräldrarna är/var eller?
Diesel är en väldigt bra hund och dom andra Tollarna i "hennes" gen är också väldigt bra, men dom är ju avlade för jakt!
Juste för er som är intresserade så gick operationen jätte bra!
Men hon får inte klättra upp för trappar eller hoppa upp i sängar på 10 dagar :cry:

Mycket beror självklart på föräldradjuren!

De enda verkligen svinjobbiga och sjukt krävande tollarna jag har träffat har ironiskt nog varit de som varit avlade för "bara sällskap och utställning". Hundarna som är avlade för att arbeta är (enligt min erfarenhet) stabilare och trevligare.

Skönt att op gick bra! :bow: Vad opererades hon för?
 
Sv: Våra Tollare

Tack för alla svar!

Kommer du kolla både utseendet och lynnet eller är lynnet viktigast för dig?
Gå efter det och gör det som känns rätt!
Om det inte känns rätt att ha en Tollare så leta efter något annat annars kan det bli tokigt.
Självklart är utseendet viktigt i den benämningen som storlek och kroppsbyggnad. Jag gillar storleken på Tollaren och jag gillar pälsen. Jag har väldigt svårt för strävhåriga och vissa strukturer i päls. Därför skulle jag nog aldrig välja en Schnauzer tex.
Sen ser ju alla hundar inom alla raser olika ut, och rent skönhetsmässigt så har jag inga krav. Lynnet är absolut viktigast, men när det finns så många raser så kan man ju välja en hund som både passar i psyket och som man gillar utseendet på. Men jag skulle aldrig välja en hund för att den är söt.
När jag sa att jag tycker Tollaren är en fin hund så menade jag inte bara utseendet, utan det lilla jag träffat av Tollare så har jag gillat deras sätt.

Om man vet vad man vill och har läst på innan, har tänkt ta hjälp av kunniga hundmänniskor och verkligen kommer satsa på sin hund- varför inte välja den ras som man känner är rätt? Om detta nu skulle råka vara en tollare, so be it. Varför ska man köpa en hund man inte vill ha och "öva" på i femton år innan man får köpa sin drömhund? Att ha ägt ett x antal hundar innan är dessutom inget kvitto på att man är en duktig hundförare. I många fall har jag upplevt motsatsen..
Håller helt med. Den dagen jag beslutar att det är dags för en hund kommer jag såklart lägga ner tid på att hitta rätt. Inte bara rätt ras, utan rätt uppfödare, även om det ligger väldigt mycket i uppfostran och miljö så är det ju ändå en grund att veta hur föräldrar och syskon är i sättet.
Skulle inte välja en hund jag inte vill ha för att den anses enkel att börja med, men jag skulle nog dra mig för att välja en väldigt krävande hund som första hund. Att skaffa hund är nog en tillräckligt stor utmaning ändå. För mig är det en självklarhet att man engagerar sig och är aktiv i hundens träning. Det gäller nog bara att hitta en hund som passar den sortens aktivitet man själv trivs med.

Jag tycker tollaren är en bra första hund om man är engagerad som hundägare (och hundförare) och villig att lära sig mer.

Jag tycker ofta att tollarna höjs upp lite för högt på listan om "svåra hundar". Det är en krävande hund i den bemärkelsen att den kräver en stadig och lugn förare, samt att den kräver utmaningar i vardagen för att inte bli ko-ko. Men lämplig som första hund till en träningsvillig person - absolut!

Låter bra. Men så är det väl med alla hundar mer eller mindre, de uppfostrar ju inte sig själv och för att få en bra relation till hunden så tror jag att det är nödvändigt att man lägger ner mycket tid på den, oavsett vad man gör med den tiden.
 
Sv: Våra Tollare

tack!
Ska ta kort på såret så ni får se vilken duktig hund vi har ! :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 434
Senast: Vovve
·
Hemmet Hittade en gammal tråd från 2008 på ämnet, men tänkte att jag skulle be om lite mer uppdaterade tips. Kanske vet ni någon specifik...
Svar
14
· Visningar
809
Senast: machafuko
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
629
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Ja om hon hade varit människa så hade hon varit klassens påhittiga buse och fröken hade varit gråhårig. Men jag kommer inte på ett...
Svar
19
· Visningar
1 095
Senast: Petronilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp