Bukefalos 28 år!

Varannan vecka och sjukdom

Cafer

Trådstartare
Hej!
Jag och mitt ex har delad vårdnad och vår dotter på 2,5 år bor växelvis varannan vecka. Har blivit aktuellt att bestämma hur vi gör med överlämning när dottern är sjuk.
Är det någon här som har en liknande situation? Hur gör ni i de fallen?
 
Har aldrig hänt att han varit sjuk just vid överlämning, men vi hade kommit överens utifrån omständigheterna. Normalt sett bytt som vanligt om han inte vore jättedålig, i så fall utgått från våra arbetstider. kanske att den förälder som skulle tagit över åker hem till den där barnet är och har hand om honom där om den första måste jobba.
 
Syrran har så. De byter måndagar, normalt via skolan. Vid sjukdom vabbar den som har barnen måndag morgon och den som ska ta över barnen hämtar hemma hos denne efter jobbet.
 
Beror väl på vad det är för sjukdom. Vet att brorsan byter med sitt ex så länge det inte är maginfluensa/ kräksjuka för då behåller de så länge det är risk för smitta
 
Tackar för svar! Det är hjälpsamt att få lite alternativ.
Exet tycker att man ska behålla barnet oavsett skick för att inte föra smittan vidare tills barnet varit friskt en dag, men det känns ju som att om barnet är piggelin trots förhöjd temp osv så är det ju inga problem att åka 10 minuter i bil. Det blir svåra gränsdragningar känner jag, och exet är lite svår att ha att göra med så jag håller mig gärna till ”reglerna” för att jag upplever att ge och ta inte funkar så bra. Det är typen som tar hela armen om man ger handen.
 
Var flexibel skulle jag säga. Kanske är barnet så dåligt att det mår bäst av att inte byta just den dagen?

Jag är skilsmässobarn och det var tydligen oerhört viktigt för mina föräldrar att det byttes varje fredag, oavsett vad. Minns när jag var jättesjuk i vattkoppor och låg en hel månad, men var ändå tvungen att masa mig upp och packa och åka till pappa trots att det var mormor som tog hand om mig på dagarna då hon bodde vägg i vägg med mamma. Blev alltså hämtad hos mamma på eftermiddagen, sov hos pappa, sedan skjutsade han tillbaka mig till mamma tidigt på morgonen O_o Helt sjukt.
 
Var flexibel skulle jag säga. Kanske är barnet så dåligt att det mår bäst av att inte byta just den dagen?

Jag är skilsmässobarn och det var tydligen oerhört viktigt för mina föräldrar att det byttes varje fredag, oavsett vad. Minns när jag var jättesjuk i vattkoppor och låg en hel månad, men var ändå tvungen att masa mig upp och packa och åka till pappa trots att det var mormor som tog hand om mig på dagarna då hon bodde vägg i vägg med mamma. Blev alltså hämtad hos mamma på eftermiddagen, sov hos pappa, sedan skjutsade han tillbaka mig till mamma tidigt på morgonen O_o Helt sjukt.

Min dotters väl och ve kommer ju förstås i första hand och är hon så pass sjuk att det är orimligt att skeppa runt henne så skulle jag så klart behålla henne hos mig tills hon blev bättre. Men i den åldern och särskilt när hon går på förskola så blir det en del sjukor hon drabbas av trots allt, en del är ju inte värre än att hon springer omkring hemma och leker ändå. Ska man dra gränsen vid att hon är smittsam så blir det ju väldigt svårt att efterleva.
 
Minns när jag var jättesjuk i vattkoppor och låg en hel månad, men var ändå tvungen att masa mig upp och packa och åka till pappa trots att det var mormor som tog hand om mig på dagarna då hon bodde vägg i vägg med mamma. Blev alltså hämtad hos mamma på eftermiddagen, sov hos pappa, sedan skjutsade han tillbaka mig till mamma tidigt på morgonen O_o Helt sjukt.
:( men så trist och så jobbigt att behöva byta när man är sjuk.... där måste ju bara föräldrarna vara lite flexibla.
 
Min dotters väl och ve kommer ju förstås i första hand och är hon så pass sjuk att det är orimligt att skeppa runt henne så skulle jag så klart behålla henne hos mig tills hon blev bättre. Men i den åldern och särskilt när hon går på förskola så blir det en del sjukor hon drabbas av trots allt, en del är ju inte värre än att hon springer omkring hemma och leker ändå. Ska man dra gränsen vid att hon är smittsam så blir det ju väldigt svårt att efterleva.

Ja, är allmäntillståndet ok skulle jag byta som planerat och den förälder som ska ha barnet får vabba.
 
Ja, är allmäntillståndet ok skulle jag byta som planerat och den förälder som ska ha barnet får vabba.

Senaste förslaget från andra sidan är att föräldern som har barnet hör av sig till den andra och frågar om denne vill ha barnet eller inte när det är sjukt och veckobyte :crazy:

Gör mitt bästa i att försöka hitta någon rimlighet i det förslaget men det är svårt..

Tack för ditt svar!
 
Senaste förslaget från andra sidan är att föräldern som har barnet hör av sig till den andra och frågar om denne vill ha barnet eller inte när det är sjukt och veckobyte :crazy:

Gör mitt bästa i att försöka hitta någon rimlighet i det förslaget men det är svårt..

Tack för ditt svar!

Jag skulle helt enkelt behålla, det är den andres förlust. Är det så drygt med ett febrigt barn, slipp då.
Har man inga skäl som motiverar är det ju bara oresonligt.
 
Senaste förslaget från andra sidan är att föräldern som har barnet hör av sig till den andra och frågar om denne vill ha barnet eller inte när det är sjukt och veckobyte :crazy:

Gör mitt bästa i att försöka hitta någon rimlighet i det förslaget men det är svårt..

Tack för ditt svar!
Vilken idiot O_o
 
Vid maginfluensor är det en sak att inte byta men vid vanlig förkylning och lätt feber? Ska ni inte byta då så lär det bli en snedfördelning. Nä, antingen är man flexibel åt båda hållen eller så är det en klar regel att byte sker ändå. I ert fall verkar ingen flexibilitet finnas från hans håll och då hade jag satt hårt mot hårt och inte ändrat bytesdag för att barnet är sjukt sålänge han tar väl hand om barnet och barnet är i skick att åka till den andre föräldern.
 
Vid maginfluensor är det en sak att inte byta men vid vanlig förkylning och lätt feber? Ska ni inte byta då så lär det bli en snedfördelning. Nä, antingen är man flexibel åt båda hållen eller så är det en klar regel att byte sker ändå. I ert fall verkar ingen flexibilitet finnas från hans håll och då hade jag satt hårt mot hårt och inte ändrat bytesdag för att barnet är sjukt sålänge han tar väl hand om barnet och barnet är i skick att åka till den andre föräldern.
Hur vet du att den andre föräldern är en han? Jag kan inte utläsa det och det kan väl lika gärna vara TS som är pappan? Eller samkönade föräldrar?
 
Blev lite förvånad när det var du som skrivit så.
Jag blev förvånad själv över vad jag hade skrivit :o Vad jag tänkte skriva och det jag faktiskt skrev var inte samma sak. Jag fick läsa mitt inlägg två gånger innan jag fattade vad du menade. Så väck...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 251
Senast: Amha
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 022
Senast: Crossline
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 789
Senast: Johannna1
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 860
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Tråden för spår
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp