Vardagsputsmedel

the_connemara

Trådstartare
Hur gör ni rent ex träns o sadelgjord på vardaglig basis?

Av någon anledning (tror jag tyckte lädret blev lite kladdigt) slutade jag använda glycerintvålen från Stübben och började testa tvål i sprayform. Har doch inte hittat någon jag varit helt nöjd med ännu. Så alternerar lite.

Veredus: kladdigt men bra yta mot regn
Equipe Soft Care: matt lite sträv yta
Equipe Softe Clean: diskmedel?! Superlätt o förstöra ytan på lädret

Vad använder ni? Vill bara får bort stövet relativt lätt o att ytan är smutsavvisande glatt o lite blank. Och framförallt att lädret inte tar skada superlätt (ni vet kanten på svart läder blir "sliten" o gråaktig, som om man bara torkar hårdhänt med vatten) för den är det ju lite kört.

Olja o balsam har jag som jag är nöjd med men vill kunna bara torka av.
 
Jag gör faktiskt inte så mycket på daglig basis :o gjorde ett tag, men tyckte att lädret blev kletigt och äckligt. Så nu är det storrengöring efter behov istället, brukar bli ett par gånger om året.
 
Jag säger lite samma som @lady_vip , speciellt när det gäller tränset. Jag sköljer av bettet så klart och sedan gör jag inte så mycket mer. Har jag ridit i ösregn så tar jag hand om lädret efteråt men annars blir det bara smörjt efter behov eller inför tävling. Sadelgjorden tokar jag av efter användning om den blivit smutsig.
 
Jag spolar bara av sadelgjord och bettet /sidostycken och tyglarna om det blivit svettiga med vatten slangen.
är det mycket så tar jag med stubben sadel tvål eller såpa. Spolar av efter också och torkar med handduk.
tycker inte att det blir kladdigt. Är det lite stäv som inte vill bort så får man gnugga lite såklart men lädret håller sig lagom smutsavvisande.
Vill du reparera det slitna på kanterna så kan man måla om med svart färg och ev stryka på lite vax.
 
För träns och sadelgjord använder jag Effax läderkombi. Vid regn eller ordentlig rengöring använder jag Stübben glycerintvål.
Tycker det funkar riktigt bra
 
Hur gör ni rent ex träns o sadelgjord på vardaglig basis?

Av någon anledning (tror jag tyckte lädret blev lite kladdigt) slutade jag använda glycerintvålen från Stübben och började testa tvål i sprayform. Har doch inte hittat någon jag varit helt nöjd med ännu. Så alternerar lite.

Veredus: kladdigt men bra yta mot regn
Equipe Soft Care: matt lite sträv yta
Equipe Softe Clean: diskmedel?! Superlätt o förstöra ytan på lädret

Vad använder ni? Vill bara får bort stövet relativt lätt o att ytan är smutsavvisande glatt o lite blank. Och framförallt att lädret inte tar skada superlätt (ni vet kanten på svart läder blir "sliten" o gråaktig, som om man bara torkar hårdhänt med vatten) för den är det ju lite kört.

Olja o balsam har jag som jag är nöjd med men vill kunna bara torka av.

Jag använder Veredus, inte perfekt men bäst av de jag testat! Behöver arbetas in för att inte bli kladdigt eller lämna spår.
 
Jag använder Equipe soft care (den som inte är som diskmedel..när ska man använda den egentligen, enligt Equipe själva är den inte till för ofta-användning). Jag tycker soft-care är helt ok som rengöring och lite mjukgörande, brukar spraya på en svamp och ta med, annars tycker jag det blir fläckar på lädret.
Innan använde jag Effax läderkombi och den tycker jag funkar rätt bra.
Jag gör bara rent om det är synligt smutsigt, kanske någon gång i veckan. Smörjer gör jag sällan, tränset något oftare än sadeln som enligt tillverkaren bara ska oljas in (förutom stropparna) max en gång i halvåret.
 
Childeric flytande glycerintvål på allt läder. Putsar dock inte varje dag! Då blir det kladdigt och äckligt. En gång i veckan räcker gott och väl. Bett rengör jag med baby wipes, oslagbart! :)
 
Hur gör ni rent ex träns o sadelgjord på vardaglig basis?

Av någon anledning (tror jag tyckte lädret blev lite kladdigt) slutade jag använda glycerintvålen från Stübben och började testa tvål i sprayform. Har doch inte hittat någon jag varit helt nöjd med ännu. Så alternerar lite.

Veredus: kladdigt men bra yta mot regn
Equipe Soft Care: matt lite sträv yta
Equipe Softe Clean: diskmedel?! Superlätt o förstöra ytan på lädret

Vad använder ni? Vill bara får bort stövet relativt lätt o att ytan är smutsavvisande glatt o lite blank. Och framförallt att lädret inte tar skada superlätt (ni vet kanten på svart läder blir "sliten" o gråaktig, som om man bara torkar hårdhänt med vatten) för den är det ju lite kört.

Olja o balsam har jag som jag är nöjd med men vill kunna bara torka av.

Jag smörjer inte dagligen. Jag kör någon gång i veckan med min vanliga Equipe-tvål i lytande modell. Jag brukar ha den eller Amerigos dito. De ska enligt två elever utbildade i sånt vara hyfsat likvädiga och bra för lädret. Jag har Amerigos fett efter.
 
bett kör jag i diskmaskinent :p blir skinande rent och garanterat inga diskmedel rester i ringarna :rofl:.
baby wipes har jag bara för att putsa på saker på loppis typ..

@Equilina undrar samma sak, eller egentligen inte.. antagligen så ser folk inte det tjocka lagret av stöv och hår som är under sadelgjorden. har mer än en gång i andras stall "tjuvtvättat" gjordar då de varit så äckliga av stöv. utsidan brukar dock vara ren och fin..
 
Jag måste rengöra min grejer efter nästan varje användning, svettas inte era hästar? Stöv- och dreggelfria? Aldrig stänk från underlaget?



Som innehåller..?

Jag tycker att det mesta hamnar på undersidan av schabraket som givetvis byts och tvättas så ofta det behövs. En del svett blir det ju också vid sadelgjorden men jag har en av Sympatex/neopren så det är bara att skölja av. Min häst svettas inte mycket på huvudet, men torkar såklart rent tränset när det behövs från dreggel, stöv eller annat. Ibland blir det efter varje ridpass, ibland dröjer det några dagar...när det behövs helt enkelt... och jag håller mina grejer rena och fina och är noga med att de ska hålla.
 
Jag har löst upp Ekol glycerintvål med vatten till en krämig flytande tvål och hällt på flaska, det är supersmidigt att bara trycka ut en klutt på en svamp och torka rent grejerna. (Sadelgjorden är det enda jag putsar i princip varje dag eftersom den blir äcklig av svett och stöv och ligger så liksom pressad mot hästen, sadlar och träns putsas kanske en gång i veckan. Fettar typ aldrig, tycker mest det blir kladdigt bara. )
 
Jag gör faktiskt inte så mycket på daglig basis :o gjorde ett tag, men tyckte att lädret blev kletigt och äckligt. Så nu är det storrengöring efter behov istället, brukar bli ett par gånger om året.

Jag gör rent lädersaker som sele, träns, typ -3-4 ggr månaden funkar fint=1 gång i veckan kan man säga men vanlig sadeltvål... inge kladdigt läder hos mig
 
Skulle jag göra varje dag så skulle jag använda putsdukar för läder. Köpt mina på Ge-kås. Kanon!
 
Förr putsade jag efter varje ridpass. Ekol Glycerintvål eller Passier Lädertvål beroende på vad som skulle putsas. Tycker att allt höll sig mkt fräscht och inte geggigt. Men som @Equilina sa, hur alla andra kan putsa så galet sällan förstår jag inte. Min häst stövar och är dammig, även efter mkt borstade. Och micklemtränset har ju rem under bettet, och den blir ju slabbig.

Men med en liten tripp till Skåneland tappade jag liksom all häst-motivation och fy så slarvig jag blev. Men nu har jag flytt Skåne och bygger eget stall och där ska finnas bra förutsättningar för att få tillbaka motivationen hade jag tänkt :D.

Ang tvål, så finns det ingen innehållsförteckning på Passier tvålet. Men den är sådär mjölkig och skummar liksom inte, utan mer vårdar utan att kleta. :)
 
Sadelgjorden spolar jag av med vatten sen jag fick det tipset. Var rädd den skulle bli förstörd men icke.

Annan vardagsputs så effax leder-combi. Enkelt dosera, gör rent himla bra, ingen fet hinna och lätt få glans om man vill. Skadar eller förstör inte lädret.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är typ besatt av att läsa innehållsförteckningar men fy vad dålig info det är på lädervårdsprodukter! Att skriva "innehåller...
2
Svar
23
· Visningar
4 262
Senast: svea
·
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
37 38 39
Svar
773
· Visningar
213 842
Senast: tinaiva
·
  • Låst
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
20 840
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp