Värde på sadel??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare silverblom
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 864
S

silverblom

Hur är dt med värdet på en sadel? Har hört många som säger att en sadel sjunker med 1000 kr om året?? Tycker dt låter mycket:crazy: Och det gäller även om den inte används..

Vad tycker ni??

Sv: Värde på sadel??

Det beror ju på vad det är för sadel, men 1000kr/år låter mycket. Är det en ny sadeln så sjunker den ju mycket i början, precis som en bil lr vadsomhelst, men köper du en begagnad sadel av bra kvalite, märke och som är bra skött borde den inte sjunka många kronor i pris om du tar hand om den bra...

vad skulle man tex kunna ge för en stübben allrounde, årsmodell -91. i jättebra skick, hel & fin?

Det beror helt på sadelns skick och liknande, mångha äldre stübben och liknande säljs idag dyrare än vad de kostade i nypris för många år sedan... Dock så sjunker en helt ny sadel ett par tusen i pris bara den har lämnat affären - använd eller ej...

tippar på inte så mycket. Jag köpte min stübben dressyr i fint skick från 2000-talet. Lite använd för 5000:- inkl gjord + träns och martingal.:p

När jag skulle sälja min sadel som jag haft i två år (men var dock använd i drygt ett år pga skadad häst) så förlorade jag 6000:- på de två åren. Detta var en wellington elite (dressyrsadel). Kändes inte så roligt men vad gör man när hästen vuxit ur sadeln???

Så min erfarenhet är att sadeln sjunker kopiöst mkt de två första åren, sedan sjunker den lite lite för varje år som går för att sedan ligga kvar på ungefär samma nivå.

En kvalitetssadel som sköts om bra sjunker nästan inte alls i värde. De billigare märkena sjunker betydligt fortare. Så det beror på märke och hur den skötts om. Går inte att säga generellt för alla sadlar.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
633
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
928
Senast: MissFideli
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 267
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Jobba som veterinär
  • GVFÖ 2025
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur