Våren 2015

Sommarblommorna behöver inte vara perenner :D De kan ju vara upp mot en 20cm (vilket iofa kanske är ganska lågt?)

Finns det några höstblommor då? Jag är usel på blommor känner jag :o
20 cm är jättelågt. Då pratar vi nog snarare marktäckare?

De höstblommor jag kommer på på rakt arm är höga.... Ska försöka tänka vidare.

Men om du vill ha ettåringar så kolla i frökataloger. www.impecta.se tex ?
 
Nu vill jag ha tips!
Såhär ser min ena rabatt ut. Här va förra sommaren när den gjordes, nu sitter en vit lyktstolpe i mitten vid slangarna, en Louise bugnet snett till höger bakom den, och en vit bondpion sitter precis framför stolpen.

Vad ska jag ha till vänster om stolpen???
(ingen ros för jag råkade öka från 3 till 10 förra året och blivit mätt just nu)
sFzBL6Q249
 
Jag börjar bli mer och mer säker på att jag vill ha bort min flaggstång!

Bott här i tre somrar och jag har flaggat en enda gång. Mycket väsen för ingenting - xdetär vad flaggning är. Ingen ser mig flagga och flagga för mig själv känns inte lönt. Det är en plaststång - kanske 6-8 meter? (svårt att bedöma rakt upp i luften.)

Tar jag bort den får jag plats med ett par äppelträd till och även något mer.

Finns det nån marknad för begagnade flaggstänger..... :angel:
Skänkes på rot?
 
Jag börjar bli mer och mer säker på att jag vill ha bort min flaggstång!

Bott här i tre somrar och jag har flaggat en enda gång. Mycket väsen för ingenting - xdetär vad flaggning är. Ingen ser mig flagga och flagga för mig själv känns inte lönt. Det är en plaststång - kanske 6-8 meter? (svårt att bedöma rakt upp i luften.)

Tar jag bort den får jag plats med ett par äppelträd till och även något mer.

Finns det nån marknad för begagnade flaggstänger..... :angel:
Skänkes på rot?

Sätt upp en vimpel! Jag älskar min flaggstång, det är så svenskt. Men en naken är ful, den vill ha vimpel! ;)
 
Jag börjar bli mer och mer säker på att jag vill ha bort min flaggstång!

Bott här i tre somrar och jag har flaggat en enda gång. Mycket väsen för ingenting - xdetär vad flaggning är. Ingen ser mig flagga och flagga för mig själv känns inte lönt. Det är en plaststång - kanske 6-8 meter? (svårt att bedöma rakt upp i luften.)

Tar jag bort den får jag plats med ett par äppelträd till och även något mer.

Finns det nån marknad för begagnade flaggstänger..... :angel:
Skänkes på rot?
Det är klart att du ska ta bort din flaggstång. Äppelträd är trevligare. Om det finns någon andrahandsmarknad för stänger vet jag inte, men jag var med och skramlade till en 60-årspresent och då kostade stången över 6000 kr! Med tanke på det priset borde det finnas någon som behöver en billigare.

Om du väljer att ha kvar den, så kanske FN-flagga kan vara ett alternativ?
 
Näe vet du vad! Vimpel är fult och istället-för.

Jag ser oändligt med fördelar om den inte fanns där.... Dessutom står den så konstigt till.

Prova lägg ut den på blocket mot nätt summa pengar plus att de får ta ner den själva. Men det svåra är väl frakt... Kanske någon i närområdet vill köpa den? Lappar i folks brevlådor?
 
Jag börjar bli mer och mer säker på att jag vill ha bort min flaggstång!

Bott här i tre somrar och jag har flaggat en enda gång. Mycket väsen för ingenting - xdetär vad flaggning är. Ingen ser mig flagga och flagga för mig själv känns inte lönt. Det är en plaststång - kanske 6-8 meter? (svårt att bedöma rakt upp i luften.)

Tar jag bort den får jag plats med ett par äppelträd till och även något mer.

Finns det nån marknad för begagnade flaggstänger..... :angel:
Skänkes på rot?
Ååååå - jag kommer genast (nåja när den töat fram) och befriar dig från flaggstången!!! Jag vill ha en i sommarstugan och en hemma med, tycker det är jättefint med flaggstång :up:
 
Ååååå - jag kommer genast (nåja när den töat fram) och befriar dig från flaggstången!!! Jag vill ha en i sommarstugan och en hemma med, tycker det är jättefint med flaggstång :up:

Samma här! Har fäste vid stugan men ingen stång. Tar nog en rak gran och gör en egen stång när det blir dags dock. :p Haha.

Ska dessutom ha en liten cylinder nedgrävd i backen nånstans framför huset till midsommarstången! Vi har dock inte hittat den än, grässvålen täcker allt nu för tiden.

Är vid torpet och jobbar denna helg men snön ligger tjock i hela trädgården, så inga vårtecken där inte. Förutom fåglarna såklart. :) Min stora fina hägg strök med till kanske 70 % under vintern pga blötsnö. En stor asp och en stor gran i utkanten har också fallit, liksom en riktigt stor och ruskigt gammal salix som föll i höstas (en stor del av den i alla fall). Får se om dessa små gläntor ska åtgärdas på något vis eller om det blir naturen som själv får ordna den biten. Den fallna häggen är en sorg, men den gav nu plats åt vildäpplet som sett väldigt döende ut. Kanske får den nu det ljus den behöver, och då är det ju positivt.

En av de saker jag ser fram emot mest är nog om det tänker blomma solrosor i år också. När vi grävde avlopp förra våren så gick rören precis förbi där jag matat fåglarna. När sensommaren kom så blommade det höga fina solrosor på ett pärlband hela vägen från fågelmatningen och ner i slänten till tanken. :D Ett fint tillskott i min vildvuxna slänt!
 
@Chili visst bor inte du på torpet än?
Vad har du för planer, ska det bli permanentboende eller sommarstuga? :)

Nä det är helt obeboeligt just nu. :p Det ska göras som åretruntboende men just nu kommer det användas som semesterbostad. En vacker dag kanske det blir permanent om jag flyttar tillbaka till orten! Vi har dock kommit rätt långt och det stora som är kvar är såklart att bygga till badrum/tvättstuga, vilket ska göras under våren. :)
 
Ska dessutom ha en liten cylinder nedgrävd i backen nånstans framför huset till midsommarstången! Vi har dock inte hittat den än, grässvålen täcker allt nu för tiden.
Antagligen är den lättast att hitta på våren innan gräset börjat frodas.
Kratta omsorgsfullt där du tror den kan vara så hittar du den nog.

Jag har hittat både det ena och det andra här när jag krattat om våren...
 
Åh vad jag är trött på denna vinter nu. :(
Överallt är det grått, trist och dött :cry:
Jag vill ha vår och sommar!! Jag vill ha tjockt grönt gräs (vilket är svårt på vår sandmark men ändå), gröna träd och buskar (inte det riset som står där nu), växter som blommar i allsköns färger.

Känner att jag fick en ordentlig släng av vinterdepp nu när jag körde hem och såg alla trista trädgårdar :arghh:

garden-summer--1526549-480x320.jpg

inspiration-1420817029k84gn.jpg

Sommar_gr%C3%A4smattan.jpg

rosor.jpg

varför ska det dröja så länge tills jag får se sånt här? :cautious:
 
Vi hade 22 grader i solen på den inglasade balkongen idag! :)

Dr Ruppel som jag egentligen hade tänkt att göra mig av med har fått massor av gröna knoppar och kommer förmodligen att blomma int på fjolårsskotten, så jag rensade bort alla gamla löv och snyggade till den lite. Kanske den får hänga med ett litet tag till. Jag är dock osäker på om knopparna kommer att klara sig. Det är varmt när solen ligger på, men nattetid så är det bara någon enstaka grad på balkongen. Hur som helst så var det jättehärligt att kunna stå där "ute" i t-shirt, dricka kaffe och pyssla medan folk gick förbi utanför i vinterkläder.

Även min Ikea-hortensia som jag köpte för två år sedan har bladknoppar. Tulpanerna ser ut att snart att sticka upp och två hyacintlökar som blev över från i julas och som jag petade ner i en utekruka har fått för sig att frodas och har precis börjat slå ut.

Vi har även köpt en infravärmare och solskydd till balkongen som ska monteras upp när tillfälle ges. Efter mycket velande hit och dit beträffande solskydd så blev det slutligen Kirsch Screen. Jag tror att det kan bli riktigt bra.

I övrigt har jag under helgen sått lite fröer: Tomat, persilja, rosmarin och fyra olika sorters basilika.
 
Åh vad jag är trött på denna vinter nu. :(
Överallt är det grått, trist och dött :cry:
Jag vill ha vår och sommar!! Jag vill ha tjockt grönt gräs (vilket är svårt på vår sandmark men ändå), gröna träd och buskar (inte det riset som står där nu), växter som blommar i allsköns färger.

Känner att jag fick en ordentlig släng av vinterdepp nu när jag körde hem och såg alla trista trädgårdar :arghh:

garden-summer--1526549-480x320.jpg

inspiration-1420817029k84gn.jpg

Sommar_gr%C3%A4smattan.jpg

rosor.jpg

varför ska det dröja så länge tills jag får se sånt här? :cautious:

Underbara foton! Rosorna!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp