Varför autocorrect/förutsedd text som standard?

skogaliten

Trådstartare
Som spin-off på tråden om surfplattan, så är jag rätt fundersam på hur det kommer sig att smarttelefoner och surfplattor har något slags "autocorrect" som förinställt standardläge.

Jag skaffade nyligen en ny telefon av smart-typ, och höll på att få spader innan jag hittade den väl dolda under-under-under meny där det gick att stänga av de automatiska "förslagen" till ordrättelser.
Detta efter att ha fått ett antal sms och andra texter helt saboterade av knäppa ordrättelse.r

De flesta jag känner, har med visst besvär (svårt att hitta var och hur) stängt av den här funktionen, eftersom de inbyggda ordlistorna är extremt ofullkomliga och att fylla på ordlistorna med alla ord som man verkligen använder, skulle vara ett väldigt onödigt arbete...

Så, tror tillverkarna av telefoner och surfplattor att köparna/användarna har väldigt begränsade ordförråd, och dessutom inte kan stava till de få och enkla ord som finns i ordlistorna?

Varför är det inte tvärtom, alltså att det finns en möjlighet att koppla in "autocorrect" om man vill använda detta?

Och varför är inkoppling/urkoppling av den här funktionen placerad på någon skum under-under meny vid inställningar, och helt omöjlig att koppla ur "i flykten"/tillfälligt när man skriver ett sms t.ex. och vill använda ett enstaka ord som inte finns i ordlistan?

Dessa "dumma frågor", är väl i sig endast besvarbara av dem som skapar gränssnitten i mobiler/surfplattor, men en diskussion vore ändå rätt intressant.
 
Jag blir bara sur och förbannad när autocorrect inte fungerar eller inte är på. :devil: Det är inte det att jag inte kan stava, men har man bråttom eller trycker fel stup i kvarten när man skriver snabbt, så är autocorrect guld. Att behöva trycka rätt på varje bokstav och behöva skriva hela orden utan autocorrect är ju hemskt och tar väldigt lång tid (för att inte nämna att man skulle behöva stanna mitt i gatan bara för att kunna se att man skrivit rätt istället för att bara tuta på i farten...)

Som en i den yngre generationen tycker jag att man borde ha vant sig vid att autocorrect är en standard vid det här laget. :angel: Speciellt när jag ser min mamma ta tio år på sig att smsa för att hon envisas med att inte använda autocorrect...
 
Jag blir bara sur och förbannad när autocorrect inte fungerar eller inte är på. :devil: Det är inte det att jag inte kan stava, men har man bråttom eller trycker fel stup i kvarten när man skriver snabbt, så är autocorrect guld. Att behöva trycka rätt på varje bokstav och behöva skriva hela orden utan autocorrect är ju hemskt och tar väldigt lång tid (för att inte nämna att man skulle behöva stanna mitt i gatan bara för att kunna se att man skrivit rätt istället för att bara tuta på i farten...)

Som en i den yngre generationen tycker jag att man borde ha vant sig vid att autocorrect är en standard vid det här laget. :angel: Speciellt när jag ser min mamma ta tio år på sig att smsa för att hon envisas med att inte använda autocorrect...

Varför borde man vänja sig? Särskilt som ordlistorna är oerhört fattiga på ord. Det är sällan bråttom att skriva sms, riskerar man inte att missa att tänka efter vad man skriver om farten är viktigast?

Men det allra största felet med autocorrect, är att det:

1: Avstängning/påslagning är placerat på en under-under-under meny, och, åtminstone på min nya telefon, under en rubrik som inte är självförklarande att det handlar om just slå på/slå av autocorrect.

2: Det går inte, åtminstone har jag trots att jag letat och dessutom googlat för att hitta det, slå av autocorrect tillfälligt när man håller på att skriva ett sms. Det går inte speciellt fort att skriva till t.ex. en veterinär som ska ringa upp, när vart och vartannat ord blir förvandlat till något helt annat.
 
Jag har en gammal Xperia Active och tycker att ordlistan på den är ganska bra.
Jjag gillar att den inte skriver ut orden direkt (som ett par Samsung jag provat) och det är lätt att slå av och på funktionen när man skriver sms, om man nu behöver skriva in förkortningar och liknande.
Samsungs ofog med att lägga in mellanslag automatiskt så fort man valt ett ord gör mig gaaaalen...

Ja, jag är medveten om att jag sitter med en relik och borde byta upp mig men JAG VILL INTE!!! :angel:
 
Samsungs ofog med att lägga in mellanslag automatiskt så fort man valt ett ord gör mig gaaaalen...

Ja, jag är medveten om att jag sitter med en relik och borde byta upp mig men JAG VILL INTE!!! :angel:
Min rätt nya Samsung gör likadant. Man får backa ett steg och fortsätta.:banghead:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp