Varför bara långhåriga svarta belgiska vallhundar?

__sofia__

Trådstartare
Belgiska vallhundar finns ju i fyra olika pälstyper:
  • Groenendael - långhårig och svart
  • Tervueren - långhårig och röd eller grå fawn med svarta hårtoppar
  • Malinois - släthårig och röd fawn med svarta hårtoppar
  • Laekenois - strävhårig och röd fawn med spår av svärtning
Terv, malle och laekenois verkar alltså ha samma färg (ungefär) men med olika hårlag - medan grönis är svart. Eftersom det är samma ras i SKK så borde man ju få avla med hundar från olika pälstyper. Varför finns det inte svarta släthåriga, eller svarta strävhåriga?
 
Belgiska vallhundar finns ju i fyra olika pälstyper:
  • Groenendael - långhårig och svart
  • Tervueren - långhårig och röd eller grå fawn med svarta hårtoppar
  • Malinois - släthårig och röd fawn med svarta hårtoppar
  • Laekenois - strävhårig och röd fawn med spår av svärtning
Terv, malle och laekenois verkar alltså ha samma färg (ungefär) men med olika hårlag - medan grönis är svart. Eftersom det är samma ras i SKK så borde man ju få avla med hundar från olika pälstyper. Varför finns det inte svarta släthåriga, eller svarta strävhåriga?
För att rasstandarden från rasens hemland säger annorlunda?
 
Belgiska vallhundar finns ju i fyra olika pälstyper:
  • Groenendael - långhårig och svart
  • Tervueren - långhårig och röd eller grå fawn med svarta hårtoppar
  • Malinois - släthårig och röd fawn med svarta hårtoppar
  • Laekenois - strävhårig och röd fawn med spår av svärtning
Terv, malle och laekenois verkar alltså ha samma färg (ungefär) men med olika hårlag - medan grönis är svart. Eftersom det är samma ras i SKK så borde man ju få avla med hundar från olika pälstyper. Varför finns det inte svarta släthåriga, eller svarta strävhåriga?

Av tradition. Utseende har alltid spelat stor roll i rasvärlden. Men eftersom man i flera länder, bland annat Sverige, nu får para mellan de olika varianterna förekommer nu ibland svarta mallar. Ursnygga enligt mig, men inte standardenliga.

1679699457714.png
 
Av tradition. Utseende har alltid spelat stor roll i rasvärlden. Men eftersom man i flera länder, bland annat Sverige, nu får para mellan de olika varianterna förekommer nu ibland svarta mallar. Ursnygga enligt mig, men inte standardenliga.

Visa bifogad fil 115156
Det finns alltså svarta korthåriga nu mer, eftersom de blandar mellan typerna mer? (Och jag antar även strävhåriga om den blandningen hade skett oftare).
De reggas alltså som svarta mallar, och inte korthåriga grönisar? Hur funkar det - är det som flerfärgade pudlar att de blir diskade om de ställs ut? Kan man få en valpkull och få kullen registrerad?
 
Det finns alltså svarta korthåriga nu mer, eftersom de blandar mellan typerna mer? (Och jag antar även strävhåriga om den blandningen hade skett oftare).
De reggas alltså som svarta mallar, och inte korthåriga grönisar? Hur funkar det - är det som flerfärgade pudlar att de blir diskade om de ställs ut? Kan man få en valpkull och få kullen registrerad?

Strävhåriga vet jag inte, jag tror inte att det någonsin varit lika vanligt att lakken korsats med de andra hårlagen.
Jag vet inte heller om det fötts några korthåriga belgare i Sveriges eller vad de reggas som(tror att det är grönisar), men åtminstone här ska hela kullen reggas.

Jag tror inte att det är någon som direkt avlar för att få fram dem, men hos belgare finns svart färg både i dominant och recessiv form. Så det är inte bara grönis x malle som kan ge svart korthårigt. En korsning grönis x terv kan alltså ge tervar som bär på anlag för svart och en sådan terv kan i sin tur korsas med en malle vilket ger en malle med recessivt anlag för svart.
 
Jag förstår att det inte är någon som avlar för att få fram dem, eftersom rasstandarden säger att det inte är "tillåten" typ :) Det är mer att om det råkar bli en korthårig svart, och den är en bra och trevlig hund på alla andra sätt och egentligen hade passat bra för avel om det inte varit för färgen/pälslängden - hade man kunnat avla och registrera avkommorna?
 
Jag förstår att det inte är någon som avlar för att få fram dem, eftersom rasstandarden säger att det inte är "tillåten" typ :) Det är mer att om det råkar bli en korthårig svart, och den är en bra och trevlig hund på alla andra sätt och egentligen hade passat bra för avel om det inte varit för färgen/pälslängden - hade man kunnat avla och registrera avkommorna?
Om den är reggad som grönis är det inget problem att regga avkommor, det borde inte vara ett problem att regga avkommor efter en svart malle, det är ju samma ras på dom alla
 
Jag förstår att det inte är någon som avlar för att få fram dem, eftersom rasstandarden säger att det inte är "tillåten" typ :) Det är mer att om det råkar bli en korthårig svart, och den är en bra och trevlig hund på alla andra sätt och egentligen hade passat bra för avel om det inte varit för färgen/pälslängden - hade man kunnat avla och registrera avkommorna?

Precis som @dobbis skriver är det inga problem att avla på en reggad hund enbart för att den har fel färg/hårlag. Det går att regga valpar efter felfärgade pudlar också.
 
Den enda hundrasen man inte kan regga otillåten färg är vita schäfrar. Såvitt jag förstår det så kan man med alla andra andra renrasiga hundar 🙂
 
Det stämmer inte. Man får visst regga en vit schäfer om en mot förmodan skulle födas.
Jag läste en massa trådar om det, det nämndes att man kunde i vissa fall mönstra in dem som vit herdehund istället men annars så räknas vita schäfrar som blandraser 🤔
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tycker mig se att de olika varianterna av belgisk vallhund (malinois, laekenois, tervueren och groenendal) har lite olika...
Svar
13
· Visningar
3 324
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp