Varför blir hemsidor sämre?

Kanske är det rent personligt tycke, kanske är det fakta som någonstans kan backas upp. Eller kanske är det en helt onödig diskussion ;) Men något som jag tänkt på sistone är att hemsidor mer och mer blir sämre ur en användarupplevelse. Jag tänkte först att det var någon webbläsarinställning som ställde till det, men jag öppnade i andra webbläsare och det var samma där. Jag tror inte att jag kan posta skärmdumpar som exempel på en digital tidning p.g.a regler men det var otroligt slående över hur lite plats själva huvudinnehållet tar. Vi talar alltså om kanske 20% av en sida, resten är annonser, relaterade artiklar, topplistor etc. I artiklar bryter man av med annonser mitt i vilket stör läsrytmen, man råkar klicka på annonser vid scrollning, frustration och stress ökar. Hur kommer det sig?

Jag jobbar själv med digitalisering och användarupplevelser och kan inte rimligen motivera något av detta utan anser det vara en inflation av sälj och klickjagande. Jag är också uppvuxen med blinkande-banners-av-köp-potenshöjande-medel-här-medan-musik-autospelas-versionerna så jag vill ändå räkna mig som en person med ganska hög tolerans över hur hemsidor kan se ut och bete sig. Men jag blir otroligt stressad av dagens hemsidor där fokuset inte ligger på innehåll utan interaktion. Är detta något som ni tänker kring eller stött på? Hur agerar ni kring det?
Jag läser inte kvällstidningar på webben. Små mikroskopiska nyheter inklämda i en smal spalt i mitten. Resten är annonser, annonser som ser ut som redaktionell text etc. Avskyr det.
Morgontidningarna är bättre men inte bra.

Använder Edge som webbläsare. En lite rand med favoriter. Resten nedanför är fake news, klickmagneter etc. Ytterst irriterande.

Facebook är nästan enbart annonser och förslag. Kulmen nåddes när de började lägga in om vänners uppdateringar som jag antogs missat. Jag skaffade fb för att se vad mina få vänner har för sig. Det finns ingen sådan allmänt använd app längre.

/dinosaurien
 
Surfar antingen med Brave eller Chrome + adblock. (Brave har en fantastisk add on som gör youtube reklamfritt på mobil!) Undviker helt de värsta sidorna där textstyckena är små som bildtexter mellan alla annonser, eller "nyhetssidor" där man, oavsett hur man kom in på artikeln, tas "tillbaka" till nån annonsfylld hemsk startsida när man backar.
 
Det finns fler ologiska och konstiga företeelser på hemsidor.

Vi ska installera ett nytt kök i ett hus på gården, och jag försöker hitta ett passande och prisvärt kök, och vill alltså hitta fakta om köks erbjudanden, samt får reda på hur grejerna som erbjuds ser ut.

Ta t.ex. IKEAs hemsida som exempel.
Man grötar ihop olika färger, med olika varianter på skåpstommar, så att det finns tusentals varianter, men aldrig någon överblick.

Vilka typer av köksluckor erbjuds, och vilka färger kan dessa ha?
Vilka skåpstommar (bredd, djup, höjd) finns?

För några år sedan, så kunde man enkelt få se vilka modeller av köksluckor som fanns, och vilka alternativ avseende färg respektive lucka har. Och så kunde man se vilka skåpstommar som fanns.

Nu måste man bläddra, trippelfiltrera och vara listig, för att ta reda på att det finns x st luckor/lådor med några färger, och att bänkskåpsstommar finns i x st bredder o.s.v., för man måste att navigera bland tusentals möjliga kombinationer.

Samma sak om man ska handla något så banalt som T-shirts.

Istället för en bildlista över t.ex. 25 modeller av T-shirtar, och om man klickar på en modell får man reda på vilka färger och storlekar som just den modellen har, så visar man en bild på varje färg av varje modell, i blandad ordning (om man inte filtrerar "rätt" där filtrering är möjlig), så att istället för att se 25 T-shirtar, så får man se 25 T-shirtar x 7 färger i blandad ordning, man måste alltså scrolla igenom 200 bilder, och storknar och skiter i att handla till slut.

Ologiskt och helknasigt. Det ger något slags "information overload" efter ett tag.

När jag lärde mig designa sidor för länge sedan så pratade man om att bygga upp sidorna logiskt, och göra det enkelt att hitta saker. Den sortens tänkande verkar vara helt bortspolad.

Ingen orkar scrolla tillräckligt till slut, och jag tvivlar på att den modellen av hemsida är ett "säljande koncept".

Det allra värsta är att den här sortens bristande logik, har börjat smitta till offentliga institutioners sidor också.
 
Det finns fler ologiska och konstiga företeelser på hemsidor.

Vi ska installera ett nytt kök i ett hus på gården, och jag försöker hitta ett passande och prisvärt kök, och vill alltså hitta fakta om köks erbjudanden, samt får reda på hur grejerna som erbjuds ser ut.

Ta t.ex. IKEAs hemsida som exempel.
Man grötar ihop olika färger, med olika varianter på skåpstommar, så att det finns tusentals varianter, men aldrig någon överblick.

Vilka typer av köksluckor erbjuds, och vilka färger kan dessa ha?
Vilka skåpstommar (bredd, djup, höjd) finns?

För några år sedan, så kunde man enkelt få se vilka modeller av köksluckor som fanns, och vilka alternativ avseende färg respektive lucka har. Och så kunde man se vilka skåpstommar som fanns.

Nu måste man bläddra, trippelfiltrera och vara listig, för att ta reda på att det finns x st luckor/lådor med några färger, och att bänkskåpsstommar finns i x st bredder o.s.v., för man måste att navigera bland tusentals möjliga kombinationer.

Samma sak om man ska handla något så banalt som T-shirts.

Istället för en bildlista över t.ex. 25 modeller av T-shirtar, och om man klickar på en modell får man reda på vilka färger och storlekar som just den modellen har, så visar man en bild på varje färg av varje modell, i blandad ordning (om man inte filtrerar "rätt" där filtrering är möjlig), så att istället för att se 25 T-shirtar, så får man se 25 T-shirtar x 7 färger i blandad ordning, man måste alltså scrolla igenom 200 bilder, och storknar och skiter i att handla till slut.

Ologiskt och helknasigt. Det ger något slags "information overload" efter ett tag.

När jag lärde mig designa sidor för länge sedan så pratade man om att bygga upp sidorna logiskt, och göra det enkelt att hitta saker. Den sortens tänkande verkar vara helt bortspolad.

Ingen orkar scrolla tillräckligt till slut, och jag tvivlar på att den modellen av hemsida är ett "säljande koncept".

Det allra värsta är att den här sortens bristande logik, har börjat smitta till offentliga institutioners sidor också.

Instämmer i vartenda tecken i denna text! JAG. BLIR. GALEN.

Senast idag behövde jag handla några saker på biltema. Jag vill kolla upp avdelning och rad innan eftersom de faktiskt har ett helt ypperligt system (:heart) i butik. Jag är van att söka fram saker där så hittade snabbt exakt vilken kniv, presenning osv jag ville köpa. För att inse att när jag klickar in på exakt den produkten med mitt varuhus valt så FÖRSVINNER uppgiften om exakt plats i mobilens webbläsare 😤 Har jag hela listan på knivar syns det var varje ligger. Suck.

Jaja, detta var ju en simpelt exempel men ändå.
 
Upplever också att mindre företag inte har egna hemsidor längre utan hänvisar till en facebooksida, eller annan social media. För bara några år sedan fanns man ju inte, om man inte hade en egen sida.

En bra hemsida gör väldigt stor skillnad vem jag väljer att handla av.
 
Upplever också att mindre företag inte har egna hemsidor längre utan hänvisar till en facebooksida, eller annan social media. För bara några år sedan fanns man ju inte, om man inte hade en egen sida.

En bra hemsida gör väldigt stor skillnad vem jag väljer att handla av.
Det är ett otyg, men det blir för min del påtvingat omedelbart bortval av företaget eftersom informationen alltsom oftast då är gömd bakom en vägg som kräver att man har ett facebook-konto. Ett ganska aktivt bortval av en kategori kunder.
 
Jag håller med. Blir tokig när det kommer upp en film/reklam som täcker 1/3 av sidan som trots att jag klickar ner den, kommer upp igen såfort jag börjar scrolla neråt.

Jag undrar hur mycket tid av min skärmtid som spenderad framför någon form av reklam… Enda reklamen som biter på mig är rea på hästsaker. Resten tar jag inte in.
 
Ja! Jag handlade mycket grejer på Sportamore innan, men inte ett köp har det blivit sen de gjorde om.

Jag har handlat två gånger eftersom de var så mycket billigare på specifika saker jag ville ha. Men tidigare kunde jag ju kolla runt där efter saker men det gör jag inte längre utan går direkt till det jag vill ha via en Google-sökning.
 
Hemsidor är generellt bedrövliga. Jag undrar ofta om de vill ha kunder/besökare?
Ett riktigt hemskt ställe att besöka är Naturvårdsverket. Jag behöver relativt ofta söka information där i jobbet men har hittills ALDRIG lyckats hitta det jag söker efter. Hittar jag något där är det för att jag lyckats googla fram rätt sida.
Fast den går inte att under kategorin"blivit sämre" den har alltid varit usel.
 
Kanske är det rent personligt tycke, kanske är det fakta som någonstans kan backas upp. Eller kanske är det en helt onödig diskussion ;) Men något som jag tänkt på sistone är att hemsidor mer och mer blir sämre ur en användarupplevelse. Jag tänkte först att det var någon webbläsarinställning som ställde till det, men jag öppnade i andra webbläsare och det var samma där. Jag tror inte att jag kan posta skärmdumpar som exempel på en digital tidning p.g.a regler men det var otroligt slående över hur lite plats själva huvudinnehållet tar. Vi talar alltså om kanske 20% av en sida, resten är annonser, relaterade artiklar, topplistor etc. I artiklar bryter man av med annonser mitt i vilket stör läsrytmen, man råkar klicka på annonser vid scrollning, frustration och stress ökar. Hur kommer det sig?

Jag jobbar själv med digitalisering och användarupplevelser och kan inte rimligen motivera något av detta utan anser det vara en inflation av sälj och klickjagande. Jag är också uppvuxen med blinkande-banners-av-köp-potenshöjande-medel-här-medan-musik-autospelas-versionerna så jag vill ändå räkna mig som en person med ganska hög tolerans över hur hemsidor kan se ut och bete sig. Men jag blir otroligt stressad av dagens hemsidor där fokuset inte ligger på innehåll utan interaktion. Är detta något som ni tänker kring eller stött på? Hur agerar ni kring det?
Instämmer.
En av de vanligaste kommentarerna här i hemmet när något ska köpas, beställas eller läsas är ” vem i h- e har gjort den här hemsidan?” Åtföljt av diverse okvädningsord😬😬😬
Senast igår när jag skulle kolla på flygbiljetter. Och på en av våra största dagstidningar är det svårt att skilja på annonser och artiklar.
Det är ofta inte användarvänligt alls.
 
Jag tror att det i många fall faktiskt beror på att det sitter en (eller två) (något) äldre chef(er) på företaget som inte alls har någon utbildning eller nyare kunskap om UX eller interaktionsdesign eller kommunikation som upprepade gånger i processen när man ska fixa en hemsida/webshop upprepade gånger ondgör sig om hur fult det ser ut, att det behöver göras på något annat sätt ("biltema klämmer minsann in såhär MÅNGA produkter på varje rad som syns på min skärm"). De "tycker" helt enkelt en massa utan att ha ngn kunskap som backar upp och nöter till slut ner tålamodet hos resten av teamet som suckar "whatever!!!!" inombords. Och kanske ser sig om efter ett annat jobb... :angel1:
 
Jag tror att det i många fall faktiskt beror på att det sitter en (eller två) (något) äldre chef(er) på företaget som inte alls har någon utbildning eller nyare kunskap om UX eller interaktionsdesign eller kommunikation som upprepade gånger i processen när man ska fixa en hemsida/webshop upprepade gånger ondgör sig om hur fult det ser ut, att det behöver göras på något annat sätt ("biltema klämmer minsann in såhär MÅNGA produkter på varje rad som syns på min skärm"). De "tycker" helt enkelt en massa utan att ha ngn kunskap som backar upp och nöter till slut ner tålamodet hos resten av teamet som suckar "whatever!!!!" inombords. Och kanske ser sig om efter ett annat jobb... :angel1:
Har inte de där äldre cheferna utan "datorvana" gått i pension vid det här laget?

Det har utbildats och forskats i människa-datorinteraktion, och hur man ska designa för användarvänlighet sedan åtminstone slutet på 1980-talet (innan www), det började man med så snart det började dyka upp kommersiellt gångbar mjukvara för PC.

1995, när "internet" blir användbart (nåja, mer eller mindre) är 30 år sedan, och väldigt åldrade chefer bör ha varit nyfikna unga i 30-årsåldern då, som funderade över "hur ska vi använda internet" i framtiden.

Principerna för hur man logiskt ska anordna något, har inte ett skvatt att göra med vilka tekniska verktyg eller plattformar man använder.

Kan man inte göra så som man anser är funktionellt med första verktyget man provar, så får man gå vidare till nästa verktyg.

Det får aldrig vara verktyget/applikationens begränsningar som bestämmer hur och vad en organisation ska göra.
 
Har inte de där äldre cheferna utan "datorvana" gått i pension vid det här laget?

Det har utbildats och forskats i människa-datorinteraktion, och hur man ska designa för användarvänlighet sedan åtminstone slutet på 1980-talet (innan www), det började man med så snart det började dyka upp kommersiellt gångbar mjukvara för PC.

1995, när "internet" blir användbart (nåja, mer eller mindre) är 30 år sedan, och väldigt åldrade chefer bör ha varit nyfikna unga i 30-årsåldern då, som funderade över "hur ska vi använda internet" i framtiden.

Principerna för hur man logiskt ska anordna något, har inte ett skvatt att göra med vilka tekniska verktyg eller plattformar man använder.

Kan man inte göra så som man anser är funktionellt med första verktyget man provar, så får man gå vidare till nästa verktyg.

Det får aldrig vara verktyget/applikationens begränsningar som bestämmer hur och vad en organisation ska göra.
De behöver inte vara sååå gamla, och kan mycket väl ha datorvana, men inte inom just "internet". Det här är väl mer att de inte förstår sig på interaktioner och kundupplevelser. Att alla människor inte tänker och tycker precis som dem. Gissar på att fenomenet uppstår när man köper ett företag och vill sälja till ngn som man själv inte är målgruppen och inte inser att att alla inte riktigt tänker och tycker som dem. Och att en hemsida behöver anpassas efter målgruppen.
 
Jag tror att det i många fall faktiskt beror på att det sitter en (eller två) (något) äldre chef(er) på företaget som inte alls har någon utbildning eller nyare kunskap om UX eller interaktionsdesign eller kommunikation som upprepade gånger i processen när man ska fixa en hemsida/webshop upprepade gånger ondgör sig om hur fult det ser ut, att det behöver göras på något annat sätt ("biltema klämmer minsann in såhär MÅNGA produkter på varje rad som syns på min skärm"). De "tycker" helt enkelt en massa utan att ha ngn kunskap som backar upp och nöter till slut ner tålamodet hos resten av teamet som suckar "whatever!!!!" inombords. Och kanske ser sig om efter ett annat jobb... :angel1:

Jag tror helt tvärtom. Jag tror det ofta är yngre och ganska nya på jobbet som kommer med en helt ny syn på hur hemsidorna ska se ut. Som bara tycker att designen ska vara snygg och skiter i användarvänligheten om den inte passar in deras design...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp