Varför blir hemsidor sämre?

Jag tror helt tvärtom. Jag tror det ofta är yngre och ganska nya på jobbet som kommer med en helt ny syn på hur hemsidorna ska se ut. Som bara tycker att designen ska vara snygg och skiter i användarvänligheten om den inte passar in deras design...
Så är det säkert med. (Jag beskrev mest mitt senaste år på mitt snart förra jobb. )
Tyvärr så finns det en ide om att unga människor automatiskt kan en massa saker bara för att de växt upp med mer digitala grunkor och internet.
 
En annan sak jag reagerat på det senaste året när jag jobbat mycket med upphandling, omdesign och nyuppstart av en webshop är att det verkas hänga på en massa saker som inte alls är nödvändigt för en positiv användarupplevelse, utan enbart finns där för att det gynnar SEOn. Har suttit i föreläsningar med en SEObyrå som beskrev hur bra AI börjar bli för att skapa t.ex. kategoribeskrivningar som optimerar SEOn för att den skapar helt menlösa texter, men som innehåller ord som många söker efter. Bara det att vem blir impad över en helt meningslös text om shorts. typ "Shorts är populära att ha på sommaren eftersom de är svala och finns i många olika färger som svarta, blåa och beiga. Man kan matcha dem med vita t-shirts som alltid är trendriktiga." Eller nåt sånt. Och det är inte paketerat som en artikel eller ngt tips där det visas upp olika saker att matcha ihop, utan finns bara där för "algoritmen". Men användaren blir ju knappast imponerad.
Sån milsvidd skillnad från all teori man pluggat.
 
Jag jobbar som UX/UI-designer och ställer mig bakom de inlägg som pekar på a) profit och b) gubbar* med kass beställarkompetens och för mycket makt.

Rör(l)iga krav, tight deadline och thight budget står bakom mycket oreda. Plus att man aldrig får chansen att iterera vidare på den där första körbara versionen som man ville få ut till kund för att lära/skruva till.

*man måste inte vara gammal för att vara gubbe
 
De behöver inte vara sååå gamla, och kan mycket väl ha datorvana, men inte inom just "internet". Det här är väl mer att de inte förstår sig på interaktioner och kundupplevelser. Att alla människor inte tänker och tycker precis som dem. Gissar på att fenomenet uppstår när man köper ett företag och vill sälja till ngn som man själv inte är målgruppen och inte inser att att alla inte riktigt tänker och tycker som dem. Och att en hemsida behöver anpassas efter målgruppen.
Om chefer inte kan förstå att tänkbara kunder vill kunna hitta varorna de vill köpa så saknas nog det mesta av tänkande överhuvudtaget, även inom andra områden.

Internet, fysisk butik eller fysiskt lager är det ingen skillnad på egentligen.

Det behövs en logiskt genomtänkt uppbyggnad för att kunna ha "kontrollen" över lagret.

Men spelar det någon roll egentligen om man ska sälja T-shirtar, möbler, hästprylar, bildelar?

Som kund är det likadant oavsett vara, hittar man inte det man söker, så går man därifrån.

Att det ska gå att hitta rätt pryl, i rätt färg, och i rätt storlek, på hemsidan och/eller i det system som styr lagerhanteringen (eventuellt integrerat med hemsidan i ett mer komplext logistiksystem) är ett generellt problem.
 
... Bara det att vem blir impad över en helt meningslös text om shorts. typ "Shorts är populära att ha på sommaren eftersom de är svala och finns i många olika färger som svarta, blåa och beiga. Man kan matcha dem med vita t-shirts som alltid är trendriktiga." Eller nåt sånt. Och det är inte paketerat som en artikel eller ngt tips där det visas upp olika saker att matcha ihop, utan finns bara där för "algoritmen". Men användaren blir ju knappast imponerad.
...
NEJ, INTE ETT DUGG!!! @£$%&¤# 🤬 🤬 🤬

Jag är så våldsamt allergisk mot den där sortens ordbajseri!
Lite idiotförklaring av läsaren (inte många använder shorts på vintern) och lite "jag bestämmer minsann vad som är trendigt".
Som när ICA började skriva "Tranbären gör müslin syrlig och god" - inte f-n vet väl de om jag gillar syrligt överhuvudtaget???

/Bister surkärring som pluggade webdesign och skapade webshoppar i slutet av förra seklet...
 
En delmängd i min irritation över (många) av dagens websidor är hur dåligt integrerade sökfunktioner fungerar. Typiskt går jag till en [pryl]tillverkares hemsida och letar information om en viss [pryl], söker i sidans egen sökfunktion och får... 0 träffar, oberoende av syntax. Eller får 50 000 irrelevanta externa träffar.
 
NEJ, INTE ETT DUGG!!! @£$%&¤# 🤬 🤬 🤬

Jag är så våldsamt allergisk mot den där sortens ordbajseri!
Lite idiotförklaring av läsaren (inte många använder shorts på vintern) och lite "jag bestämmer minsann vad som är trendigt".
Som när ICA började skriva "Tranbären gör müslin syrlig och god" - inte f-n vet väl de om jag gillar syrligt överhuvudtaget???

/Bister surkärring som pluggade webdesign och skapade webshoppar i slutet av förra seklet...
Ja fast det där är ju SEO-texter. De har ju ett specifikt syfte.
Och att kalla sin egen produkt för god i en säljande text är väl inte heller så konstigt? 😆

Edit: Erkänner dock villigt att det finns jättedåliga SEO-texter, såklart. Ett av Sveriges största varuhus har till exempel förvånansvärt dåliga sådana.
 
Senast ändrad:
En delmängd i min irritation över (många) av dagens websidor är hur dåligt integrerade sökfunktioner fungerar. Typiskt går jag till en [pryl]tillverkares hemsida och letar information om en viss [pryl], söker i sidans egen sökfunktion och får... 0 träffar, oberoende av syntax. Eller får 50 000 irrelevanta externa träffar.

Ofta är Google en faktor 10 bättre även på företagsspecifika dokument.

Jag googlar ofta upp vårt företags publika dokumentation för det är så benhårt svårt att hitta vad jag söker med vår websidas sökfunktion, trots att jag vet EXAKT vad jag letar efter.:o

En anekdot på ämnet är att Intels sökfunktion (stor tillverkare av datorkretsar - bland annat nätverkskretsar) ger topp-10-träffar på McDonald's hamburgare Big Mac, när man slår in ett kretsnamn + MAC-address (typ "ES34343ECIF500 MAC address") . Där har de alltså på något sätt integrerat sig med extern information, men fullständigt misslyckats att förstå varför man går till just Intel för att leta information.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp