Varför dessa måsten...?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Thelma

Trådstartare
Varför anser så många att man måste ändra innehållet i sitt liv så totalt när man får barn? Jag tror att vi häst/hundmänniskor som blir föräldrar ofta stöter på detta fenomen.

Visst är det en total upplevelse att bli mamma. Men JAG, som person måste väl ändå inte försaka ALLT? Enligt en tidigare tråd jag skrivit nyligen så anses jag numera som "udda" eftersom jag (ve och fasa) inte har mitt schema fulltecknat med bäbisaktivieteter. Jag släpar med min dotter på hundkurser och ridträningar. Följer hon inte med, så LÄMNAR jag henne hemma hos hennes pappa (vilket borde vara helt naturligt) Ibland följer vi med honom när han rider.

* Jag går INTE på barnvagnsbio, barnvagnsfika, barnklädespartyn.
* Jag är INTE bekväm med att gå och shoppa tillsammans med 5 andra barnvagnsmammor... TRÅNGT och bökigt..
* BVC går jag till för jag vill följa upp mitt barns växkurva.
* Jag pressar INTE smakisar i vitlökspress, *värdelöst tidsödande*
* Det har hänt att min dotter fått i sig socker :o (rullta ju)
* JO.. det händer ofta att hon äter färdiglagad barnmat. :crazy:

Vilka måsten tycker ni är jobbigast?
 
Senast ändrad:
Sv: Varför dessa måsten...?

Thelma skrev:
Varför anser så många att man måste ändra innehållet i sitt liv så totalt när man får barn? Jag tror att vi häst/hundmänniskor som blir föräldrar ofta stöter på detta fenomen.

Visst är det en total upplevelse att bli mamma. Men JAG, som person måste väl ändå inte försaka ALLT? Enligt en tidigare tråd jag skrivit nyligen så anses jag numera som "udda" eftersom jag (ve och fasa) inte har mitt schema fulltecknat med bäbisaktivieteter. Jag släpar med min dotter på hundkurser och ridträningar. Följer hon inte med, så LÄMNAR jag henne hemma hos hennes pappa (vilket borde vara helt naturligt) Ibland följer vi med honom när han rider.

* Jag går INTE på barnvagnsbio, barnvagnsfika, barnklädespartyn.
* Jag är INTE bekväm med att gå och shoppa tillsammans med 5 andra barnvagnsmammor... TRÅNGT och bökigt..
* BVC går jag till för jag vill följa upp mitt barns växkurva.
* Jag pressar INTE smakisar i vitlökspress, *värdelöst tidsödande*
* Det har hänt att min dotter fått i sig socker :o (rullta ju)
* JO.. det händer ofta att hon äter färdiglagad barnmat. :crazy:

Vilka måsten tycker ni är jobbigast?

Jag har inte sprungit på öppna förskolan och musikstunder, det hatade min unge lika mycket som jag - tack och lov!
Däremot har jag inte släpat med honom överdrivet mycket till saker jag eg. inte vill ha honom med på heller, typ stallet, fika hos kompisar osv, jag har det bättre utan honom i de lägena och han det bättre hos sin pappa.

Jobbigaste måsten? Det där med fjompiga barnaktiviteter som nämdes först. Uuuuuuuuuuurk! Vi gick med och skulle Plinga och Plonga, men Lillen tyckte INTE om det, heller inte många av de andra spädbarnen, vilket resulterade i skriiiiiiiiiiiiiiiiik överallt. Men mammorna trodde det var så pedagogiskt såååååå! :crazy:
 
Sv: Varför dessa måsten...?

Jag är nog som dig !
Jag har inga måsten och har inte ändrat mitt liv nämnvärt sen jag fick barn(har 3).
Vi tränar både hundar och hästar som vanligt och tävlar både jag och maken.

Barnen följer med på det mesta där de kan vara med .
Jag förstår inte de som måste lämna bort hästen bara för att de får barn man är ju två.
/Cetzy
 
Sv: Varför dessa måsten...?

Håller på du!
Nu fick jag i o fs barn redan som knappt 19, så jag hade inte så mycket vuxenliv innan att jag hade speciellt mycket att ändra på...
Men jag har inte heller gått på överdrivet mycket aktiviteter, mest de som jag själv och barnen tyckt varit kul.
Och häst har jag fortfarande och mina barn har också följt med mig alt. varit med pappa.
 
Sv: Varför dessa måsten...?

Jag skrattar åt den senaste raden och minns hur jag handlade ett par tre PLATTOR med färdiglagad barnmat ! Mina kompisar skrattade och undrade om jag trodde att tredje världskriget skulle bryta ut när som helst !

Jag har aldrig varit nån vidare bull-mamma. Lyckligtvis har min oförmåga i köket inte gått i arv till alla mina barn - jag kan tex inte steka pannkakor - har ett traumatiskt minne från när flickorna fyllde år och ville ha crepes till middag, efter tre klumpar och fyra vidbrända i pannkakslaggen ringde jag desperat till sambon som fick komma hem och steka - nåja, till saken, min dotter (som önskade sig crepes) stekte själv sina matsäckspannkakor förra veckan - de vart perfekta !
 
Sv: Varför dessa måsten...?

Thelma skrev:
* Jag går INTE på barnvagnsbio, barnvagnsfika, barnklädespartyn.
* Jag är INTE bekväm med att gå och shoppa tillsammans med 5 andra barnvagnsmammor... TRÅNGT och bökigt..
* BVC går jag till för jag vill följa upp mitt barns växkurva.
* Jag pressar INTE smakisar i vitlökspress, *värdelöst tidsödande*
* Det har hänt att min dotter fått i sig socker :o (rullta ju)
* JO.. det händer ofta att hon äter färdiglagad barnmat. :crazy:

Vilka måsten tycker ni är jobbigast?

Visst har jag försakat en del, men det var snarare när jag valde att flytta ihop med min man. När vi sedan fick Elin så var det ingen större skillnad.
Barnvagnsbio har jag aldrig varit på, barnklädesparty har jag inte varit på men däremot beställt byxor.
Jag brukar vara och shoppa med kompisar, men när elin ville/kunde hänga med så hade inte de några barn än, numera har de med sig sina barn och jag lämnar elin hemma... ;)
Bvc litade jag på ibörjan tills jag insåg att de inte hade någon som helst koll...
Jag försökte göra smakportioner, vilket dottern tvärvägrade och smaskar gladeligen i sig burkmat... Vilket hon ibland får nu med, när tiderna inte fungera. Jag tänker inte så och laga mat två gånger på en kväll...

Vilka måsten, alla tjatade om öppna förskolan, jag var där en gång, elin hade visserligen jättekul, men jag hade dötrist. Hon har lika roligt om jag åker till någon kompis så varför ska jag välja vem av oss som har roligt?
Elin har fått hängt med på att fika på stan, vilket hon tycker är roligt. Hon hänger med hem till kompisar och äter middag, vilket har gjort att vid två års ålder har hon riktigt bra bordsskick... Hon har överhuvudtaget följt med dit vi har åkt för vi har knappt haft möjlighet att ha barnvakt.
Men hon brukar få stanna hemma med pappa om jag hittar på saker, tex hundkurs osv. Och hon är hemma med mig när pappa hittar på saker. Men plocka svamp älskar hon så då blir hon arg om hon inte får följa med, samma sak när man handlar mat.
 
Sv: Varför dessa måsten...?

Guud så skönt att höra att så många faktiskt lever på precis som innan de fick barn! :) :bow:
Själv är jag i fjärde månaden och alla i min omgivning (förutom sambon och föräldrarna) förfasar sig över mina intentioner att behålla hästen. :crazy:
"-Huuur ska du hinna med det?" "-Det kommer du aaaldrig få tid till!" "-Det kommer du nog inte prioritera särskilt högt när du väl blivit mamma" etc etc etc...
Vadå? Jag har faktiskt tänkt leva vidare precis som vanligt, i den utsträckning det går. Visst kommer jag säkert behöva lite hjälp med hästen några dagar i veckan, men lägga av helt är totalt uteslutet!

Jag tror helt klart på att ett barn kan följa med på det mesta - det är vi som sätter begränsningarna.

Mvh Tillis
 
Sv: Varför dessa måsten...?

Finns det måsten?

Jag vaccinerar min unge och tar honom till de obligatoriska läkarbesöken på BVC. Det är inte ofta.

Men sedan? Det finns väl ingen lag på att man måste springa och väga hela tiden, eller vara med i grupper av olika slag?

Jag väljer mitt umgänge nu, precis som jag gjorde förut innan barnet.

Kanske är det för att jag är så pass gammal som ingen vågat tjata på mig :D

Tim (41 och gravid med nr 2)
 
Sv: Varför dessa måsten...?

Min första tanke är ju att jag bara MÅSTE vända lite på det här.
Har varit "ponnyunge" själv, men intresset ebbade ut då så mycket annat blev populärt i tonåren. Men när den idag 14-åriga dottern började rida som 6-åring återupptog jag mitt intresse. Och sedan ett par år äger vi två hästar.
Och nu till saken, Dotterns stora hästintresse tar en ofantlig massa tid här hemma, träningar, tävlingar, skadade och haltande hästar, engagemang i diverse klubbar. Observera att detta inte är något problem då pappa i familjen ställer upp på bästa sätt.
Problemet ligger i att dotter nummer 2 inte alls är intresserad av det vi andra håller på, vilket självklart leder till att hennes intresse oxå måste stimuleras på bästa sätt. Även om jag inte begriper ett dugg om fotboll måste jag varje vecka stå och titta på, eller om jag egentligen inte har tid att spela spel just när hon vill så måste jag ta mig den tiden pga att mitt intresse ska hinnas med.
Skillnaden är kanske att jag har tonårsflickor som behöver mig allt som oftast.
Och sen har jag en dotter till på 5 år som gillar allt vi gör och än så länge finner sig i situationen.
Det finns mycket mer både jag och min man skulle vilja göra här i livet. Och våran tid kommer säkert sen när barnen är stora.
MÅSTE MAN SÅ MÅSTE MAN. DET GÄLLER BARA ATT VÄLJA RÄTT TIDPUNKT. Och jag trivs med våra måsten.
 
Sv: Varför dessa måsten...?

Visst är det "pedagogiskt"... :crazy:

Det är som om: "Mest aktiviteter vinner".. :D

Thelma / Vars dotter haft på sig pyjamas hela dagen idag.. (dock ej samma)
 
Sv: Varför dessa måsten...?

Jag håller med dig till fullo. Det är ingen som tjatar på mig heller. Däremot fnyser de åt mig för att jag inte "engagerar mig" på samma sätt som de gör. Men jag kände inte dessa innan barnet, så varför ska jag umgås med dem nu..??
 
Sv: Varför dessa måsten...?

Där håller jag med dig. När barnen blir äldre måste man engagera sig. Min dotter är 8 månader och hon har absolut ingen behållning av att gå på bio..

Det är bäbisföräldrar jag förundras över.. nyblivna sådana.. ;)
 
Sv: Varför dessa måsten...?

Alltså, bebisbio är för FÖRÄLDRARNA. Skillnaden är att man kan ha med sig sitt barn, till skillnad från vanlig bio. Ljudet är lägre och det är en del ljus i salongen, det är också en paus i mitten av filmen för ev. "service" av de små. Helt suveränt faktiskt om det är nån film man verkligen vill se men har svårt att hinna med det på kvällen när pappan kommit hem från jobbet (som jag som hade hästar när Lucas var liten).

Tyvärr verkar Västerås ha lagt ner bebisbion, det var himla kul faktiskt!
 
Sv: Varför dessa måsten...?

Först Thelma blir jag lite nyfiken på hur stort ditt barn är?
För DET, och huruvida man har dagis till det större barnet eller är kvar hemma spelar nog ganska stor roll i hur man inrättar sitt liv med barnen.

När Selma var liten var hon med mig ÖVERALLT... Hingstpremiering på Flyinge, ett otal ponnytravtävlingar, sommarpremiering och naturligtvis när vi handlade mat och kläder. Maken jobbade då borta i veckorna, så jag hade iofs inget större val, men ändå... Jag lät ju inte bli i alla fall. NU däremot så undviker jag att dra med mig Selma (drygt 2½ år) på hästaktiviteterna, för hon är för stor för att hålla sig lugn och stilla i flera timmar och för liten för att förstå varför man måste det... Nu är det snarare så att Selma stannar hemma med pappa medan Signe (9 månader) har varit med mig på diverse aktiviteter i vår och sommar. (Hingstpremieringen på Flyinge missar jag inte bara för att jag har spädbarn... :p Hon var 2 månader då.)
Och en hel del dagar åker jag iväg ensam på aktiviteter, när jag tycker det är olämpligt att barnen följer med, exempelvis ponnyutställningar (när jag visar hästar själv) och kommande helgs rikskvalitetsbedömning (ponny).

Jag går INTE ut med tretton andra barnvagnsmammor på stan, har aldrig gjort varken för att fika eller shoppa.
Barnvagnsbio vet jag inte ens om det finns här, går aldrig på bio ändå...
Barnklädespart har jag varit på för att DÄR är enda stället jag hittar praktiska kläder till flickor som sitter bra och inte är ljusrosa eller ljusgula med paljetter, glitter, hjärtan och blommor på... :crazy: Jag gick första gången med inställningen att jag inte skulle ha nåt, men kunde ju ge värdinnan (min granne) en extra gäst i alla fall... Och kom hem med en beställningsnota på nästan tusenlappen... :crazy: :p
BVC går jag till av samma skäl som du.
Till Selma gjorde jag LITE egen mat, men mest burkmat. TIll Signe har det blivit i princip bara burkmat, för jag ägnar hellre min tid åt att umgås med barnen än att stå i köket och tillverka egen barnmat och frysa in. Baka hinnar jag aldrig nuförtiden, även om det är kul egentligen...

Sen HAR jag lite aktiviteter med mina barn. De går på babysim/lek-och plask varsin gång i veckan, för MITT och DERAS nöjes skull. Och vi går till öppna förskolan, främst för att Selma ska lära sig att umgås med andra barn på ett naturligt sätt. Hon är ju hemma med mig och vi träffar få andra barn för jag har inte så många kamrater som har jämnåriga barn. Så därför är det ett tidsfördriv för oss. Signe bara hänger ju med på ett hörn ännu, men det är säkert nyttigt för henne också. Däremot vet jag inte varför man ska gå på öppna förskolan med små bäbisar (om man inte har större syskon som ska dit). Här finns babycafé och det kan ju inte vara för nån annan än fikasugna föräldrar - eller? För BARN har ju inget behov alls av att leka med kompisar förrän de blir lite större.
 
Sv: Varför dessa måsten...?

Macke skrev:
Problemet ligger i att dotter nummer 2 inte alls är intresserad av det vi andra håller på, vilket självklart leder till att hennes intresse oxå måste stimuleras på bästa sätt. Även om jag inte begriper ett dugg om fotboll måste jag varje vecka stå och titta på, eller om jag egentligen inte har tid att spela spel just när hon vill så måste jag ta mig den tiden pga att mitt intresse ska hinnas med.
Skillnaden är kanske att jag har tonårsflickor som behöver mig allt som oftast.
Och sen har jag en dotter till på 5 år som gillar allt vi gör och än så länge finner sig i situationen.
Det finns mycket mer både jag och min man skulle vilja göra här i livet. Och våran tid kommer säkert sen när barnen är stora.
MÅSTE MAN SÅ MÅSTE MAN. DET GÄLLER BARA ATT VÄLJA RÄTT TIDPUNKT. Och jag trivs med våra måsten.

Nu kommer jag att komma in på en helt annan diskussion men jag måste bara beröm er för att ni åker på fotboll fast ni inte är intresserade. Jag har sett allt för många barn som "tröttnar" på sin sport nästan enbart för att föräldrarna inte tycker att det är roligt... Fast det absolut värsta jag har varit med om var en pojke som var tvungen att sluta med sin älskade hockye för lillasyster ville så gärna ha en häst och då hade de inte råd att låta pojken spela hockey. Lillasyster var inte kapabel att sköta en häst och föräldrarna hade inga som helst kunskaper, så det hela slutade med två besvikna ungar och en förstörd häst...

Självklart måste ungarna få "gå före" när det gäller intressen, men för den sakens skulle behöver man inte försaka allt. Man kan fortfarande unna sig en långtur på islandshästar, gå hundkurser osv men kanske inte i samma utsträckning som man gjorde tidigare.
 
Sv: Varför dessa måsten...?

ameo skrev:
NU däremot så undviker jag att dra med mig Selma (drygt 2½ år) på hästaktiviteterna, för hon är för stor för att hålla sig lugn och stilla i flera timmar och för liten för att förstå varför man måste det...

Ja visst är det så, Elin har varit med en gång på agilityträning, sen insåg jag att jag blev för splittrad så det funkade inte... Så hon får stanna hemma med pappa, eller vad de hittar på... ;)

ameo skrev:
Barnklädespart har jag varit på för att DÄR är enda stället jag hittar praktiska kläder till flickor som sitter bra och inte är ljusrosa eller ljusgula med paljetter, glitter, hjärtan och blommor på... :crazy: Jag gick första gången med inställningen att jag inte skulle ha nåt, men kunde ju ge värdinnan (min granne) en extra gäst i alla fall... Och kom hem med en beställningsnota på nästan tusenlappen... :crazy: :p

Visst är det konstigt att inte vanliga affärer kan har ordentliga kläder? Men attans vad dyrt det är med homepartys... ;)

ameo skrev:
Och vi går till öppna förskolan, främst för att Selma ska lära sig att umgås med andra barn på ett naturligt sätt. Hon är ju hemma med mig och vi träffar få andra barn för jag har inte så många kamrater som har jämnåriga barn. Så därför är det ett tidsfördriv för oss. Signe bara hänger ju med på ett hörn ännu, men det är säkert nyttigt för henne också. Däremot vet jag inte varför man ska gå på öppna förskolan med små bäbisar (om man inte har större syskon som ska dit). Här finns babycafé och det kan ju inte vara för nån annan än fikasugna föräldrar - eller? För BARN har ju inget behov alls av att leka med kompisar förrän de blir lite större.

Ja av den andledningen kan jag tänka mig att gå till öppna förskolan, nu går ju elin på dagis så hon får den kontakten ialla fall.
Babycafé saknade jag faktiskt lite ibörjan när elin var riktigt liten. Jag kände knappt någon i närheten så det blev långa sträckor i bil för åka och hälsa på någon som hade tid att fika en stund mitt på dagen, alla normala människor jobbade ju... ;) Sen fick vi dagarna att gå ändå, och fikade på stan bara elin och jag och det gick precis lika bra! ;)
 
Sv: Varför dessa måsten...?

Thelma skrev:
* JO.. det händer ofta att hon äter färdiglagad barnmat. :crazy:
Tycker din filosofi är den rätta! Man är väl en EGEN person även om man är förälder?

Jag kom att tänka på en hästtjej som försörjer sig på hästverksamhet som jag varit en del på kurs hos. När hon fått barn så berättade hon för oss att:
"Jaa, jag har ju liksom nästan aldrig gått på de där träffarna med mammagrupper. Jag har ju så fullt upp på gården. I alla fall så gick jag dit efter några månader. Då så började några mammor prata om barnmatsburkar... och någon började prata om värmen. Jag fattade ingenting. Vaddå värme? De pratade om de värmde i kastrull eller mikro och hur varm maten skulle vara.... DÅ insåg jag vad de menade - jag hade ALDRIG värmt maten utan gav den direkt från kylskåpet!"
Vi garvade som 17 åt detta. Och inte tycktes hennes dotter ha lidit skada heller. Hon blev väl van vid kall mat antar jag. :D
 
Sv: Varför dessa måsten...?

Tack och lov är vi två föräldrar ! Min sambo tar sonen på hockeyn för det mesta så sköter jag hästeriet
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför dessa måsten...?

Snurrfian skrev:
Nu kommer jag att komma in på en helt annan diskussion men jag måste bara beröm er för att ni åker på fotboll fast ni inte är intresserade. .

Man BLIR intresserad, jag har rent av ogillat fotboll före sonen började spela. Nu är jag med och kollar på varenda match, är aktiv som kassaansvarig och står i kiosken ibland mm mm. Varje träning orkar jag dock inte kolla på, det är liksom 3 kvällar i veckan, men matcherna och cuperna missar jag aldrig! Det är KULIGT! Och man träffar mycket roliga och trevliga andra föräldrar. :banana:
Fast när det regnar och blåser kan det kvitta... :D
 
Sv: Varför dessa måsten...?

Jag kom att tänka på en hästtjej som försörjer sig på hästverksamhet som jag varit en del på kurs hos. När hon fått barn så berättade hon för oss att: "Jaa, jag har ju liksom nästan aldrig gått på de där träffarna med mammagrupper. Jag har ju så fullt upp på gården. I alla fall så gick jag dit efter några månader. Då så började några mammor prata om barnmatsburkar... och någon började prata om värmen. Jag fattade ingenting. Vaddå värme? De pratade om de värmde i kastrull eller mikro och hur varm maten skulle vara.... DÅ insåg jag vad de menade - jag hade ALDRIG värmt maten utan gav den direkt från kylskåpet!"
Vi garvade som 17 åt detta. Och inte tycktes hennes dotter ha lidit skada heller. Hon blev väl van vid kall mat antar jag.


:rofl: :rofl: :rofl:
Vilken klassiker!!

Mina barn har fatt folja med till allt som jag velat gora medans de var sma. Givetvis var det vissa saker man undvek av ren bekvamlighet men var det nagot jag verkligen ville gora sa gjorde jag det. T.ex. sa akte jag pa NHL match (Ottawa Senators vs Detroit Redwings) nar lillan var bara lite drygt en manad. Hon lag i barselen och snusade mest hela tiden forutom en gang da hon vaknade och ammade en stund och somnade sedan om. Jag har flog till Kanada med ett barn som var 13 manader. Campat, spelat volleybollturneringar, resor; jag tror de enda begransningar ett barn satter pa ens levnadsstil ar de begransningar man sjalv tror existerar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp