Varför går inte dressyrryttare ner i klasserna?

b_ridutbildning

Trådstartare
Frågeställningen som rubriken tar upp är intressant och aktuell just nu i tävlingstråden april. Min tanke är så här: hoppryttare vill ofta ge sina topphästar lite avspända 140 rundor under ett meeting. Varför gör aldrig dressyrryttare det? Har en häst en gång debuterat Grand Prix så går den alltid det, även efter lång tids skada. Bara i samband med ryttarbyten tycks det vara accepterat att gå ner i klasserna. Är det uppklassningen som sätter stopp, men de reglerna borde ju rimligtvis finnas även i hoppning.

Vad anser ni?
 
Sv: Varför går inte dressyrryttare ner i klasserna?

Förutom att uppklassningen gör sitt sas så tycker jag nog visst att dressyrryttare går ner ganska friskt i klasserna. Folk startar så lågt dom får med jämna mellanrum tycker jag.
Det finns ju en anledning till att det kom nya regler för ett par år sedan om hur man får kombinera klasser under ett och samma meeting. Det hände ju förut att ekipage red LA och MSV A under samma meeting, men det är alltså inte tillåtet längre.

Så jag håller inte med. Jag tycker jag ser ryttare både på lokal/regional nivå och nationell/elit nivå som går ner i klasserna.

I dressyr har man ju alltså fått avgränsa mer HUR mycket som är tillåtet att gå ner i klasserna, än i hoppning. Jag antar att det beror på att det har varit ett större problem i dressyren än i hoppning.

Sen finns det ju en annan skillnad. Jag kan ju välja att rida ett dressyrprogram på "halvfart", alltså välja att fokusera på att hästen är avslappnad, taktmässig och får en trevlig upplevelse, men kanske får mindre poäng och en eller ett par missar som inte gör någonting. Eller så kan jag välja att sätta maximalt med tryck och samling i hästen och går då in på banan för att vinna. Riktigt så stor vidd kan man ju inte välja i hoppningen. Där måste man ju ha ett visst tryck i hästarna för att komma över 1,40. Däremot kan man ju välja att inte rida så fort tex.
 
Sv: Varför går inte dressyrryttare ner i klasserna?

Kanske lite sent att svara, men tittade av en slump på TR och hittade följande:

Mom 220
"Lätt C, Lätt B och Lätt A eller Lätt A, Msv C och Msv B eller Msv B och Msv A eller
Msv A, Intermediaire I och Intermediaire IB eller Intermediaire I, Intermediaire IB och Intermediaire II eller Intermediaire IB, Intermediaire II och Grand Prix-klasser
Genomförda ritter i felaktig kombination av ovanstående klasser leder till avstänning ur klasserna."

Det är väl den främsta anledningen till att ryttarna väljer att starta så många höga klasser under samma meeting/helg.
 
Sv: Varför går inte dressyrryttare ner i klasserna?

Fast det är väl ingenting som säger att en GP-häst alltid går GP? Just nu sitter jag på en häst som gick I-1 för ett par år sedan. Om vi ens kommer att tävla blir det typ Second level (Lätt A?) för det är det hästen kan numera (bröt käken för några år sedan och kan nu inte gå med kandar längre - för lite plats i munnen). Min stallägare red GP förra året men klassar nu ner sin häst i år eftersom PanAmerican Games går i PSG och I1.

Jag tycker uppklassningssystemet i Sverige är rättvist men det kan ju också paja saker och ting. Ibland är det ju vettigt att ta ett steg tillbaka för både häst och ryttare.
 
Sv: Varför går inte dressyrryttare ner i klasserna?

Jo, jag tycker också att uppklassningssystemet är helt värdelöst, till viss del. Visst, det är bra att man "tvingas" gå upp i klass och inte vara rosettplockare på för lätta nivåer. Någon gång ska man ju få gå ner och göra något lätt, som du säger att ta ett steg tillbaka för både häst och ryttare.
 
Sv: Varför går inte dressyrryttare ner i klasserna?

Det finns ju en aspekt till i fråga om att "gå ned" i klasserna, och det är att formkraven är ju ändå annorlunda... Framförallt i de lägre klasserna så är (ska) skillnaden vara så stor att om du rider in i en LB med en Msv häst, så ska det ju straffa sig ;) För en hopphäst är det ju en större fördel att tävla lägre än för dressyrhäst...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 828
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp