Varför ha häst inackorderad med stallschema?

Sv: Varför ha häst inackorderad med stallschema?

Jag tillhör också den skaran som inte vill hantera andras hästar.

Jag lejer bort mina pass och den som tar dem får betalt.

På detta sätt blir alla nöjda, jag slipper och någon annan får klirr i kassan.

Det finns alltid någon som vill tjäna extra pengar och de får gärna ta mina pass.
 
Sv: Varför ha häst inackorderad med stallschema?

Står i ett stall med 15 hästar där vi delar på kvällar och helger på ett mycket bra sätt. Kvällspassen är 5 per vecka så det blir en kväll var tredje vecka. Då ger man hö och kraft som varje hästägare packat själv. Tar ca 20 min med att skölja ur hinkar och hänga tillbaka höpåsar. Helt ok!

På helgerna ser det ut som följer:
en och samma person har kvällsfodring på fre kväll och sedan morgon, utsläpp och lunch på lör.

Morgonen börjar med att hästarna får sitt hö inne, de har ca 1h att äta det och under tiden gör fodraren lite sysslor städar gemensamma utrymmen foderkammaren, byter täcken etc. Efter det ges kraft som hästarna mumsar i sig på 20-30 minuter. Sedan släpper man ut hästarna i resp. hagar sopar stallgången krattar stallplan. Alltsammans klar vid nio. Däefter mockar gör mat och rider man sin egen häst och är klar med det lagom till lunchfodring 12.00 då man slänger ut färdigpackade lunchpåsar som ligger vid hagarna.

Det enda irriterande en dån här stallhelg är att i vårt stall ansvarar var och en själv för att ta in sin häst så det blir ändå att tuffa tillbaka och ta in. Om man inte gjort upp med någon annan.

Sedan är det nästa person som har lör kväll, sön morgon och lunch. Sön kväll räknas sedan som ett vanligt kvällspass.

Det här fungerar bra för oss man märker att hästarna blir betydligt lugnare av att få grovfodergivan först på morgonen.

Sedan har vi också problem med människor som är lite smårädda för andras hästar men det är inget jätteproblem då de som har känsliga hästar kanske inte har täckesbyten etc för att underlätta. Vi försöker också tänka på att tydligt informera nya hyresgäster om att man måste hantera andras hästar och klara av det på ett säkert sätt.
 
Sv: Varför ha häst inackorderad med stallschema?

*kl*

Måste bara tillägga att i vårt stall är alla hästar snälla, en häst är nervös av sig och kan få fuffens för sig men det är bara att säga ifrån bestämt så lyder han som en hund. Min hästovana sambo tar in honom själv utan min uppsikt.

Det känns osnällt mot oss andra som får ta hans om ens häst men man slipper ta andras hästar. Apollos lösning lät ju som ett alternativ.

Sen tycker jag att det är en självklarhet att ta ut/in sin egna häst om den hästen är besvärlig och svårhanterad, det är ju en risk mot alla och jag personligen skulle aldrig vilja bli ansvarig ifall något händer någon som tagit min häst om hon skulle vara svår.

Har tagit upp olika förslag på stallmötet som varit men alla utom en till tyckte inte det var bra.
Jag börjar mer och mer överväga en flytt. Min häst behöver få vara ute mer och jag vill vara fri på helgerna (att det tar en extra timme om dagen vissa helger är inga problem)
 
Sv: Varför ha häst inackorderad med stallschema?

Vi har åtta hästar i stallet. Vi delar på kvällsfodringarna på veckodagar men packar inte hö/kraft själva.

Helgerna sköter vi utsläpp, insläpp och kväll.

Frukosthöet ges med foderautomat så när vi släpper ut är det bara kraft och täcke på. Vi spärrar av så att hästarna går ut själva.

Lunch-höet finns i foderautomater i hagen.

Insläpp delar ut höpåsar (färdigpackade), kraft och morötter. Hästarna går in själva.

Kväll - utdelning av färdigpackat hö och färdigblandad kraft (m betfor).

Vi städar en vecka åt gången på rullande schema. "Stafettpinnen" lämnas över till grannen.

Funkar jättebra för oss.
 
Sv: Varför ha häst inackorderad med stallschema?

vi har en sån i vårat stall :crazy:
(i vårat stall har vi en stallansvarig då ägaren aldrig är där han betalar bara sakerna som sitter fast i stallet och hagarna.)

hon säger att hon är rädd för de allra snällaste hästarna, är aldrig med på arbetsdagar, aldrig på några stallmöten gör inte sina tilldelade uppgifter, om hon blir färdig 10 i 8 så kvällsfodrar hon inte osv.
många gånger skiter hon i att mocka hos sin häst för "jag gör det imorgon".
vänder allt till sin fördel.
och är allmänt dryg och bitchig. :grin:

nu har våran nya stallansvarige lagt till i kontraktet att hon man under upprepade gånger inte gör tilldelade sysslor osv. blir man utslängd.
hoppas det blir bättre :idea:
 
Sv: Varför ha häst inackorderad med stallschema?

Låter absolut som ett jobbigt upplägg, varför ska de krångla till det så? Hoppas du kan hitta ett annat trevligt stall som passar er bättre. Knepiga typer kan det alltid finnas i stall, knepiga hästar likaså. Se till att kolla noga dit du flyttar! Man ska trivas med stallet och upplägget :)

Hos oss skriver man bara upp sig på utsläpp + morgonfodring på helgerna. Då tar man både lördag och söndag men kan såklart byta sinsemellan hur man vill, men de flesta håller sig till sina helger. Vi är 6 ägare på 9 hästar så det blir inte direkt betungande ;)

Angående farliga hästar - då får ju ägaren ställa upp. Antingen är den med alla helgutsläpp eller några gånger tills alla lärt sig hantera hästen i fråga. Vi hade en knepig typ som krävde att hennes (snälla) häst skulle ledas i träns och med långpisk... :grin:
 
Sv: Varför ha häst inackorderad med stallschema?

*kl*
Jag och en stallkompis har löst det! :banana:
Vi delar på våra helger så vi slipper åka två ggr om dagen ;) Det blir dubbla helger för oss men lätt värt det då man slipper åka dit 2 ggr om dagen.

Nasseman - Lät otroligt smidigt! Ska föreslå det för stallägaren också, hon tycker att det är tungt att göra så mycket själv. Släppa ut hästar lösa är inte riktigt ok men foderautomater ska jag tänka på. Då kan man ju med lätthet fylla på hö själv i foderautomaten och hon får fylla på igen inför nästa fodring :idea:

emiraty - :crazy: Inte mocka? Inte fodra när man ändå är där sist? Bra att stallansvarige har ändrat kontraktet. Hoppas hon skärper sig nu. Att fodra hästar är knappast något man behöver vara rädd för, det är väl hästar i box med krubban jämte boxdörren? Annan sak om det var spilthästar, då måste man ju gå in hela vägen medan boxar behöver man inte gå in längre än boxöppningen.

Chili - ja, det finns nötter överallt, tråkigt nog. Jag vet inte riktigt om jag ska stanna i det stallet eller om jag ska flytta, jag är rätt så kluven här, men det dröjer nog ett tag till eftersom jag fått uppgift i att rida och sälja en häst åt en i stallet. Sen trivs ju jag egentligen, hästen kan vara ute längre tid på kvällarna på vardagen så hon är ute ca 8-18 om inte mer då hon fått en hagkompis vars ägare har samma syn på hästliv som jag har. Jag trodde det var självklart att alla hjälptes åt men det fick jag reda på innan jul att det fanns ett par i stallet som slapp ta i hästarna.
Jag hade skämts om min häst var ohanterlig eller farlig. Då är det ju fel uppfostran, totalt jävla fel. Så om jag skulle få en inackordering som var svårhanterlig hade jag krävt att ägaren själv skötte den. Eller så kunde jag ta betalt för att uppfostra den. Svårare än så är det inte.
 
Sv: Varför ha häst inackorderad med stallschema?

Jag har min häst på helinackordering och det fungerar kanon. Stallägaren fixar så att hovis och veterinär tar min när det är dags för skoning/vaccination.
Jag försöker ställa upp när det behövs in/ut, fodring och mockning. Mockar ibland alla boxar för att underlätta för stallägaren.. Inte för att jag skulle behöva men det är ju skönt att slippa efter en lång arbetsdag.
 
Sv: Varför ha häst inackorderad med stallschema?

Låter som en väldigt lat människa!

Har också stött på såna, de kommer med en massa undanflykter, den ena dummare än den andra, men tänker man efter inser man att de bara är lata!
Måste vara väldigt praktiskt att stå inackorderat när man är så lat så att man kan få andra att göra saker så att man själv slipper...
 
Sv: Varför ha häst inackorderad med stallschema?

jao.
hon skyller på att hon jobbar :grin:
till och med när alla försökt sätta arbetsdagarna efter när hon kan så kommer hon inte.
några stallmöten har hon hoppat över för att hon var för bakfull för att komma. :s

jag har insläpp tsm. med henne och det var sagt att vi tar varannan onsdag, den som inte hade insläppet den kvällsfodrade (fem timmar efter insläpp) så man slapp sitta där så länge.
körde så i typ tre månader, tills en onsdag då hon var i stallet tiidigt, (men fortfarande sist) och min mamma frågar henne, du kvällsfodrar idag då?
"va nej varför det? det är ju ni som har insläppet"
hallå?! :confused:
sen några dagar efter kom hennes mamma och skällde ut oss efter noter för att vi tvingar hennes stackars dotter att kvällsfodra.
tjejjen ifråga är iaf. 18-19 år och tar inte ens skiten efter det hon gör själv :crazy:

*jäteirriterad* :angel:
 
Sv: Varför ha häst inackorderad med stallschema?

Jag har eget stall och sköter allt själv.. är därmed låst från morgon till kväll under veckans alla dagar.. året om.. hade inte klagat på att få lite hjälp då och då! En helg då och då är väl inte så farligt? :rofl:
 
Sv: Varför ha häst inackorderad med stallschema?

Kan berätta för er att de två tjejerna som har varsin 1 åring uppstallad hos mig inte har hört av sig eller varit här på 2 veckor.. :angel: Hur seriöst är det?
 
Sv: Varför ha häst inackorderad med stallschema?

Jag har stått i 3 stall med schema och det du nämner är det värsta jag har sett! :eek:

I första stallet där det var ridskola också var det 4 pass/helg.
Utsläpp, mockning (av alla ridskolehästar) och lunchfodring och sen insläpp.

Oftast tog jag en heldag i stallet då dessa helger var då man var klar med mockningen runt 11-12 och då skulle dom ha lunch och sen skulle dom släppas in 15-16. Jag hade då 3,5 mil till stallet dessutom.

I andra stallet:
Var det 2 pass i grunden men när stallägarna ville iväg nånstans var det 4-5 pass, dvs 7 dagar i veckan.
Grunden var utsläpp eller insläpp 3 dagar i veckan, sen kunde det tillkomma morgonfodring, lunchfodring eller nattfodring.

I nuvarande stallet:
Stallägaren har varje vardagmorgon i botten, jag tar en vardag morgon dom veckor jag inte kan ta en helgmorgon.
Sen delar vi upp antalet insläpp vardagar och ut-/insläpp på helger per häst, så i slutändan är det 3-4 in-/utsläpp/vecka.

Jag har aldrig varit orolig för att leda någons annan häst och då har hästarna kunnat vara vilda, jag tar i värsta fall med mig ett dressyrspö ut för att kunna styra lite bättre när det är ett stort halvblod som försöker springa över en.
Min egen häst har kunnat vara lite vild så henne har jag uppmuntrat folk att ta kedja och dressyrspö med på om dom är rädda för annars känner hon att dom är rädda och då blir det bara värre.
 
Sv: Varför ha häst inackorderad med stallschema?

Låter ju lite knäppt. Vi har också åtaganden, man har två i veckan:

Morgonfodring (runt 06.30)
Utsläpp (runt 07.30-08.00)
Lunch (Middagstid, frivilligt)
Insläpp (När det blir mörkt) + middagsfodring (fast alla lägger in middagen när de ändå är där och mockar)
Kvällsfodring (runt 21.00-22.00)

Vid insläppet har det, nu när det har varit så kallt, ingått att släpa vattenhinkar från den uppvärmda sadelkammaren till alla hästar, samt att kratsa ur snöstyltorna på alla hästarna. På kvällen ingår det att fylla på vatten hos de hästar som druckit mycket sedan de gick in. Det funkar skitbra, vill inte ha det på något annat sätt. Jag hade aldrig kunnat ha både in- och usläpp på en dag, det är en timmes resa till stallet enkel väg! Låter ju helt tokigt. Och sadelkammaren... Den ska väl ändå hållas städad hela tiden utan att en specifik person städar? Eller? Vi har aldrig problem med det, om man lerar ner så torkar man upp lite snabbt och man torkar av diskbänken om man ser att den är äcklig osv.

Det där med att hantera hästarna rätt känns igen för övrigt, nu handlade det ju inte om att vara inackorderad men min styvmor med syster, som båda haft egna hästar och är mycket trygga och duktiga i hästhanteringen, skulle bli medryttare på två hästar. Tanten som hade dem ville ha ut dem fem gånger och gå tillsammans med dem för att se att de gjorde allt rätt :eek: Nu snackar vi att de inte fick mocka själva för att det kunde bli fel, och borsta hennes hästar var det bara hon själv som kunde... Vi ska inte prata om att rida, de där fem gångerna ville hon gå med och se så att de kunde skritta hästarna på långa tyglar. Behöver jag säga att min styvmor och -moster inte red hennes hästar något mer?
Vissa människor ska kanske ta hand om sina hästar alldeles, alldeles själv. Är de så ängsliga så är det nog bäst så för alla parter.
 
Sv: Varför ha häst inackorderad med stallschema?

Vi har två pass i veckan per häst i vårat kollektivstall uppdelat på utsläpp (8-9) och Insläpp+kvällsfodring (19).
Stallägaren fodrar själv på morgonen.

Schemat lägger vi upp för 1-2 veckor i taget då vi alla jobbar lite olika varje vecka.

Utsläppet släpper ju självklart ut hästarna, byter täcken samt lägger ut en omgång hö i hagen till hästarna.

Insläppet tar in de hästar som är ute, byter täcken och ger kvällsfodret.
Vill man ha in sin häst tidigare än 19 så får man själv ordna det.

Var och en mockar sätter mat till sin egen häst.

Sen har vi det att om någon är i stallet på em runt lämplig tid och har tid och ork så ges det ytterligare en omgång hö ute.
Hökassarna till "utehöet" morgon och em sätts på seperat plats med namnskyltar så att var häst får rätt kasse.

Sen ang. det här med att inte våga ta ut någon annans häst än sin egen så anser vi som så att om du har problem med en specifik häst så hjälps vi åt för att reda vad det bero på.
Visst kan vissa hästar vara "jobbiga" att ta ut och in men alla hästar är ju personligheter. Dock så accepteras inte att de beter sig farligt.

Själv anser jag det bättre att i så fall säga till hästen på skarpen med en gång att det där accepterar jag inte att du gör än att gå och småfjutta med den.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför ha häst inackorderad med stallschema?

Stod tidigare i ett stall men ca. 8 hästar och lika många ägare. Alla hade en dag var i veckan som vi kom överens om på stallmöte där alla var tvungna att vara med. På sin dag skulle man ta ut alla hästarna,kraft inne, byta täcken och hö ute. Lunch ute i hagen. Insläpp på kvällen då alla hade gjort igjordning allting till sin egna häst. Detta gick mycket smidigt och det var inte ens tal om att strunta i någonting någon gång.

Nu står jag däremot i ett stall ihop med en kompis. Vi delar lika på alla in och utsläpp. Så 3-4 dagar per vecka. Ensilagebale ute i hagen så lunch behöver vi inte tänka på. Tycket även detta är smidigt. Man lär känna de andra hästarna och inte bara sina egna. Sen tycket jag även att det är mysigt att ta in och ut hästarna, så jag gör det gärna även om man får köra fram och tillbaka några gånger varje dag :)

Är man rädd för andras hästar tycker jag att man ska byta stall elr leja bort sina pass mot pengar (som någon tidigare skrev) :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
485
Senast: Funderarn
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 409
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 742
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
622
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp