Varför har jag blivit så hårig?

Azalea

Trådstartare
Jag fattar inte vad som händer. Har fått mer och längre hår på både armar och lår, blivit fjunig i ansiktet, har fått fler hårstrån kring bröstvårtorna och nedanför naveln, och ursäkta mig men könshåret har börja breda ut sig åt alla håll?

Är 27 år. Är det här någon slags förändring som sker när man uppnår den här åldern? Eller är det helt och hållet onormalt?
Känns som en konstig grej att fråga om på vårdcentralen eller dylikt, det är ju inget som jag lider av (mer än mentalt för jag föreställer mig att jag kommer utveckla heltäckande päls typ... :D :nailbiting:)
 
Jag tänkte också på PCOS... Är själv hårig :( Tror jag har PCOS men har aldrig fått en diagnos på det.
 
Fast man behöver inte ha oregelbunden mens och acne om man har PCOS, även om det är vanliga symtom.
 
Nej, det vet jag mycket väl. Men om ts berättar att hon har båda är det ett väldigt tydligt tecken på pcos.
 
Fast hör inte det till åldern? Man får ju mera hår ju äldre man blir. Vissa mera än andra...när jag var 20 hade jag kanske två strån på hakan, numera kan jag nog vara jultomten utan sånt där lösskägg....fast jag har ju PCOS förstås, så TS kan ju ha det också.
 
Andra symtom kan vara riklig mens, kraftig mensvärk, kraftig pms, lätt att gå upp i vikt...
Shit...detta låter precis som min ena svägerska (+hårväxten också). Fast jag vågar nog inte säga det nästa gång jag träffar henne. Kan nog bli frostigt stämmning på kalasen...
 
Tack för alla svar!

Det här med hårväxten började i somras, har alltid haft oregelbunden mens MEN sedan ett halvår tillbaka är den regelbunden. Har det senaste året gått ner ca 10 kg så jag är normalviktig nu, så regelbundenheten kanske beror på det.
Har lätt akne som följer menscykeln typ. Har tidigare haft jättemkt mensvärk men det har blivit bättre sedan mensen blev regelbunden.

Om det är PCOS, kan man behandla symtomen på annat sätt än p-piller? Kan ej använda p-piller tyvärr..
 
Jag skulle kollat upp på vårdcentral om jag vore du. Flera hormoner har kopplingar till hårväxtens mängd så det kan vara lämpligt att kolla om nivåerna ligger inom normalspannet.

Ska boka tid hos vårdcentralen. Men hur formulerar man sig?
Jag har tyvärr träffat på en del otrevliga läkare i mina dar och är alltid lite rädd att inte bli tagen på allvar.. Är rädd att hen ska tycka att det är ett löjligt besvär och att jag ska ha gått dit i onödan. :down:
 
Jag började få skägg i ungefär den åldern. Mamma och mormor var likadana så jag har inte lagt någon särskild tanke vid det, jag står helt enkelt ut med att plocka och raka där det behövs.
 
Ska boka tid hos vårdcentralen. Men hur formulerar man sig?
Jag har tyvärr träffat på en del otrevliga läkare i mina dar och är alltid lite rädd att inte bli tagen på allvar.. Är rädd att hen ska tycka att det är ett löjligt besvär och att jag ska ha gått dit i onödan. :down:

Vad tråkigt att du fått ett dåligt bemötande tidigare :(! Hoppas du inte råkar ut för det igen, i så fall får du kanske söka någon annanstans. Berätta precis vad som har hänt bara. Kvinnor som börjar utveckla manlig behåring ska kollas upp enligt vad jag är lärd iaf.
 
Ska boka tid hos vårdcentralen. Men hur formulerar man sig?
Jag har tyvärr träffat på en del otrevliga läkare i mina dar och är alltid lite rädd att inte bli tagen på allvar.. Är rädd att hen ska tycka att det är ett löjligt besvär och att jag ska ha gått dit i onödan. :down:
Boka tid hos gynekolog! Jag har pcos och har flera gånger varit med om att läkare på vårdcentralen inte ens vet vad det är (!). Och även om dom vet så är oftast kunskapen väldigt begränsad.

Tillägg: första gången bokade jag tid till gynekolog just pga ökad behåring.
 
Boka tid hos gynekolog! Jag har pcos och har flera gånger varit med om att läkare på vårdcentralen inte ens vet vad det är (!). Och även om dom vet så är oftast kunskapen väldigt begränsad.

Tillägg: första gången bokade jag tid till gynekolog just pga ökad behåring.

Ja det låter ju rimligt. Är väl bra att ha kollat upp det där först och främst. De tar blodprover och så där antar jag?
 
Ja det låter ju rimligt. Är väl bra att ha kollat upp det där först och främst. De tar blodprover och så där antar jag?

Ja, jag fick lämna blodprover direkt gynekologen hörde (och såg) mitt problem med hår. Har alltid blivit tagen på allvar hos gyn, medan vårdcentralen saknat kunskap eller viftat bort symptom relaterade till pcos.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp