Varför jag inte vill vara i häst världen mera

Nu kommer säkert endel som läser dethär tycka att det är jätte dåligt att jag skriver dethär eller att jag tänker fel och massa sånt. Men ni får väl bli arga då isåfall men jag skriver bara som jag tycker iallafall.
Men som kanske vissa vet så har jag alltid varit jätte intresserad av hoppning och har tävlat med mina ponnysar och så. Men från nån dag efter jul när jag flyttade till ett hvb så har jag inte träffat min ponny så även fast han finns kvar och allt sånt så är det inte som att han är MIN nu.
Men jag har ändå ridit lite ibland och skött om en ponny lite förut och så. Och nu så bor jag på ett hvb hem som har hästar här.
Men ändå så har jag kommit fram till en sak att jag kommer inte börja rida igen och jag vill inte vara i häst världen eller hur jag ska förklara. Och det är såklart flera andledningar.
Men den största saken egentligen är en sak som nog domflesta har sett ny heter om och radio pogram och alltmöjligt. Och det är att det verkar vara så jävla mycket äckel personer inom ridning. Och såklart så är inte alla killar inom ridning såna utan jag fattar att det kanske inte är MÅNGA men ändå så är det ny heter om det helatiden att folk blir ut satta för äckel saker och sånt. Och att det nästan är som själv klart ibland att tjejer ska ha s*x med manliga proffs ryttare och tränare och sånt.
Och alltså ingen av dom äckel händelserna som har hänt för mig var med ridning liksom men ändå så är det ju en risk och att det verkar vara såmycket sånt och jätte många get det fast nästan ingen bryr sig. Och det bara KAN inte jag vara en del av liksom.
Och sen det andra så är det att väldigt många iallafall är snobbiga och falska. Som exempel så var det många flera som ville vara fejk kompis med mig när jag fick O för att han är en jätte fin ponny. Och sen efter vi var med om en o lycka så blev jag lite rädd och då direkt så var dom trötta på mig. Och efter har blev sjuk så var det en tjej som fick rida han och då försvann domandra HELT. För det var ju inga riktiga vänner ändå utan att dom ville ju bara vara vänner med mig ifall det gick bra liksom. Och såklart så är inte alla så heller men iallafall för många. Och att man ska ha märkes saker på allt och att allt måste vara såå perfekt fast ändå så finns det alltid nånting som man får hat för.
Och den sista andledningen eller den sista stora andledningen är att det är så jävla mycket om hur man ser ut i kroppen liksom. Alltså att typ alla kan tycka saker om man är för lång eller för tung eller att man har en förliten sadel och sånt. Så det nästan är som frittfram att ha å sikter om andras kroppar och hur mycket man väger och allt sånt. Och det är också jätte triggande.
Så det är väl annat också som hur många hästar blir be handlade och sånt och massa annat också men det är ändå domhär tre sakerna som är största andledningen att jag inte vill komma tillbaka till ridningen igen.
Och somsagt så några tycker säkert att det ärätte dumt tänkt och att jag har fel och det får ni såklart tycka men ni kanske inte måste vara taskiga iallafall isåfall. Men skulle iallafall vara intresant att veta vad andra tycker så om ni vill så får ni gärna skriva det!
 

Jag förstår precis. Det är dessutom inte lätt att veta vilka tränare man ska hålla sig undan när man är ung eller vilka typer av stall/träningar man skall undvika. Jag åkte t.ex ensam på träningar med en tränare som bla sms:ade unga elever med olämpliga meddelanden. Det sopades såklart under mattan och jag hade turen att inte bli utsatt, men hur skulle jag veta det när jag när jag var så ung?
 
Jag förstår precis. Det är dessutom inte lätt att veta vilka tränare man ska hålla sig undan när man är ung eller vilka typer av stall/träningar man skall undvika. Jag åkte t.ex ensam på träningar med en tränare som bla sms:ade unga elever med olämpliga meddelanden. Det sopades såklart under mattan och jag hade turen att inte bli utsatt, men hur skulle jag veta det när jag när jag var så ung?
Nej exakt och det verkar som det finns jätte mycket sånt fast att nästan ingen vill ändra på det.
 
Ja alltså man kan ju säkert göra så men då måste man ändå und vika massa saker och det går ju inte att välja att andra på träningar eller tävlingar inte ska vara snobbiga eller ha massa å sikter och så.
Och jag fattar vad du menar men tror inte att dom som bestämmer inte VET sånthär men dom bara bryr sig inte. För det är ju bara såna som mig som blir på verkade och inte dom som är jätte duktiga som dom nog bara tänker på.

Jo, men om tillräckligt många protesterar och kräver att det måste göras något, så MÅSTE de faktisk lyssna. För "såna som dig" är, eller skulle kunna vara, sportens framtid. Och de vill ju inte att sporten ska dö ut, som den kommer göra om flera och flera slutar pga detta....
 
Jo, men om tillräckligt många protesterar och kräver att det måste göras något, så MÅSTE de faktisk lyssna. För "såna som dig" är, eller skulle kunna vara, sportens framtid. Och de vill ju inte att sporten ska dö ut, som den kommer göra om flera och flera slutar pga detta....
Om dom skulle lyssna bara för många prote sterade så skulle dom ha gjort det redan. Utan det är väldigt tydligt att som som KAN göra nåt dom skiter i det
 
Om dom skulle lyssna bara för många prote sterade så skulle dom ha gjort det redan. Utan det är väldigt tydligt att som som KAN göra nåt dom skiter i det

Nu vet inte jag eksakt hur det funkar i Sverige, men i de flesta typer av föreningar så är det ju så att de som har makt har fått denna makten för att många har röstat på dom som ledare. Dvs att om flertalet inte längre vill ha dom som ledare, så förlorar de sina positioner.

Därför så hoppas och tror jag att vi "vanliga folk" kan påverka "underifrån", genom att mobilisera flest möjligt medlemmar i ridsportförbundet att rösta bort alla som blundar för dessa hemskheter. Jag tror inte det här kan fortsätta hur länge som helst, i alla fall...
 
Du måste såklart inte svara ifall du inte vill men varför tog du en paus från hästar?
Och jag fattar hur du tänker också med att ha kvar sakerna eller inte.
Och alltså här så har man stall tid så då ska man vara i stallet eller med hästarna som är som en del av hela be handlings saken eller hur jag ska förklara. Så jag kan inte sluta med hästar HELT liksom men det är ju inte så mycket hop kopplat med resten av häst världen iallafall. Och somsagt så det är mera att det är nåt man ska göra bara och inte att det är mitt intresse nu.
Och ja såklart så får man ångra sig! Jag menade inte att det är nåt fel eller dåligt ifall nån ångrar sig heller ifall det lät så. Men det kommer inte hända för mig bara för jag kommer ändå inte finnas om tillexempel tio år.
Det är så länge sedan att jag knappt minns vad som fick mig att ta paus. OM jag minns rätt så var det 1989. Men, jag tror att det mest handlade om att det tog mig hårt att behöva ta bort min dåvarande häst i kombination med att det blev övermäktigt för mig då jag hade ett ridinstruktörsjobb som jag inte trivdes med (för att förenkla det hela lite) och sade upp mig från. Mitt intresse fick sig en törn helt enkelt. Fast när hösten kom samma år gick jag in som fodervärd till min kompis häst...

Om vi bortser från att du i nuläget inte tror att du kommer finnas om 10 år, så är det också så att hästlivet kan ha olika faser. När jag var i 20-25-årsåldern var min inställning just att det var träning och tävling som var det enda roliga, att jag trodde att jag inte skulle vilja ha häst om jag inte tävlade. Sen blev det så att jag slirade in på avel istället för träning och tävling - i samband med att jag fick barn och tiden inte längre fanns. Mitt sug försvann också, så jag kan väl säga att jag prioriterade annat än ridning. Och senare ändå blev det bara promenadridning för min del. Tävlingsintresset är helt bortblåst.
Kanske blir det så för dig också, kanske inte.
 
ÖNu vet inte jag eksakt hur det funkar i Sverige, men i de flesta typer av föreningar så är det ju så att de som har makt har fått denna makten för att många har röstat på dom som ledare. Dvs att om flertalet inte längre vill ha dom som ledare, så förlorar de sina positioner.

Därför så hoppas och tror jag att vi "vanliga folk" kan påverka "underifrån", genom att mobilisera flest möjligt medlemmar i ridsportförbundet att rösta bort alla som blundar för dessa hemskheter. Jag tror inte det här kan fortsätta hur länge som helst, i alla fall...
Fast det är ju bara att läsa lite om dom sakerna som har varit denhär veckan så fattar man att det är ganska så hopp löst.
 
Det är så länge sedan att jag knappt minns vad som fick mig att ta paus. OM jag minns rätt så var det 1989. Men, jag tror att det mest handlade om att det tog mig hårt att behöva ta bort min dåvarande häst i kombination med att det blev övermäktigt för mig då jag hade ett ridinstruktörsjobb som jag inte trivdes med (för att förenkla det hela lite) och sade upp mig från. Mitt intresse fick sig en törn helt enkelt. Fast när hösten kom samma år gick jag in som fodervärd till min kompis häst...

Om vi bortser från att du i nuläget inte tror att du kommer finnas om 10 år, så är det också så att hästlivet kan ha olika faser. När jag var i 20-25-årsåldern var min inställning just att det var träning och tävling som var det enda roliga, att jag trodde att jag inte skulle vilja ha häst om jag inte tävlade. Sen blev det så att jag slirade in på avel istället för träning och tävling - i samband med att jag fick barn och tiden inte längre fanns. Mitt sug försvann också, så jag kan väl säga att jag prioriterade annat än ridning. Och senare ändå blev det bara promenadridning för min del. Tävlingsintresset är helt bortblåst.
Kanske blir det så för dig också, kanske inte.
Okej tack för svaret!
Och alltså jag vet att det kan ändras vad man är intresserad av och så. Men det är inte att jag bara TROR att jag tycker att träning och tävling är den största andledningen att rida och hålla på med hästar utan jag VET att jag tycker så. För nu har jag ju varit borta från allt sånt i mera än ett år men jag har ändå hållt på med hästar ibland och ridit lite och sånt. Så jag vet att för MIG så blir det mera neggativt än possitivt ifall jag skulle tillexempel bara rida i skogen och sånt.
Men jag menar inte att det är dåligt om andra tycker att det räcker jätte bra för dom såklart så ingen tror det. Men bara för MIG som JAG tycker så finns det ingen andledning för MIG att hålla på med hästar utan att ha tävlings mål och planer och så.
 
Okej tack för svaret!
Och alltså jag vet att det kan ändras vad man är intresserad av och så. Men det är inte att jag bara TROR att jag tycker att träning och tävling är den största andledningen att rida och hålla på med hästar utan jag VET att jag tycker så. För nu har jag ju varit borta från allt sånt i mera än ett år men jag har ändå hållt på med hästar ibland och ridit lite och sånt. Så jag vet att för MIG så blir det mera neggativt än possitivt ifall jag skulle tillexempel bara rida i skogen och sånt.
Men jag menar inte att det är dåligt om andra tycker att det räcker jätte bra för dom såklart så ingen tror det. Men bara för MIG som JAG tycker så finns det ingen andledning för MIG att hålla på med hästar utan att ha tävlings mål och planer och så.
Jag vill bara förtydliga vad jag menade tidigare.
När jag var yngre var det precis likadant för mig, att träning och tävling var grejen med att vara hästmänniska och ryttare. Så jag förstår precis din känsla på den fronten.
I mitt fall blev jag äldre, hade förmodligen "fel häst" att rida på för att kunna/vilja utvecklas och hade börjat betäcka några ston vid sidan av ridningen och insett att avel är kul. Sen blev min kropp sämre och idag tycker jag att det är toppen att stå i stallet och rykta min häst och skritta ut en långrunda i skogen. Detta har givetvis varit en process, som i mitt fall tagit väldigt många år. Och det allra bästa är att oavsett vilket beslut man fattar så har man rätt att ändra sig om förutsättningarna förändras.
 
Jag vill bara förtydliga vad jag menade tidigare.
När jag var yngre var det precis likadant för mig, att träning och tävling var grejen med att vara hästmänniska och ryttare. Så jag förstår precis din känsla på den fronten.
I mitt fall blev jag äldre, hade förmodligen "fel häst" att rida på för att kunna/vilja utvecklas och hade börjat betäcka några ston vid sidan av ridningen och insett att avel är kul. Sen blev min kropp sämre och idag tycker jag att det är toppen att stå i stallet och rykta min häst och skritta ut en långrunda i skogen. Detta har givetvis varit en process, som i mitt fall tagit väldigt många år. Och det allra bästa är att oavsett vilket beslut man fattar så har man rätt att ändra sig om förutsättningarna förändras.
Det är såklart jätte bra för dig att du kan ha en häst och göra sånt som du tycker är kul och så ❤️ Och såklart så har du rätt att man kan ändra sig om det är andra för ut sättningar!
Men som för mig så dom mesta andledningarna att jag inte vill vara i häst världen verkar ju inte som det kommer ändras. Alltså som det med äckel personer som ut nyttjar andra och med snobb personer som ser ner på andra och allt sånt finns ju kvar iallafall.
Och så har jag inte ens träffat min ponny på hela dethär året så det verkar bara menings löst att han är min då fast jag aldrig kommer göra nåt med han igen. Så även ifall jag inte skulle vara död om några år så skulle jag ändå inte ha nån häst eller nåt som lockade till baka liksom.
 
Det är såklart jätte bra för dig att du kan ha en häst och göra sånt som du tycker är kul och så ❤️ Och såklart så har du rätt att man kan ändra sig om det är andra för ut sättningar!
Men som för mig så dom mesta andledningarna att jag inte vill vara i häst världen verkar ju inte som det kommer ändras. Alltså som det med äckel personer som ut nyttjar andra och med snobb personer som ser ner på andra och allt sånt finns ju kvar iallafall.
Och så har jag inte ens träffat min ponny på hela dethär året så det verkar bara menings löst att han är min då fast jag aldrig kommer göra nåt med han igen. Så även ifall jag inte skulle vara död om några år så skulle jag ändå inte ha nån häst eller nåt som lockade till baka liksom.
Inser att jag fortfarande är otydlig. Ber om ursäkt för att jag inte lyckas formulera mig tillräckligt tydligt.
Det jag menar är att om du inte finner någon glädje i hästeriet, så ska du givetvis inte hålla på med hästar! En hobby ska vara något man längtar efter att syssla med!

Vad som händer i framtiden är omöjligt att veta. Kanske börjar du längta efter att föda upp ökenråttor eller vandrande pinnar? Kanske är körsång eller balett ditt nästa stora intresse? Eller möjligen kommer du finna en större passion i att uttrycka dina känslor genom bilder? Eller något helt annat.
Vissa intressen har man under hela livet, andra håller i sig i kortare perioder. Ibland återgår man till något som man tidigare varit intresserad av men haft ett långt uppehåll ifrån. Och ofta hittar man nya intressen, helt skilda från det man intresserat sig för tidigare.
 
Inser att jag fortfarande är otydlig. Ber om ursäkt för att jag inte lyckas formulera mig tillräckligt tydligt.
Det jag menar är att om du inte finner någon glädje i hästeriet, så ska du givetvis inte hålla på med hästar! En hobby ska vara något man längtar efter att syssla med!

Vad som händer i framtiden är omöjligt att veta. Kanske börjar du längta efter att föda upp ökenråttor eller vandrande pinnar? Kanske är körsång eller balett ditt nästa stora intresse? Eller möjligen kommer du finna en större passion i att uttrycka dina känslor genom bilder? Eller något helt annat.
Vissa intressen har man under hela livet, andra håller i sig i kortare perioder. Ibland återgår man till något som man tidigare varit intresserad av men haft ett långt uppehåll ifrån. Och ofta hittar man nya intressen, helt skilda från det man intresserat sig för tidigare.
Jag fattar hur du menar att man av ska längta efter att göra en hobby. Fast här så är det lite skillnad för man har stall tid och då ska man vara i stallet eller med hästarna som är en del med be handlingen liksom. Men det är nog inte mitt intresse ändå.
Och jag fattar det också att man kan få helt nya saker som man tycker om! Men det kommer inte hända för mig bara men jag menar inte att du har fel om det utan det är bara för mig som det inte kan bli så.
 
Jag fattar hur du menar att man av ska längta efter att göra en hobby. Fast här så är det lite skillnad för man har stall tid och då ska man vara i stallet eller med hästarna som är en del med be handlingen liksom. Men det är nog inte mitt intresse ändå.
Och jag fattar det också att man kan få helt nya saker som man tycker om! Men det kommer inte hända för mig bara men jag menar inte att du har fel om det utan det är bara för mig som det inte kan bli så.
Jag önskar att du hade möjlighet att se din egen utveckling utifrån, så som vi som läser dina inlägg här har gjort. Mer än en sak som du sagt att "det kommer inte hända för mig" eller liknande om har faktiskt hänt.
Jag vill bara uppmana dig att låta framtiden utvisa hur det blir.
Jag önskar dig verkligen en bra framtid!
 
Jag önskar att du hade möjlighet att se din egen utveckling utifrån, så som vi som läser dina inlägg här har gjort. Mer än en sak som du sagt att "det kommer inte hända för mig" eller liknande om har faktiskt hänt.
Jag vill bara uppmana dig att låta framtiden utvisa hur det blir.
Jag önskar dig verkligen en bra framtid!
Jag menar inte dethär som att bara säga mot men jag fattar verkligen inte vad du menar för saker som jag har sagt så som har hänt eller vad för ut veckling som jag har gjort. Men du får gärna förklara vad du menar om du vill för somsagt jag menar det inte som att bara säga mot men jag vill bara fatta vad du menar om.
 
Jag menar inte dethär som att bara säga mot men jag fattar verkligen inte vad du menar för saker som jag har sagt så som har hänt eller vad för ut veckling som jag har gjort. Men du får gärna förklara vad du menar om du vill för somsagt jag menar det inte som att bara säga mot men jag vill bara fatta vad du menar om.
Det är svårt att se sin egen utveckling, när det är små steg framåt.
Jag får erkänna att jag inte har något exempel just nu., minns inte detaljer bara att jag vet att jag har noterat dina steg framåt och att jag sett på några ställen sånt där du skrivit att det aldrig kommer hända och lite senare har det ändå blivit så.
Måste i så fall gå bakåt i dina trådar, men har tyvärr inte tid och ork till det.
 
Det är svårt att se sin egen utveckling, när det är små steg framåt.
Jag får erkänna att jag inte har något exempel just nu., minns inte detaljer bara att jag vet att jag har noterat dina steg framåt och att jag sett på några ställen sånt där du skrivit att det aldrig kommer hända och lite senare har det ändå blivit så.
Måste i så fall gå bakåt i dina trådar, men har tyvärr inte tid och ork till det.
Det måste du såklart inte heller utan jag fattar att du inte vill göra det! Men jag kommer iallafall inte på nån sak som jag har sagt det och sen har det ändå hänt och nästan inga fram steg heller. Men det är ju en sån sak som många säger för att vara snälla och possitiva också bara så jag fattar det. Bara att det inte stämmer förmig.
 
Jag förstår hur du tänker. Det är jättebra att försöka ta avstånd om det inte känns rätt eller om det inte går att hitta ett bra umgänge med hästarna. Jag red själv aldrig ridskola m.m för jag inte ville vara en del av den kulturen. Red bara hos privata personer tills jag kunde skaffa min egna, och då göra vad jag vill med honom.

Kollar sällan på dressyr eller hoppning för det gör mig ofta upprörd. Se hästar som ger sitt allt för ryttaren men som bara får skit tillbaka.

Jag har alltid haft turen att jag har en ekonomiskt stabil och well off familj. Bor långt norr och det är inte lika många som bryr sig om märken, sen har jag alltid haft inställningen att jag inte bryr mig, för jag orkar helt enkelt inte. Man får ha det man tycker är fint, sålänge inte uppenbart skadar hästen tycker jag. Haft turen och ha sånna människor runt mig också. Disputer händer såklart men det är inget långlevt. Huvudsaken i allt man gör är att man mår bra. Bara för att du rider en häst stöttar du inte våldtäktsmän, undvik att rida för folk som har sånna anklagelser mot sig helt enkelt.

Men, är hästar inte rätt för dig så kan du inte tvinga dig själv att vara kvar i dem. Det är en livsstil mer än en hobby. Det kräver mycket av en om man vill aktivt hålla på med dem.

Prioritera alltid att DU mår bra. Gör det du känner motivation för. Men var inte rädd för att rida bara för att du inte känner att du passar in. Låt inte en dålig självkänsla påverka det du egentligen tycker om att göra.
Ta hand om dig.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
20
· Visningar
1 565
Senast: mars
·
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 228
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 280
Senast: SiZo
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 413
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp