Varför radhus?

Och jag hör grannen unders väckarklocka i sovrummet samt deras radio i köket. I en tidigare lägenhet hörde jag både moraklocka och tv. Så det där är ju väldigt olika.
Om man hör grannarna i lägenhet beror verkligen på huset.
I avkommans första lägenhet hörde man grannen harkla sig. I de jag har bott i har överhörningen varit minimal.
 
Om man hör grannarna i lägenhet beror verkligen på huset.
I avkommans första lägenhet hörde man grannen harkla sig. I de jag har bott i har överhörningen varit minimal.

Vi bor i hörnlägenhet med en granne bredvid och en under.
Den bredvid hör vi aldrig, den under hörs om de spelar väldigt hög musik vilket i princip aldrig händer. Det är lugnt och tyst och alla i huset vill ha det så 😍
Vi har bra dialog med varandra och ingen vill störa, hänsyn och respekt ❤️
 
Fast ytorna för bilparkering blir ju inte mindre med trafikseparering, de hamnar ju bara på annan plats. Parkeringsnormerna för boende i nybyggnation är inte högre nu än på sjuttiotalet, snarare tvärtom om vi pratar stad. De stora externa ytorna för parkering är inte direkt något positivt med trafikseparering imo.


Om man inte kan dölja parkering i underjordiska garage eller underbyggda gårdar såklart. Men det är ju en ekonomisk och/eller geoteknisk fråga.

Sen är det ju ett stort problem att folk inte fattar vilket boende de har köpt och har fler bilar än normerna säger. Vilket leder till massa gatuparkering. Mem den frågan löses ju inte heller med trafikseparering.

Fast det blir mer asfalt om man ska kunna köra fram tiöö varje hus - dessutom är åtminstonde dessa gatorna väldigt breda, kanske för gatuåarkering?
Det tråkigaste i detta område är de designat konstiga små U vägar där tomterna ligger kanske 7 meter tiööabak från bostadsgatan. Då ser det alltså ut från vänster till höger - Bostadsgata - 2 m trottoar, 2 m stenad remsa med något litet träd - 3 m väg till villen de boendes parkering oxh tomt ansluter. en liten sidoväg som bara används av 3-5 hushåll.
Kändes väldigt konstigt planerat
 
Radhusen intill där vi bor har garagen mellan husen, dvs varje radhus har både sitt och grannens garage mellan sina hus. Det ska mycket till för att ljud ska passera den sträckan. Deras små tomter på baksidan är jättefina med plank eller häck mellan dem och grannen. Inte mitt drömboende idag men jag tycker de ser jättefina ut för den som trivs med sånt boende.
 
Fast ytorna för bilparkering blir ju inte mindre med trafikseparering, de hamnar ju bara på annan plats. Parkeringsnormerna för boende i nybyggnation är inte högre nu än på sjuttiotalet, snarare tvärtom om vi pratar stad. De stora externa ytorna för parkering är inte direkt något positivt med trafikseparering imo.


Om man inte kan dölja parkering i underjordiska garage eller underbyggda gårdar såklart. Men det är ju en ekonomisk och/eller geoteknisk fråga.

Sen är det ju ett stort problem att folk inte fattar vilket boende de har köpt och har fler bilar än normerna säger. Vilket leder till massa gatuparkering. Mem den frågan löses ju inte heller med trafikseparering.

Jag har bott i flera områden med parkering vid sidan av och med parkering vid huset och jag som boende ser inga fördelar med parkering vid huset oavsett om ytan för parkering är lika stor i båda fallen. Jag förstår liksom inte vilka de skulle vara. Man slipper gå 100 meter med matkassarna när man har handlat kanske men det väger inte upp nackdelarna.

Jag upplever att det förstnämnda främjar gemenskap; barn och vuxna kan röra sig i området utan bilar, barn kan gå/cykla själva till olika lekplatser, kompisar, skola. affären, osv.

I det sistnämnda skapar biltrafiken stora hinder för de sakerna jag nämner och jag upplever att de boende blir mer isolerade.

Där jag bor nu (lägenhet) har vi underjordiskt garage men det löser inte problemet heller, på arkitekternas ritningar ser det så idylliskt ut när barnen leker mellan husen, i själva verket så går det en asfaltväg över halva gården och sen ner i marken och det är inget ställe att leka på.
 
Jag har bott i flera områden med parkering vid sidan av och med parkering vid huset och jag som boende ser inga fördelar med parkering vid huset oavsett om ytan för parkering är lika stor i båda fallen. Jag förstår liksom inte vilka de skulle vara. Man slipper gå 100 meter med matkassarna när man har handlat kanske men det väger inte upp nackdelarna.

Jag upplever att det förstnämnda främjar gemenskap; barn och vuxna kan röra sig i området utan bilar, barn kan gå/cykla själva till olika lekplatser, kompisar, skola. affären, osv.

I det sistnämnda skapar biltrafiken stora hinder för de sakerna jag nämner och jag upplever att de boende blir mer isolerade.

Där jag bor nu (lägenhet) har vi underjordiskt garage men det löser inte problemet heller, på arkitekternas ritningar ser det så idylliskt ut när barnen leker mellan husen, i själva verket så går det en asfaltväg över halva gården och sen ner i marken och det är inget ställe att leka på.

jag är med i lokala facebookgruppen för området jag flyttade från för ett år sen, ett helt nybyggt område där trafiken "silas". Både villor, radhus och lägenhetshus. Där är ofta folk som ber bilister att köra långsammare mellan husen för de är rädda för sina barns skull. Det är sorgligt tycker jag. Visst kan man säga att man får skylla sig själv som flyttar dit men här är bostadsbrist så man har inte så mycket val.
 
Fast det blir mer asfalt om man ska kunna köra fram tiöö varje hus - dessutom är åtminstonde dessa gatorna väldigt breda, kanske för gatuåarkering?
Det tråkigaste i detta område är de designat konstiga små U vägar där tomterna ligger kanske 7 meter tiööabak från bostadsgatan. Då ser det alltså ut från vänster till höger - Bostadsgata - 2 m trottoar, 2 m stenad remsa med något litet träd - 3 m väg till villen de boendes parkering oxh tomt ansluter. en liten sidoväg som bara används av 3-5 hushåll.
Kändes väldigt konstigt planerat

Jaha. När du skrev om den nya stadsdelen förut så tolkade jag det som betydligt mer tätbebyggt än det du verkar beskriva här. Om det är så glest som det låter som så är det ju märkligt planerat att bygga så mycket väg per bostad. Om inte annat med tanke på vad det kostar.

Dagvattenmässigt spelar inte bredden på gatan så stor roll förutsatt att dagvattnet renat och fördröjs som det ska. Däremot finns det ju mängder med andra anledningar att hålla gatorna så smala dom möjligt.
 
Skulle definitivt kunna tänka mig radhus om jag tex separerar från mannen.
Ofta bostadsområde med lekplatser (har barn), samtidigt som man får en egen liten uteplats utan att äga ett hus med allt vad det innebär.
En släkting har bott i radhus sen innan jag föddes och bor där än. Är inte längre till centrum där än vad min mor har, som bor i lägenhet.
 
Jag har bott i flera områden med parkering vid sidan av och med parkering vid huset och jag som boende ser inga fördelar med parkering vid huset oavsett om ytan för parkering är lika stor i båda fallen. Jag förstår liksom inte vilka de skulle vara. Man slipper gå 100 meter med matkassarna när man har handlat kanske men det väger inte upp nackdelarna.

Jag upplever att det förstnämnda främjar gemenskap; barn och vuxna kan röra sig i området utan bilar, barn kan gå/cykla själva till olika lekplatser, kompisar, skola. affären, osv.

I det sistnämnda skapar biltrafiken stora hinder för de sakerna jag nämner och jag upplever att de boende blir mer isolerade.

Där jag bor nu (lägenhet) har vi underjordiskt garage men det löser inte problemet heller, på arkitekternas ritningar ser det så idylliskt ut när barnen leker mellan husen, i själva verket så går det en asfaltväg över halva gården och sen ner i marken och det är inget ställe att leka på.

När jag skrev om fördelar och nackdelar tidigare så gjorde jag inte det utifrån bara de enskilda boendes perspektiv. Utan fördelar och nackdelar i ett betydligt vidare perspektiv än så. Jag tycker inte heller att det går att säga att ett område med extern parkering är bra och ett med parkering på egen fastighet är dåligt, eller tvärtom. Det beror helt på hur de förhåller sig till omvärlden.

Jag bor tex själv i ett sånt här område utan biltrafik, längst in på en säckgata. Som privatperson enbart ur mitt egna perspektiv är det rätt trevligt. Men bland mina grannar är jag definitivt i minoritet. De flesta tycker det är värdelöst att inte få parkera vid ytterdörren.

Och min yrkesroll tycker jag att det är bra med bilfria bostadskvarter och markeffektiv grupperad parkering. OM de är välplanerat utifrån samhället i stort, inte bara de enskilda bostäderna. Och det är oftast inte 60- och 70-talens versioner. Vad 60- och 70-talen gjorde bra till skillnad från idag är dock ytor för övrig allmän plats, lekplatser, gemensamma lokaler osv. Det har väl markpriserna effektivt rationaliserat bort…

Det låter ju väldigt konstigt att inte rampen var med på ritningen!
 
När jag skrev om fördelar och nackdelar tidigare så gjorde jag inte det utifrån bara de enskilda boendes perspektiv. Utan fördelar och nackdelar i ett betydligt vidare perspektiv än så. Jag tycker inte heller att det går att säga att ett område med extern parkering är bra och ett med parkering på egen fastighet är dåligt, eller tvärtom. Det beror helt på hur de förhåller sig till omvärlden.

Jag bor tex själv i ett sånt här område utan biltrafik, längst in på en säckgata. Som privatperson enbart ur mitt egna perspektiv är det rätt trevligt. Men bland mina grannar är jag definitivt i minoritet. De flesta tycker det är värdelöst att inte få parkera vid ytterdörren.

Och min yrkesroll tycker jag att det är bra med bilfria bostadskvarter och markeffektiv grupperad parkering. OM de är välplanerat utifrån samhället i stort, inte bara de enskilda bostäderna. Och det är oftast inte 60- och 70-talens versioner. Vad 60- och 70-talen gjorde bra till skillnad från idag är dock ytor för övrig allmän plats, lekplatser, gemensamma lokaler osv. Det har väl markpriserna effektivt rationaliserat bort…

Det låter ju väldigt konstigt att inte rampen var med på ritningen!
De ritningar som används för att sälja bostäder är sällan bra - mina grannar hade vårat parkeringsdäck inritat som grönområde i sina prospekt
 
När jag skrev om fördelar och nackdelar tidigare så gjorde jag inte det utifrån bara de enskilda boendes perspektiv. Utan fördelar och nackdelar i ett betydligt vidare perspektiv än så. Jag tycker inte heller att det går att säga att ett område med extern parkering är bra och ett med parkering på egen fastighet är dåligt, eller tvärtom. Det beror helt på hur de förhåller sig till omvärlden.

Jag bor tex själv i ett sånt här område utan biltrafik, längst in på en säckgata. Som privatperson enbart ur mitt egna perspektiv är det rätt trevligt. Men bland mina grannar är jag definitivt i minoritet. De flesta tycker det är värdelöst att inte få parkera vid ytterdörren.

Och min yrkesroll tycker jag att det är bra med bilfria bostadskvarter och markeffektiv grupperad parkering. OM de är välplanerat utifrån samhället i stort, inte bara de enskilda bostäderna. Och det är oftast inte 60- och 70-talens versioner. Vad 60- och 70-talen gjorde bra till skillnad från idag är dock ytor för övrig allmän plats, lekplatser, gemensamma lokaler osv. Det har väl markpriserna effektivt rationaliserat bort…

Det låter ju väldigt konstigt att inte rampen var med på ritningen!
Jag tänker att det är de boende i ett område som är intresseägarna och vars åsikt som avgör ifråga om planeringen är bra eller dålig, men på dig verkar det som att det istället är något slags samhällsintresse som avgör och där är jag inte tillräckligt insatt för att se vad det skulle vara.

Intressant att dina grannar är missnöjda, jag har inte träffat någon som hellre hade velat ha en lösning med bilar överallt mellan husen. Men de kanske inte har barn? Sen är det kanske så också att gräset är grönare på andra sidan.

Angående mitt boende så finns garagevägen med, men på marknadsföringsmaterialet som jag antar är framtaget av arkitektbyrån så ser det ut som en öppen yta med inritade barn som leker och sparkar boll medan det i verkligheten är en väg ner i ett garage och parkering längs sidan. Verkligen ingen plats att leka på eller hänga på.
 
De ritningar som används för att sälja bostäder är sällan bra - mina grannar hade vårat parkeringsdäck inritat som grönområde i sina prospekt

Prospekten ja, de kan ju knappt kallas ritningar ;) Där kan det ju vara guld och gröna skogar. Men husen har ju fått bygglov och marklov och arkitekten har med all säkerhet gjort en ritning där ett underjordiskt garage är ritat så som det är byggt. Men att det förskönas hej vilt när det ska säljas håller jag med om!
 
Prospekten ja, de kan ju knappt kallas ritningar Där kan det ju vara guld och gröna skogar. Men husen har ju fått bygglov och marklov och arkitekten har med all säkerhet gjort en ritning där ett underjordiskt garage är ritat så som det är byggt. Men att det förskönas hej vilt när det ska säljas håller jag med om!

Jag fattar ju det, men tycker att det är trist att de inte kan/vill realisera det som de försöker sälja in. Anledningen att vi kom in på detta var bara för att jag påpekade att underjordiska garage inte nödvändigtvis löser bilproblemet. Det går att sabba en bilfri miljö även med såna. :meh:
 
Jag tänker att det är de boende i ett område som är intresseägarna och vars åsikt som avgör ifråga om planeringen är bra eller dålig, men på dig verkar det som att det istället är något slags samhällsintresse som avgör och där är jag inte tillräckligt insatt för att se vad det skulle vara.

Hehe, jag har ägnat hela mitt yrkesliv åt hållbarhetsfrågor i samhällsplaneringen. Ifall du frågar mig ifall jag anser att det finns ett samhällsintresse i samhällsplaneringen finns det viss risk att jag svarar ja ;) ;)

Återkommer strax med ett mer givande svar!
 
Varför väljer man boendeformen radhus?

Tänker att det oftast är lite längre från stan än tex en lägenhet. Och så småttiga tomter plus att grannarna nästan känns närmare en själv än i en lägenhet? Iaf så är min upplevelse.
Jaha nu kom grannen mitt emot in lite senare än vanligt och oj vad grannens ungar för liv igen.
Så varför inte en villa om man nu vill ha tomten?

Mest nyfiken hur ni som bor i radhus tänker :)
Finns det många villor i samma prisklass som radhus och ungefär samma avstånd från stadskärnan där du bor? Tänker att det är få människor som fattar sina bostadsbeslut oberoende av sin ekonomi.
 
Finns det många villor i samma prisklass som radhus och ungefär samma avstånd från stadskärnan där du bor? Tänker att det är få människor som fattar sina bostadsbeslut oberoende av sin ekonomi.
Nej några radhus eller lägenheter finns det inte alls. Bara villor och gårdar.

Närmare kommunikationer finns det radhus men de ligger lite närmare stan så blir svårt att jämföra.
 
Jag tycker radhus- och villaområden är klaustrofobiska. Bor man i lägenhet så är ju marken runtikring allas, och i hus med ordentliga tomter mer lantligt har man inte grannar runt om, utan kanske på två sidor. Alltså att det finns plats att vara på när man går ut. Mitt mardrömsboende skulle vara ett av de där stora villområdena som sträcker sig kilometer efter kilometer åt alla håll, utan parker eller andra allmänningar, utan man får vara på sin lilla tomt eller på gatan, och med lite otur är det också dåliga kommunikationer, så man är verkligen fast där.

Jag är uppvuxen i ett sånt område, men har aldrig kunnat se charmen med det.
 
Radhusen intill där vi bor har garagen mellan husen, dvs varje radhus har både sitt och grannens garage mellan sina hus. Det ska mycket till för att ljud ska passera den sträckan. Deras små tomter på baksidan är jättefina med plank eller häck mellan dem och grannen. Inte mitt drömboende idag men jag tycker de ser jättefina ut för den som trivs med sånt boende.
Men det är inte radhus utan kedjehus :)
 
Jag tycker radhus- och villaområden är klaustrofobiska. Bor man i lägenhet så är ju marken runtikring allas, och i hus med ordentliga tomter mer lantligt har man inte grannar runt om, utan kanske på två sidor. Alltså att det finns plats att vara på när man går ut. Mitt mardrömsboende skulle vara ett av de där stora villområdena som sträcker sig kilometer efter kilometer åt alla håll, utan parker eller andra allmänningar, utan man får vara på sin lilla tomt eller på gatan, och med lite otur är det också dåliga kommunikationer, så man är verkligen fast där.

Jag är uppvuxen i ett sånt område, men har aldrig kunnat se charmen med det.
I lägenhet saknat jag verkligen direktkontakt med marken under sommarhalvåret. Att kunna öppna dörren och känna gräs mot fötterna.

Du har väl lantställe? Då blir det väl annorlunda tänker jag mig, för då får man ju uppleva gräs mot fötterna där, bara inte vid ens permanentboende, så då blir kanske inte det så viktigt utan det känns ok med lägenhet. Men alla har ju tyvärr inte den möjligheten.

Jag upplever inte att mark mellan lägenhetshus är allas, snarare ingens. På min gård t ex får man absolut inte grilla, och skulle jag lägga mig och sola där skulle jag känna mig väldigt uttittad. Och kickbikes och trehjulingar och andra leksaker kan man inte lämna på gården av olika anledningar t ex styrelsen tycker det är skräpigt ut, det blir stulet etc. Så antingen får man släpa dem upp och ner från lägenheten eller från källarförråd.

Och vill man sitta ute och äta så blir det ett stort projekt att släpa ut mat, tallrikar, bestick.

Förut bodde jag tre trappor upp utan hiss, det var ett roddande att sitta ute och äta! Inte så kul att upptäcka att man glömt något 😅

Men samma där antar jag, kan man sitta ute och äta på sitt landställe så kanske det inte gör så mycket att det är krångligt i stan för man har inte det behovet där.
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 162
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 936
Senast: kolblakkur
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 748
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 691
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp