Varför romantiseras vin och bubbel?

Ja, alltså efter den här tråden vill jag aldrig bjuda några annan än nära vänner på middag 😅

Ska det vara vin ska de vara rätt vin, både rött och vitt. Öl till den som inte dricker vin, alkoholfri öl till den som inte dricker alkohol. Sen ett alkoholfritt alternativ till övriga och det måste också vara rätt, läsk är för barn, vatten är torftigt.
Skjut mig 😂
Haha jag med.. Jag har aldrig heller reflekterat så mkt över dryck, kanske för att jag själv inte har så stort intresse för det.
När jag har bjudit hem några på middag har jag typ haft ett vin, samt någon ramlösa/loka med citron. Har senaste åren sett att det finns ett okej alkoholfritt vin på ica så ibland har jag det hemma också. Sen har jag ibland juice hemma ändå men jag har aldrig varit med om att någon vill ha apelsinjuice till typ fiskgryta.

Men jag har nog aldrig reflekterat över att jag skulle behöva ha fler alternativ hemma. Ingen har klagat men vad vet jag...Jag kanske är en dålig värdinna... :D ;):laugh::rofl:
Läsk är ju svårt tänker jag eftersom jag tycker att folk är så noga med vad de dricker. Det räcker inte bara med cola för då är det någon som bara vill ha sockerfria varianten :D;)
 
Jag känner att jag gått all-in i tråden på att romantisera drickandet av kranvatten. My bad. Nu dags för lunch med ugnsstekt kyckling, ris, curry och en chilisås på creme fraiche och het blackberry-chili-sås. Ihop med två standardenheter hyfsat, men inte utmärkt, kranvatten från den stadliga territoiren.
 
Haha jag med.. Jag har aldrig heller reflekterat så mkt över dryck, kanske för att jag själv inte har så stort intresse för det.
När jag har bjudit hem några på middag har jag typ haft ett vin, samt någon ramlösa/loka med citron. Har senaste åren sett att det finns ett okej alkoholfritt vin på ica så ibland har jag det hemma också. Sen har jag ibland juice hemma ändå men jag har aldrig varit med om att någon vill ha apelsinjuice till typ fiskgryta.

Men jag har nog aldrig reflekterat över att jag skulle behöva ha fler alternativ hemma. Ingen har klagat men vad vet jag...Jag kanske är en dålig värdinna... :D ;):laugh::rofl:
Läsk är ju svårt tänker jag eftersom jag tycker att folk är så noga med vad de dricker. Det räcker inte bara med cola för då är det någon som bara vill ha sockerfria varianten :D;)

Enklaste alternativet.
Medtag egen dryck!
Jag som alltid tänkt att maten är den svåra biten, nu inser jag att jag haft fel hela tiden 😆
 
Ja, alltså efter den här tråden vill jag aldrig bjuda några annan än nära vänner på middag 😅

Ska det vara vin ska de vara rätt vin, både rött och vitt. Öl till den som inte dricker vin, alkoholfri öl till den som inte dricker alkohol. Sen ett alkoholfritt alternativ till övriga och det måste också vara rätt, läsk är för barn, vatten är torftigt.
Skjut mig 😂

Och då har vi inte ens börjat diskutera matalternativen som måste finnas. :angel:
 
Jag förstår inte hur svårt det kan vara? Vi har alltid olika alternativ hemma. Vi dricker ingen alkohol och det är få vänner som gör det. Däremot bjuder vi på vin eller öl om släkt kommer. Vi dricker aldrig det själva så vi får hälla ut det som blir över. Jag tänker att så svårt är det inte att ha ett par tre alternativ hemma. Varför skulle det vara värre att hälla ut läsk än vin?

Och att läsk skulle vara en barndryck är löjligt. Vi och vännerna är högutbildade och alla dricker läsk (ofta istället för alkohol). Jag kan inte se att vi skulle vara barn.
 
Jag förstår inte hur svårt det kan vara? Vi har alltid olika alternativ hemma. Vi dricker ingen alkohol och det är få vänner som gör det. Däremot bjuder vi på vin eller öl om släkt kommer. Vi dricker aldrig det själva så vi får hälla ut det som blir över. Jag tänker att så svårt är det inte att ha ett par tre alternativ hemma. Varför skulle det vara värre att hälla ut läsk än vin?

Och att läsk skulle vara en barndryck är löjligt. Vi och vännerna är högutbildade och alla dricker läsk (ofta istället för alkohol). Jag kan inte se att vi skulle vara barn.

Om jag vet att någon som kommer vill ha läsk är det inga problem. Då köper jag förstås det, precis som ni köper vin och öl eftersom ni vet att släkten vill ha. Däremot skulle jag inte hälla ut det som blir över, utan ge det till den som gillar det.

Däremot vill jag inte köpa hem dryck jag inte gillar bara för att någon kanske vill ha det.
 
Vi är väl sämsta värdparet ever 😆
Dricker bara kranvatten och energidryck. Vid besök kan vi köpa hem någon smaksatt loka. Vi har heller ingen kaffebryggare och inget te finns. Är man manisk kaffedrickare får man väl gå till macken 🤷🏻
Iofs spelar det väl ingen roll eftersom det måste vara rätt märke på kaffet och rätt sorts te 😆
 
Om jag vet att någon som kommer vill ha läsk är det inga problem. Då köper jag förstås det, precis som ni köper vin och öl eftersom ni vet att släkten vill ha. Däremot skulle jag inte hälla ut det som blir över, utan ge det till den som gillar det.

Däremot vill jag inte köpa hem dryck jag inte gillar bara för att någon kanske vill ha det.
Vi har alltid olika sorts dricka (när vi väl bjuder någon men det är sällan 😇). Bjuder absolut ingen vi inte känner. Jag tänker att man nog oftast känner de man bjuder hem och vet deras preferenser?
 
Vi är väl sämsta värdparet ever 😆
Dricker bara kranvatten och energidryck. Vid besök kan vi köpa hem någon smaksatt loka. Vi har heller ingen kaffebryggare och inget te finns. Är man manisk kaffedrickare får man väl gå till macken 🤷🏻
Iofs spelar det väl ingen roll eftersom det måste vara rätt märke på kaffet och rätt sorts te 😆
Haha - kranvatten hade gått fint till mat, men inget kaffe?!? :crazy: :laugh: :( Yes, jag hade nog gått till macken!! Och nej, det spelar ingen roll vad det är för märke på kaffet, bara det är tillräckligt starkt!
 
Jag förstår inte hur svårt det kan vara? Vi har alltid olika alternativ hemma. Vi dricker ingen alkohol och det är få vänner som gör det. Däremot bjuder vi på vin eller öl om släkt kommer. Vi dricker aldrig det själva så vi får hälla ut det som blir över. Jag tänker att så svårt är det inte att ha ett par tre alternativ hemma. Varför skulle det vara värre att hälla ut läsk än vin?

Och att läsk skulle vara en barndryck är löjligt. Vi och vännerna är högutbildade och alla dricker läsk (ofta istället för alkohol). Jag kan inte se att vi skulle vara barn.
Det här är den plats jag har för kall dricka hemma. Längst till vänster är hemmagjord kombucha, längst till höger kranvatten att bubbla om man vill. Med barn går det åt en del ketchup så det är inte mycket plats till annat... Jag har alltså bara en halvkyl till mat och dryck. Har ingen sval heller. 20230926_211322.jpg
 
Vinet är ett måste i (och enligt mig till) den här rätten som jag klämde i mig igår. Ni som dricker läsk, hade ni hellre druckit cola än vatten till denna? Visa bifogad fil 128832

Vinet i är ett måste (rent krasst så tillför det ingen eller infinitesmalt lite alkoholmolekyler till slutresultatet), men till så funkar även kranvatten. Om man kan tänka sig att begränsa sig en del i smakupplevelsen. Musslor är gott även med vatten bredvid!
 
Vi har alltid olika sorts dricka (när vi väl bjuder någon men det är sällan 😇). Bjuder absolut ingen vi inte känner. Jag tänker att man nog oftast känner de man bjuder hem och vet deras preferenser?

Jag har faktiskt ingen aning om huruvida mina vänner föredrar stilla vatten eller kolsyrat(jag bjuder alltid på båda) eller läsk, cider eller alkoholfritt vin.
 
Det är bra att synliggöra och diskutera normer, framför allt när normerna medför negativa konsekvenser för dem som är utanför normerna. Och jag förutsätter att de flesta som diskuterar i tråden gör det just här, och inte kritiserar värden när man går hem från en middag.

Samtidigt så ska man inte anta att den värd som inte erbjuder en stor mängd dryckesalternativ, inte gör det för att hen inte förstår att alla inte gillar vin och öl. De flesta har nog ett begränsat urval snarare för att det blir oerhört svårt att möta alla olika önskemål. Och kan man ändå inte göra alla nöjda, så är det enklare att begränsa sig till en handfull alternativ.

Gällande alkoholfritt vin - en högst personlig spaning, helt baserat på umgänge med nykterister i just min närhet - så har det varit en rätt stor "grej" för många att de har blivit hänvisade till läsk och vatten när övriga gäster druckit vin, pga att de alkoholfria vinerna varit så dåliga. Denna särbehandling har inneburit ett stort missnöje, och även personal på restauranger har tyckt det är tråkigt. Nu när det börjat komma bättre alternativ, framför allt på vita sidan, är min bild att många fler idag erbjuder det som alternativ, och är glada över att nu kunna behandla gästerna mer likvärdigt. Medan andra, som synes i tråden, uppskattade att bli hänvisade till läsk och uppskattar inte alls att få ett alkoholfritt vin.

Så var ligger egentligen nivån för att vara en okej värd på en mindre eller större tillställning?

* Vanligt kranvatten, förstås. Ingen är allergisk, och för dem som inte kan dricka kolsyra så måste det finnas. Utan is i dock, för det funkar inte så bra för alla. Men isen kan ju finnas i en hink bredvid.
* Kolsyrat vatten, för dem som tycker att kranvatten är tråkigt. Helst med möjlighet att välja med eller utan smak.

= 2 alternativ, borträknat möjlighet till med eller utan is och smak.

* Vin och eventuellt öl, för enkelhetens skull begränsar jag 1 mig till en sort av varje.

= 4 alternativ, borträknat olika sorter

* Akoholfritt vin och öl, för att de som inte dricker alkohol inte ska känna sig särbehandlade

= 6 alternativ, även här borträknat olika sorter

* Läsk, lightvariant och sockervariant (detta är minst lika känsligt att bara erbjuda någon av dem, som övriga dryckesdiskussioner). Helst någon mer sort än bara Cola, eftersom inte alla dricker det.

= 8 alternativ + att läsken behöver vara av flera sorter

* Något som inte är vin, öl, läsk eller vatten.

= Minst 9 alternativ, varav flera innebär olika sorter inom dryckestypen.

Ju fler alternativ som erbjuds och ju mer oförutsägbara gästerna är i sina val, desto svårare blir det att planera åtgång av dryck och desto mer måste man köpa in för att klara av att det inte blir en jämn spridning. Ska alla/många av dryckerna borsserveras tillkommer logistiken kring det, och att alla gäster ska få sin mat varm och drycken i glaset när hen äter är prio 1, vilket också kan vara ett skäl till förenkling i valmöjligheten. Jag har faktiskt full förståelse för att det på många tillställningar inte finns fullt så många alternativ, och att den begränsning som är gjord vid varje tillfälle kommer att basera sig på det just den värden gillar.

Sedan är det alltid tråkigt att vara utanför normen. Men det är väl inte så mycket värre än för dem som inte gillar choklad, och 90% av alla förvalda desserter innehåller just choklad. Och standardgåvan/det som bjuds på vid jul är just choklad. Många älskar det. Ändra gör det inte. De som inte gör det får njuta vid andra tillfällen.
Märkligt att det ska dras till sin spets och bli något som ingen i tråden hävdat....

Jag har läst om personer som varit uppgivna över att det antingen serveras öl och vin med alkohol i eller öl och vin utan alkohol. Vill man inte ha det är det en kanna kranvatten som erbjuds. Jag har inte läst att man kräver olika alternativt annars utan typ mineralvatten istället för kranvatten, eller åtminstone vatten med isbitar och en citronskiva i.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Dressyrsnack 17
  • Galoppombytenas mysterium (utbruten ur Dressyrsnack)

Omröstningar

Tillbaka
Upp