Varför ser hon slaktfärdig ut??

Sv: Varför ser hon slaktfärdig ut??

Skriver det igen så ingen missar, tänderna är kollade av hästtandläkare och de var ua. Jag har skickat träckprov som så sent som för 3 veckor sedan, även blodprov status är taget och visar inga avvikelser. Att hon väver är inte mitt fel. Hon kom till galoppen som 1½ åring och då var hon boxvandrare. Ägarna band då upp henne i boxen för att bryta det beteendet.( mkt genialt, jag vet...:( ). Sedan blev hon vävare istället, och den som någon gång har haft en vävare vet hur svårt det är att bryta det. På galoppen så vävde hon så pass att hon kastade sig från sida till sida, hos mig gungar hon lite fram och tillbaka med halsen och vrider hovarna.
Hon slutade att vilja stå på galoppbanan och hon togs hem av ägarna. Sedan slutade hon att vilja gå in i startboxen, men blev tvingad en bra tid iallafall, sedan så vägrade hon att bli lastad, men blev uppschasad för ett par tävlingar till, sedan så tappade hon livsgnistan helt och vägrade att springa och det var då jag köpte henne.
Nu är hon glansig i pälsen igen och har fina hovar, hon äter med god aptit vilket hon inte gjorde då, hon har glans i ögonen och är mkt lugn i sitt sätt, när hon kom var hon mkt stissig och var inte kontaktbar när hon vävde. Nu slutar hon om man tittar åt henne, om hon nu väver när jag ser henne vill säga. Damen går ute från 6 på morgonen till 22 på kvällen och har naturligtvis kompisar och en massa olika saker i hagen att syssla med. hennes box har "leksaker" och hon har alltid tillgång till tuggsaker förutom fri tillgång till hö.Hon har tidigare gått på lösdrift men det trivdes hon inte alls med utan då vävde hon hela tiden mitt ute i den stora hagen och ville inte äta så mkt och stod och skakade..
Hon är inte uttråkad kan jag säga utan det är ett inlärt beteende, och tro mig jag gör allt för att hon ska vara så stimulerad så att hon mår bra utan att för den skull bli överstimulerad.
Hon har verkligen fått livsgnistan tillbaka och har blivit en filibunke både ute och inne, i motsats till denna oehörda uppstressade nedgångna damen hon var när hon kom..
Ville bara klargöra det.. Som sagt Bajon, kanonfin häst!!
Ska kolla upp deras fullblodssortiment, de hade inte det där jag var,men man kan säkert beställa hem! Beklagar verkligen dina erfarenheter....
 
Sv: Varför ser hon slaktfärdig ut??

"Beklagar verkligen dina erfarenheter...."
Tack för det! Får tyvärr säga att jag fått viss vana av att föda upp moderlösaföl. Men det kanske i framtiden kan hjälpa andra här som råkar ut för samma sak.
Det går bra att beställa hem det man vill ha, vilket jag har fått göra för det är inte många som använder fullblodssortimentet hos just min foderhandlare. närmare bestämt bara jag. Importören själv är också väldigt trevliga att prata direkt med. Om man ska beställa ovanliga saker eller stora partier går det att via återförsäljare få direkt leverans från importören också. Man beställer och betalar till foderhandlaren men importören leverar.
 
Sv: Varför ser hon slaktfärdig ut??

Masse, såg att du bor i skåne, var handlar du??
Det känns ju hemskt att säga men det är ju genom de tråkiga erfarenheterna vi lär oss mest.. Känner verkligen med dig och dina föl, hoppas att det går bättre för dig i framtiden!
 
Sv: Varför ser hon slaktfärdig ut??

Jag handlar mitt i Veberöd hos Bengts Foder.
Bägge mina föl ser ut att klara sig väldigt bra och till det första fick mycket hjälp av andras erfarenheter här på Buke, så att jag kunde undgå de som de gjort "fel".
 
Sv: Varför ser hon slaktfärdig ut??

Jag har inte hunnit läsa de andra svaren, men när jag läser ditt inlägg så reagerar jag genast på at det inte kan handla om fodret. Jag har själv fått hästar som sett ut så där - och då menar jag i värsta laget. Det alla de hästarna haft gemensamt har varit att de haft stora rygg och ledproblem. Efter att felen blivit åtgärdade (tävlingshästar) så har de fått gått och bara ätit - och det har gett resultat.
Sen det du säger om att hon är som en tvättlina, säger mig att hon så klart inte kan bygga muskler, lika bak, eftersom hennes höftknölar och kors är så framträdande. Det säger mig oxå att hästen måste ha något fel någonstans.
Så det första jag skulle göra skulle vara att kolla igenom alla ben, bja och känna, samt åka till kiropraktor med ryggen.
Basic vid alla sådana här problem är att försäkra sig om att hästen är frisk. Och anledningen till att den inte hullar över revbenen är förmodligen för att den måste få upp ryggmusklerna för att kunna fylla ut. = ont någonstans.

Jag har som sagt inte läst igenom tråden så jag vet ju inte om du redan kollat hästen.

SÅ här såg min ut när han kom:
http://www.pixbox.se/alb_show_id58684_page0.html

Och så här ett halvår senare:
http://www.pixbox.se/alb_show_id58690_page0.html

Jag ska lägga in nya bilder oxå, men nu betar han tyvärr i Trappalanda....:cry: Han var så dålig att hans ben bara förmultnade....det fanns knappt någon menisk kvar i hans bakknä och han hade ont konstant. MEN, trots det så blev han fin och välhullad för han mådde så bra här och fick ta det lugnt...för han var totalt trasig när han kom.....Man kände inte ett revben på honom till slut. Och det tog ca ett år innan han blev så fin och det verkligen syntes o pälsen oxå...
 
Senast ändrad:
Sv: Varför ser hon slaktfärdig ut??

Men herregud Zandrah... Vilken tur att han kom till dig.. Synd att han inte klarade sig, men vilket avslut på livet du gav honom!!
Måste säga att din pålle såg värre ut än vad min dam gör..., hennes revben är inte fullt så synliga och hennes höftknölar inte så utstickande som på din..
Hon är kollad av Chiropraktor, håller dock med dig om att hon har en svag rygg, för det har hon och hon har en lång rygg. Hon kommer att tömköras mkt för att arbeta upp ryggen så mkt det går, men först måste hullet upp mer om det går. Visst är hon muskelfattig i ryggen, det har du helt rätt i..
Masse, tack, då vet de säkert där om vilket av fullblodsfodren de rekommenderar!!
Bajon, ska kolla in på sidan direkt!!
Tack!
 
Sv: Varför ser hon slaktfärdig ut??

Åh, det var nog det värsta jag sett! :( Revbensbilden!! Fy faan! :(

Du fick han riktgit fin på slutet måste jag säga! :bow:
 
Sv: Varför ser hon slaktfärdig ut??

Tack till dig och Teacuptoy! Ja det var en hemskt syn....jag hade inte ens sett en bild på honom innan jag fick honom....hämtade honom på en hästbuss där han stått i 9 timmar och jag höll på att börja gråta när han så gott som ramlade av transporten....
Fyyyyy fan....
När vi kom hem slängde han sig ner på marken, reste sig, slängde sig ner igen ca 15 gånger...han visste inte VAD han skulle göra och HUR han skulle orka....ärligt talat så trodde jag att jag skulle hitta en död häst morgonen efter....
Han överlevde det och blev en underbar häst, den mest personliga jag haft....men som sagt...när någon redan förstört hans ben kan man inget göra, och det var som att han nästan lät sig själv förtvina på något vis...att han kände att han inte behövde vara stark mer...så att allt han varit med om bara sköljde över honom på slutet....just för att han mådde bra...kanske låter konstigt men...
När man ser hur en häst kommer tillbaka tilllivet så som han gjorde, DÅ vet man att man håller på med rätt sak i livet! :love:

Till Cia96:
Jag tror också att i takt med att din häst får upp ryggmusklerna så kommer hullet automatiskt. Prova nåt av fodren som du fått rek. och försök kämpa med ryggen, gå över stock och sten, tömkör - precis som du säger...skritta med vagn osv. Det kommer ta tid, men jag tror det kommer lösa sig eftersom då. Även om min Watte såg värre ut, så berodde mkt även på honom att han helt enkelt inte kunde jobba med ryggen, så han hade inget att fylla ut allt fett i....
Nu fick ju han aldrig chansen att jobba ordentligt då han inte pallade det, men vi försökte lite, och man märkte ändå skillnad.

Lycka till!!
 
Sv: Varför ser hon slaktfärdig ut??

Mitt råd till dig är fri tillgång på både hö och kraftfoder..
ja nästan fri tillgång på kraftfoder=)


Jag skulle nog ge linfröolja ca 1 dl om dagen.
Jag skulle ge:
4 kg hestekraft
4 kg luzern
3 kg kornkross
2 dl linfröolja

och köra ut en bal i hagen hösilage åt henne så hon kan äta hela dagen..


Ge henne mat var 3:e timme i kraftfoderväg

Går hon inte upp på detta så ska du ta ut en veterinär..


Sedan skulle jag gå ut och gå mkt klättra, tömkör men framförallt klättra rygga gärna uppför en backe.Det sätter både fin rumpa och ryggmuskler.
När du ser att musklerna börjar att komma kan du sitta upp och rida=)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 589
Senast: Jiovedi
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 134
Senast: mackan
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 493
Foder & Strö Har för första gången på evigheters evigheter fått ett hö med kvot på 6, tidigare har det alltid fattas massa protein. Detta hö har...
Svar
10
· Visningar
868
Senast: Zebban
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp