Varför väljer man en ful hundras?

@nightcrawler ja pudlar är fina! Vi har haft pudel tidigare och framförallt storpudlarna är helt underbara. Men jag vill ställa ut någon gång då och då, och då funkar inte pudel. Det är ett av skälen till att det blev bedlington istället för oss. Jag gillar utseendet på en pudel i päls, men inte jobbet det medför. Sen att vårt exemplar har lite otur och varit ful i pälsen så det inte har varit intressant med utställning än är en annan femma.
 
Mexare, peruaner och kineser (AHT och likn raser) är ju smidiga för de som inte gillar hundhår eller är allergiska mot själva pälsen. Om valet står mellan en hårlöshund och att inte ha någon hund alls, så tror jag de flesta hundälskare skulle skaffa en hårlöshund.

Tycker inte man ska döma hunden efter "håren" (eller brist på hår) när det ändå är en frisk ras i övrigt. Dessutom föds det ju hundar med päls i alla (utom AHT?) kullar. Liksom inte ful, inte ful och inte heller ful.
 
Jag valde en ful hund så att jag skulle kunna binda den utanför ica och veta att den står kvar :angel:

Nej men ärligt, så valde jag hund efter en rad olika kriterier som skulle passa mig och min familj, där hälsa och användbarhet för det vi ville var det viktigaste. Det blev en bedlington, och man lär sig tycka om utseendet också, även om det inte är en av de vackraste hundraserna jag vet. Men toffsarna är rätt gosiga.:D
Var det inte du som la upp bilder på din bedlington springandes på bana? Så HIMLA fin! :love:
 
Jag har inga särskilda problem med någon ras, utom de där läderråttorna @Voff envisas med. Xolo-ish-nåt.
Träffat en live, det kändes lite som att klappa en pung. Jag gillar päls, helt enkelt. Jag gillar sunda och funktionella hundar. Jag valde hund till kanske 80% egenskaper, resten var lagom storlek, praktisk päls och uppfödare med min typ av hund och sund inställning till hund och avel. Hade dundertur och fick önskefärgställning, men det var bara en bonus som aldrig hade hindrat mig från att ta en valp.
Jag är helt med dig där. De är inte mysiga att ta i. Dessutom fullt med pormaskar och finnar. :yuck::yuck:
 
Vet att pumi varit med på nån sån där "fullista" ;) Men de har ett utseende som växer :love: Tyckte de var lite "ruffiga" när jag träffade grannarnas, men deras sätt var precis som jag vill ha en hund. Så nu har vi två! De sötaste som finns, och duktiga! Det blir aldrig nån annan ras för vår del.
IMG_20161011_154939_zpsgsefrqrl.jpg
IMG_20161011_154939_zpsgsefrqrl.jpg
Och varför funkar det inte med bild?! Jo, nu kom den...
 
Ja, är det inte en riktigt provocerande trådrubrik så säg? Det här med utseende är onekligen en känslig fråga. Ändå är det något jag alltid varit lite nyfiken på (men inget man direkt går och frågar folk man möter, av lätt förklarliga skäl).

Ett tänkbart svar är ju att 'man' aldrig gör det. Det vill säga att den hundras man valt må vara en sådan som andra ofta finner mindre estetiskt tilltalande, men att man själv tycker den är supersöt. Jag tror att det ligger en hel del i det svaret, särskilt om man inkluderar kategorin 'fulsöt'.

Ett annat troligt svar är att hundägare är praktiska typer i första hand, inte några galna skönhetsdyrkare. Man går helt enkelt på hundrasens övriga egenskaper -- storlek, temperament, intelligens etc -- och försöker hitta någon som passar den livsstil och boendesituation man själv har. En staffe vinner kanske inga skönhetstävlingar, men den är intelligent, tillgiven och precis lagom stor, resonerar man kanske. För att inte tala om dem som faktiskt inte har sina hundar som sällskapshundar i första hand.

Ett tredje möjligt svar är att valet av hund handlar mycket om relationen man har till rasen, och precis som med relationen till andra omkring sig handlar det väldigt lite om utseende. Chihuahuan mormor alltid plockade upp ur sin handväska var kanske barndomens höjdpunkt, och de minnet sitter kvar när det kommer till det egna valet.

Vad tror ni?
Jag tror inte någon väljer en hundras som de tycker är ful. Det är högst varierat vad människor tycker är fint hos en hund.
Däremot tror jag att människor ofta väljer helt fel hund för deras behov, baserat på det utseende som attraherar just den personen.
 
Jag tycker hundar med trubbnos är söta. Men eftersom de typ inte kan andas valde vi av hälsosjäl inte en sådan ras när vi köpte vår första hund i år.
Jag gillar allmänt också hundar med mycket päls men man måste ju vara realistisk med hur mycket tid man vill lägga på pälsvård och många raser föll bort även där.
Det blev en golden till slut. En ras som tilltalar mig mycket utseendemässigt men också var det viktigt för oss att inte ha en reserverad ras ( är uppvuxen med PON och det var jobbigt att ha en hund som inte gillade främlingar när man skulle ta hem kompisar osv).
 
Jag är inte något för små raser heller. Jag vill ha en rejäl hund. Annars kan jag lika gärna köpa en katt till.
 
Hehe, kommer ihåg när jag hade shar-pei. Det fanns tillfällen när jag kunde höra "det var den fulaste hund jag sett" när någon gått förbi ;) För mig är en sund shar-pei utan överdrifter bland det vackraste som finns, likaväl som en osund shar-pei är bland det fulaste som finns :) Ska dock inte ha någon igen ändå pga hälsan. Men det visar ändå hur ens hjärna fungerar och hur olika man lägger i vad man tycker är vackert.

Jag har däremot galet svårt för rasen med klotrunda och utstående ögon. Cavalier, mops, pekignese osv går fetbort för mig.Har även svårt för vita/ljusa hundar med lurviga ansikten då dom ofta ser skitiga ut pga missfärgningar. Annars kan jag tycka vissa fula hundar blir fina pga personligheten när jag lärt känna dom :)
 
Spontant: andas eller inte vad gäller trubbnosar... @Jeps och @Malibu_Stacy ; att ha kort nos (inte inverterad...) behöver väl inte vara katastrof? Jag tänker att mycekt måste bero på näsborrarna? Det finns ju andra raser med lång nos och pyttenosborrar, det måste ju också vara problematiskt?
 
Spontant: andas eller inte vad gäller trubbnosar... @Jeps och @Malibu_Stacy ; att ha kort nos (inte inverterad...) behöver väl inte vara katastrof? Jag tänker att mycekt måste bero på näsborrarna? Det finns ju andra raser med lång nos och pyttenosborrar, det måste ju också vara problematiskt?
Ett stort problem med de korta nosarna är att det finns en hel massa strukturer som inte försvinner bara för att nosen blir kortare. De trycks bara ihop på mindre yta. De trånga näsborrarna är absolut ett problem men inte hela problemet.
På brachykongressen som var föreläste två av världens främsta på området och de är rörande överens om att noslängden måste ut för att förbättra andningen på dessa hundar.
 
Ett stort problem med de korta nosarna är att det finns en hel massa strukturer som inte försvinner bara för att nosen blir kortare. De trycks bara ihop på mindre yta. De trånga näsborrarna är absolut ett problem men inte hela problemet.
På brachykongressen som var föreläste två av världens främsta på området och de är rörande överens om att noslängden måste ut för att förbättra andningen på dessa hundar.

Tack:)
 
Ett stort problem med de korta nosarna är att det finns en hel massa strukturer som inte försvinner bara för att nosen blir kortare. De trycks bara ihop på mindre yta. De trånga näsborrarna är absolut ett problem men inte hela problemet.
På brachykongressen som var föreläste två av världens främsta på området och de är rörande överens om att noslängden måste ut för att förbättra andningen på dessa hundar.

Jag tänker också att de med sina korta nosar borde dra ner en massa kall ouppvärmd luft i lungorna vintertid. Det kan inte heller vara bra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp