varför???

hmmm

Hej, intressant att läsa alla svar. Jag skulle gärna ha en häst runt 1.50 men eftersom jag är "fjordhäst frälst" så blir det svårt eftersom de endast i undantagsfall blir över ponnymåttet.
Vist det finns "fjordhästtävlingar" men de är alldeles för få,oftast pga för få tävlingsintresserade i föreningarna och därmed ekonomiskt ohållbart att anordna tävlingar.

Varför är det åldersgräns för ponny över huvud taget? eftersom det enligt er är så få intresserade så blir det ju ingen större konkurrens för små ryttarna.
Eller skall de införa 18 års gräns för att få tävla häst.
 
Det är inte ens tillåtet!!!

nån annan FÅR rida fram hästen, men på B-ponny så får ingen över 13/14 år (vilken ålder är det??) rida hästen.
 
Re: hmmm

Det är en åldersgräns på tävling därför att barn inte ska behöva tävla mot vuxna. Så enkelt är det. Det är en fråga om att försöka få tävlingarna så rättvisa som möjligt.
 
tycker detsamma jag är 13 och kort och lätt och har en shettis som jag rider jaättebra red henne i en tävling när jag var 12 och kom 3:a, borde vara vikt och längd istället för ålder och nu kan jag bara tävla mellanponnyer som jag knappt rår på om dom e starka. :mad: :(
 
Nu måste jag bara fråga: Jag har en ponny som är 6 år och precis har börjat tävla. Får någon över 18 tävla honom i ponnyklass? Eller är det bara stor hästklass som gäller?
 
Det är ju bara att hitta en häst som inte är stark. Svårare är det inte.
 
Tack så mycket!

Konstigt att de inte informerade om det när han tävlades första gången...Då fick han gå som stor häst.
 
Vem skulle informera dig om det tycker du? Har du anmält honom till en hästhoppning och inte till en ponnyhoppning så har du. Det är faktiskt upp till dig att kunna reglerna när ni tävlar.
 
Till domaren,
Ditt inlägg lite högre upp ang. att ordna tävlingar för vuxna ponnyryttare.
Jag hade ingen aning om att man kunde få göra det (ibland verkar Ridsportförbundet lite stela i sina regler).
Vet du mer om detta?
Ifall våran klubb skulle anordna det på lokalnivå, kan man anordna det på samma höjder som ponnierna tävlar som ponnyn, ex 80 för D-ponny, 70 för C osv? Eller måste det ändå vara hästklass höjder?
Behöver man först ha tillstånd från Ridsportförbundet, eller kan bara skriva in en sådan klass i propositionerna?
Vore kul om du visste mer om detta, annars kan jag kontakta Ridsortförbundet och fråga mer.

Och till alla andra: Om vi nu lyckas ordna det så hoppas jag att alla ni vuxna ponnyryttare som bor i Stockholm med omnejd kan ha möjlighet att vara med, så kan det ju hända att fler kommer att ha med sådana klasser om det finns visat intresse.
 
Jag kan inte alla regler gällande detta så det är bäst du kontaktar ridsportförbundet så det blir rätt.
 
Stopp och belägg! För det första så var det inte jag som tävlade honom, det är inte min inriktining..
För det andra så frågades det lååångt innan om han kunde få ställa upp bland ponnyer och det informerades om hans ålder.

Svaret vi fick var att, eftersom tjejen som tävlade honom var över 18 så skulle han gå som stor häst.
Det är inte så att jag är bitter, tyckte bara att det var konstigt..
Men nu vet jag iallafall att han kan gå i ponnyklass så jag är nöjd och glad!
 
det måste väl vara så attt barnen ska ha en chans att vinna=)
Jag menar om en som har ridit i 40 år kommer där på sin ponny som den har haft i 20 år hoppar är det troligt att hon vinner mot ett barn som rider 2 år på sin ponny innan hon är för stor=)

Men jag tycker att det ska finnas en sk vuxenklass för ponnyryttare=) Det finns ju dom små människorna som typ är 150 och som inte klarar av att rida stor häst
 
Re: hmmm

det är såklart en gräns så inte en stor fet,lång gubbe på 45 år kommer in på banan!!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 888
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 880
Senast: Nox
·
Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
13 14 15
Svar
293
· Visningar
16 865
Senast: fio
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 066
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp