varför???

B

**BORTTAGEN**

Vem har bestämt att man inte som vuxen kan få tävla ponny i hoppning, jag tyck :cry:er det är så trist. Sverige borde införa en avdelning för ponny med ryttare över 18! Jag som är kortväxt vill inte ha en herkuleshäst på 1.70 i mkh....
någon mer som tycker det samma?
 
DU kan ta med din ponny och tävla bland de stora hästarna. Det är ett val man gör när man köper ponny. Om man nu inte SJÄLV är så intresserad att man håller i tävlingar där vuxna får vara med på ponny...

Det gäller att engagera sig.

Intresset för att tävla ponny är ju störst bland barn av storleksskäl.

Jag skulle gärna ha ponnytävlingar för vuxna men inte så mycket att jag vill lägga ner den energin själv det tar att fixa sånt, så jag försöker låta bli att klaga :)

(Har själv ponny men hon är bara tre så jag hinner tävla henne ett par år i ungponny iaf).
 
Vem har sagt att du måste ha en häst som är 1.70, det finns mycket att välja på mellan 148.1-169.9.

Om du vill införa en avdelning för ponny med ryttare som är över 18-år så är det OK med ridsportförbundet att ha en sådan klass på HÄSTtävling, men ta tag i saken och försök att få din egen klubb att börja arrangera detta, sitt inte bara på häcken och gnäll och vänta på att någon annan ska göra det åt dig.
 
Det går ju bra att tävla ponny ändå, men då bland hästar. Det gör jag och det går utmärkt! :D
 
Hmm känner att jag börjar få ett liknande problem.. Hemsk "ångest" över att 18-årsdagen närmar sig mer och mer.. [Fyller visserligen 17 först om några dar, men det känns ändå att det närmar sig] Även om jag egentlgien inte borde rida ponny längre pga min längd [min vikt är absolut inget problem] och ahr tur att mina ponnyer båda är ganska kraftigt byggda så att jag inte ser så lång ut... Men jag VILL verkligen alltid rida ponny... Jag är inte särskilt tävlingsinriktad utan håller mig mest på hemmaplan och enstaka lokala och regionala tävlingar... Funderar på att ta upp min ena D-ponny i storhästklasser när jag fyller 18, men jag vet inte... Håller med om att klasser för vuxna ryttare på ponny borde införas, men intresset skulle nog itne vara tillräckligt stort har jag en känsla av... :cry:
 
Håller med om att klasser för vuxna ryttare på ponny borde införas, men intresset skulle nog itne vara tillräckligt stort har jag en känsla av...

Tycker inte heller det verkas om intresset är så stort, för det är mest här folk sitter och ojjar sig, men har NÅGON av dessa själv arbetat aktivt för att införa en "ponnyklass" på en Hästtväling, eller bara väntat på andra ska göra det??
Som sagt är det OK med förbundet, så vad hindrar ER själva att ta tag i saken med den egna klubben?
 
Jag fyller snart 17 så för mig är det inte aktuellt än.. Men om det fortfarande är på samma sätt när jag går "över strecket" så kan jag mycket väl tänka mig att engagera mig för att införa sådana klasser. Men som sagt är det inte riktigt relevant för mig än så länge..
 
Jag själv föll för ponny sträcket i år och visst är det jätte trist och önskar av hela mitt hjärta att jag hande något år kvar men jag överlever, det är inte det som är problemet tycker jag.

problemet är att jag som 19 åring inte får hjälpa någon annan ryttare med sin ponny på tävling om ponnyn är 7 år eller äldre! det är fel!!! är alla ponnyer utbildade och klara vid 7 års ålder? så inga problem uppstår, jag tror inte det, såklart ska man försöka lösa problemen först hemma men om ryttaren vill ha hjälp varför ska inte jag eller någon annan över 18 få hjälpa till???

men i framtiden kanske det ändras, jag menar då att ryttare över 18 år rider ponnyn i unghäst avdelingen eller vad som passar utom tävlan och "riktiga" ryttaren får inte själv tävla hästen under den dagen eller meetinget.

vad tycker ni??

kram kram
 
Tänk så vanligt sådant är!
Det går bra att gnälla, men hur många kan själva tänka sig att genomföra det de vill ha?

Är ju tom en tråd på Senior om samma sak, då en skolresa.
 
på klubben har vi skrivit ett förslag om just det här som vi ska skicka till förbundet men det är inte riktigt klart än, men sen får vi se hur de reagerar.

kram
 
Men du får ju hjälpa från marken. Men inte sitta upp.

jag måste säga att jag tycker det är en rimlig regel. Annars kan man ju tänka att förlängningen blir att det bara sitter vuxna på framridningen och sen hoppar ungarna upp och rider runt banan. Jag tycker det vore en tråkig utveckling
 
Måste bara fråga en sak... Får man som ryttare över arton år delta i ponnytävling [med en häst på 7 år och uppåt] utom tävlan på en ponny, om den inte ska gå med en annan ryttare under den dagen eller det meetinget..? *nyfiken*
 
Bra regel. På vår lokala ponnyhopp förra året satt en 18 åring och red fram lillasysterns b-ponny. Ponnyn var rejält genomriden då hon skulle in på framhoppningen och lämnades över till 11 åringen som skulle tävla. Storasyster tävlar nationellt på d-ponny och detta var en lokaltävling. Hur rättvist är det?

Hon blev diskad eftersom funktionärerna på framhoppningen anmälde till domaren.
 
Det finns ju faktiskt hästar precis över ponnymåttet för små vuxna!!

Jag har en dotter på 8 år, inte vill jag att hon ska behöva tävla mot vuxna när hon börjar tävla!
 
Vi har pratat med en av våra överdomare om just detta, att överåriga borde få rida även äldre hästar i avdelning b. Han menade på att det inte fanns något som hindrade att en äldre ryttare red ponnyn utom tävlan. Det var bara att fråga på klubben man var på, tycker de att der är ok är de ok. Men då kan förstås inte den yngre ryttaren få tävla hästen under det meetinget eftersom det har suttit en äldre ryttare på den.
Ha det! /Lady_S
 

Liknande trådar

Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
15 552
Senast: Fiador
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 000
Senast: Puffindog
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 907
Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 445
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp