Varför är det så?

Solvira

Trådstartare
Vad är det i vaccin som gör att man inte får tävla på en vecka efteråt? Eller är det bara för att hästarna ska få "hämta sig ordentligt"?
Bara en tanke som slog mig när jag vaknade mitt i natten. :p :rofl: :angel:

Sv: Varför är det så?

Vaccinet innehåller ju avdödade eller ej sjukdomsframkallande rester av just influensaviruset/stelkrampsbakterien. Därför får du en aktivering av immunförsvaret när du vaccinerar och därav vila. En dålig jämförelse kan vara att du inte tränar när du är förkyld.

fick alltid höra av vet. att hästarna blev lite trötta av vaccineringen och därför behövde ta det lugnt ett par dagar efteråt :)

hänger väl ihop med orion_x's svar..

Precis som de andra skriver så får ju hästen en "släng" av influensan, för att kroppen ska bygga antikroppar mot just det du vaccinerar för.
Det är då inte bra att anstränga kroppen, precis som att man inte bör ut och springa halvmilen när du känner av en förkylning.....

kl
Skulle tro att just perioden sju dagar hör ihop med att det är sju dagars karens för alla typer av injektioner oavsett vad det är.
I allmänhet anser man att hästen ska ta det lugnt 2-3dagar efter vaccination med lättare skogsturer etc..

kl
Skulle tro att just perioden sju dagar hör ihop med att det är sju dagars karens för alla typer av injektioner oavsett vad det är.
I allmänhet anser man att hästen ska ta det lugnt 2-3dagar efter vaccination med lättare skogsturer etc..

.....4 dygn är nog det rätta...:angel:

Vad är det i vaccin som gör att man inte får tävla på en vecka efteråt? Eller är det bara för att hästarna ska få "hämta sig ordentligt"?
Bara en tanke som slog mig när jag vaknade mitt i natten. :p :rofl: :angel:

detta har jag fått lära mig av veterinärer:

Hästen kan få en REAKTION av vaccinet (böld/svullnad/stelhet etc) och har den inte fått reaktionen innom (e det 4dagar?) dagar så är hästen "ok", för har hästen fått en reaktion är det vila som gäller !

Jag brukar låta min hästar vila 5 dagar och sen ta lättare skogsturer tills en vecka gått. :angel: Bäst att vara på den säkra sidan liksom. :D

Till alla> Okej, då vet jag! :bow: Som sagt, tanken bara ploppade upp mitt i natten. :D

Och jag brukar passa på att ge min häst en veckas välbehövlig vila i samband med vaccinationen. Två flugor i en smäll sas.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst varit in och ut ur kliniken flertalet gånger utan resultat. I starten på mars svällde vänster fram rejält och hon blev...
Svar
14
· Visningar
520
Senast: Mirtai
·
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 402
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 190
Senast: Mint
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
626
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka