Varför är det två bettiett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Henchen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 981
H

Henchen

540.jpg

Varför?

Sv: Varför är det två bettiett?

de va de lustigaste ja sätt i bett väg må ja säga:rofl:

jaa, men det om NÅT måste ju nypas..

Vad är det bra för?! Ser ju ut som två smala vanliga bett, och så ska båda vara i samtidigt?

Hm, ja inte ser det speciellt trevligt ut att stoppa i munnen på en häst... :crazy: *ryser*

det ser ju förskräckligt ut! då är det nog bättre att skaffa en häst man klarar av än att näcka käken/knipsa av tungan på den

Lederna går upp på två ställen i gommen, plus att vinkeln över tungan verkar bli något mindre än med ett vanligt tvådelat = mera nyp över tungan/runt käken, mer smärta.

I kombination med vridningen som gageffekten ger blir detta faktiskt ett ganska grymt bett, och ännu värre i kombination med nosgrimma...:crazy:

Du har två leder som går upp i gommen på hästen, tillsamans med en hisseffekt blir bettet oerhört obehagligt för hästen. Alltså ett bett man rider på när man inte kan kontrollera sin häst öht.

Edit: Oj. Samtidigt ^^

!!! Fy ! Skulle jag aldrig i hela mitt liv stoppa i munnen på min häst. Usch . . .

ja jag tänkte det också... och så måste det väl gå upp i gommen på två olika ställen, och vara stor chans att det nyps nånstans.

Är det nån som sett någon använda detta?

Varför? Jo, för att det ska kännas riktigt ordentligt i hästen så att bromsen tar. Det nyper till rejält om underkäken, går upp i gommen på två ställen, och i värsta fall hamnar tungan i den där smeten. Ryyyyyyys! :eek:

men det finns bett där det känns mer bromseffekt än det där? som inte kan göra lika ont?

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 096
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
465
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka