Varför blir jag dålig av vin?

Riley

Trådstartare
Vid de två senaste tillfällena jag druckit (vitt) vin har det räckt med ett halvt glas till maten för att mitt huvud ska flippa. Jag blir yr och svettig, men värst av allt är att det liksom slår lock för öronen så att allt låter suddigt och avlägset och börjar tjuta i båda öronen. Det känns lite som jag föreställer mig att det gör när man står i närheten av en briserande bomb. När jag vaknade imorse efter 7-8 timmars sömn hade jag fortfarande huvudvärk.

Vet någon vad detta beror på och vad man kan göra åt det? Bör man prata med VC? Jag har aldrig reagerat på vin tidigare och kan utan problem dricka öl och drinkar i absurda mängder, men det räcker alltså med några cl vin för att jag ska få mild dödsångest.

Vid de två senaste tillfällena jag druckit (vitt) vin har det räckt med ett halvt glas till maten för att mitt huvud ska flippa. Jag blir yr och svettig, men värst av allt är att det liksom slår lock för öronen så att allt låter suddigt och avlägset och börjar tjuta i båda öronen. Det känns lite som jag föreställer mig att det gör när man står i närheten av en briserande bomb. När jag vaknade imorse efter 7-8 timmars sömn hade jag fortfarande huvudvärk.

Vet någon vad detta beror på och vad man kan göra åt det? Bör man prata med VC? Jag har aldrig reagerat på vin tidigare och kan utan problem dricka öl och drinkar i absurda mängder, men det räcker alltså med några cl vin för att jag ska få mild dödsångest.

jag har fått allergiskreaktioner flera ggr av vin men de symptomerna jag får är utslag och kliar nått förbaskat. Fick förklarat för mig att det är histamin i viner som man kan vara mer eller mindre känslig mot. Googla histamin :)
bör tillägga att för mig kommer det inte varje gång jag dricker vin, det beror på vinet och så sa allergiläkaren jag träffade att det kan bero på dagsformen, hur man mår i övrigt.

Jag funderar på att gå till sjukan själv, förra veckan drack jag två glas skumpa och tio timmar senare, alltså dagen efter, ligger jag i toaletten på jobbet och kräks.. Jag brukar få en sån redig bakfylla efter stort intag av dryck men två glas?

Det är väl bara att låta bli att dricka vin (är det samma sorts vita vin du har reagerat på, eller är det olika sorter?) om annat funkar bra? Det går ju att undvika... ;)

Ptja, när det gäller alkohol i olika former så handlar det mesta om ren kemi och det kan vara så enkelt att vissa "kemiska blandningar" inte passar med din kropp/hjärna. Har det till exempel varit samma druvsort i vinet de senaste gångerna?

Det kan även vara dom tillsatser, rester av bekämpningsmedel etc
som finns kvar i vinet efter tillverkningen som gör dig dålig!

Är det denna storlek på glaset kanske?
vinglas-xl-3.jpg

@BernT Nej, men nu vet jag vad jag borde införskaffa!
Och @bettysmatte, det går absolut inte att undvika. ;)

@Blueberry + @zoller: Det har varit olika vintyper och olika druvor vid de olika tillfällena. Vinet jag drack igår har jag druckit hyfsat ofta, senast förra månaden, och då inte märkt något. Att det skulle ha något med histamin att göra låter väl efter en snabb googling inte helt otroligt, om det är möjligt att utveckla en känslighet/allergi mot det på kort tid (dock verkar det som om det i första hand finns i rödvin och inte vitt?). Kanske ska testa något vitt med lägre halter av histamin, jag fick upp några träffar på sådana typer nu.

Låter oerhört obehagligt med den reaktionen på ett par glas champagne! Om alla omständigheter var bra (dvs. ätit/druckit/sovit bra, ingen stress i kroppen etc.) hade jag nog också blivit lite halvnojig.

Beror något på vad kroppen reagerar på för ämnen, min mamma har tex ett rödvin hon inte tål så bra, hon blir jättedålig och dagen efter kräks hon efter knappt ett halvt glas

Jag dricker bara ekologiskt vin just för att slippa det som de besprutat druvorna med och för mig har det gjort stor skillnad, jag får aldrig huvudvärk av ett par glas vin längre

Min mamma måste kolla noga vilka röda viner hon dricker då hon på äldre dagar får grym migrän och det känns som att halsen svullnar upp, hon kan med andra ord knappt andas efter enbart ett glas. Vet att hon kommit underfund med att det handlar om någon tillsats men minns inte vad hon sagt.
Kanske är något liknande som din kropp reagerar på?

Efter en snabb googling så verkar det som att ekologiska viner ska vara mycket bättre. Värt att prova kanske?
Gör ju nytta för båda dig och miljön. :)

http://www.1177.se/Stall-en-anonym-fraga/Fragor/Varfor-far-jag-svar-huvudvark-av-vin/

Uppdatering: Ekologiskt vin gör ingen skillnad. :( Knappt 30 cl "utspätt" på cirka 40 minuter och det var kört igen. Det här var dessutom ett på Riesling, vilket något av de förra vinerna inte gjorts på.

Nu när jag googlade såg jag något om att man kunde ta receptfria preparat mot allergi för att minska risken för huvudvärk, då dessa innehåller antihistamin? Har någon möjligen provat med typ Clarityn eller något annat, eller bör man prata med läkare för att få något med högre halter antihistamin utskrivet?

Jag vet inte vad det är med vin, men ibland mår jag kass också.
Ofta kan jag dricka vin och må hur fint som helst, pigg och fräsch och precis som vanligt dagen efter.

Vissa gånger kan jag dricka två glas (vitt) vin och sedan vakna dagen efter med en huvudvärk som gör att jag typ blir gråtfärdig och börjar fundera på om det verkligen var två glas eller 22 flaskor jag drack. Helt vansinnigt, och går inte över förrän sent på kvällen igen.

Samma vin, olika vin, verkar inte spela någon roll.

Nu kom jag in på den här tråden, jag funderar om det stämmer som vissa har sagt till mig att man inte blir lika bakfull på ekologiskt odlat vin?

Uppdatering: Ekologiskt vin gör ingen skillnad. :( Knappt 30 cl "utspätt" på cirka 40 minuter och det var kört igen. Det här var dessutom ett på Riesling, vilket något av de förra vinerna inte gjorts på.

Nu när jag googlade såg jag något om att man kunde ta receptfria preparat mot allergi för att minska risken för huvudvärk, då dessa innehåller antihistamin? Har någon möjligen provat med typ Clarityn eller något annat, eller bör man prata med läkare för att få något med högre halter antihistamin utskrivet?

Många med asiatiskt ursprung tål ju inte alkohol. Man saknar en enzym som bryter ned alkoholen.

Nu kom jag in på den här tråden, jag funderar om det stämmer som vissa har sagt till mig att man inte blir lika bakfull på ekologiskt odlat vin?

Min mamma påstår att det gör stor skillnad för henne som får huvudvärk av mycket små mängder vin.

Om det verkligen fungerar vet jag inte. :p

Min mamma blir riktigt dålig av rödvin som lagras på ett speciellt sorts fat så hon får alltid fråga personalen vilket träslag det varit i tunnan som vinet förvarats i. Hon låter som värsta finsmakaren, men det har mer med att göra att hon inte vill spy efter två klunkar vin :o:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka