Varför sånna överpriser på Begagnade hästgrejer?

Kookaburra

Trådstartare
Alltså... varför säljer folk begagnade hästgrejer för sånt överpris? På hästloppis säljs det för en spottstyver i jämförelse med på ex Hästnet, där det ibland går att hitta vissa grejer billigare nytt! Man får verkligen jobba om man ska fynda på internetloppis.

Vad är skäliga priser för för begade grejer? Det skulle vara kul att höra vad ni kan tänka er betala.

Det är klart att allt beror på, men kanske det går att göra några riktlinjer? Kanske?

Vi kan se det som förslag på prissänkningar kanske? Och vem ska eg betala frakt?

Jag förstår att allt är relativt , men kanske någon fingervisning kan göras ändå? Förslaget är en prissänkning i %, men kom gärna med egna förslag om ni kan/vill vara specifika. Ni kan ju själv välja en produkttyp om ni vill, jag ger förslag här på täcke, träns, benskydd. Kom gärna på egna... Kan man sälja vissa märken dyrare än andra? Alltså vilka märken håller bättre i pris osv..

Härja loss på ämnet! :laugh:

Förslag:
% Helt nytt (ex. fel storlek)
% Använt några gånger
% använt, men helt okej skick, ser halvnytt ut
% välanvänt men helt
% välanvänt men med någon reva (behöver lagas)

Sv: Varför sånna överpriser på Begagnade hästgrejer?

Jag räknar inte selar och sadlar nu, men övrig utrustning ungefär...

Helt nytt upp till 80% på märkessaker med frakten. Annars kan man lika gärna köpa nytt.
För knappt använda (>10 ggr), hela och rena märkesprylar kanske uppåt 65-70%
För använda, men hela och rena märkesprylar kan jag tänka mig betala 40-50% av nypris.
Välanvänt och helt köper jag inte själv, man har sålt och det rör sig om kanske 20-30% av nypris. Tex Eskadron senskydd fram nypris ca 500, använda 2 år fick jag 150 spänn för på tradera. Helt ok imo.
Använda och trasiga märkesprylar skulle jag inte heller köpa, men max 15% av priset. Sålde ett Rhino 125 cm med smårevor (4 cm långa vardera, ordentigt lagade) och fick 25% av inköpspriset, men i övrigt var täcket nytt. Ett bucas 125 cm med 25 cm lång tejpad reva fick jag 130 spänn för om jag inte missminner mig, nypris på kanske 7-900.

Anledningen till att jag skriver just märkesprylar är för att det inte ligger något direkt andrahandsvärde alls i träns för 150 spänn, grimmor för 40 och shabrak för 100-lappen egentligen.
Har sålt mycket märkeslöst på tradera med utgångsbud på en krona och ibland stiger det över 50-lappen, men det är sällan.

Edit: Kända märken höjer ju andrahandsvärdet. HW, Eskadron, Pikeur, Kyra, Pessoa, Prestige, Eurostar, JW m.m. är ju av större intresse just för märkets skull, och förhoppningsvis kvaliténs.

Senast ändrad:

Perfekt! :bow: Precis ett sånt svar jag önskade!

Nån mer som vill lämna sitt tycke? :)

Jag tycker ofta att det är överpris i annonser. Men om man ringer/mailar och ger lägre bud är det inte sällan man får prylen. Så jag tror folk överlag sätter ett högt pris men inser (om inte annat efter ett tag) att de får gå ner i pris.

Jag håller med Dangerose nästan helt. Men allt beror på hur lätt det är att få tag i prylen och hur många begagnade det finns på marknaden.... Jag köper i princip enbart sadlar begagnat men det har också hänt att jag fyndat enbart provade märkesträns och täcken.

Jag håller helt med dig i din bedömning av pris på begagnade märkesgrejor.
Men jag hör till dem som uppskattar grejorna på till exempel Tradera som är märkeslösa. Efter ett ganska stort antal år som hästägare har jag många gånger upplevt hur hästens utrustning ser ut när medryttare använt utrustningen eller när hästen varit iväg på till exempel tillridning. Det är ingenting jag vill ursätta min utrustning för så jag har haft i stort sett dubbel utrustning, en som hästen egentligen ska ha och en som används när andra hanterar hästen. Och när det gäller märkeslös utrustning så tycker jag att det går att göra riktiga fynd där priset oftast ligger på 5-10 % av nypriset.
Däremot tycker jag nog att just märkesutrustningen ofta bjuds ut till överpris, men som sagt, oftast är den då svårsåld.

Rent krasst - en varas värde är den summa som en köpare kan tänka sig betala för den. Har du prissatt varan högre än vad köparna värderar den så får du den inte såld. Behöver nog inte göras tydligare riktlinjer än så, det är fri prissättning som gäller.

Det lustiga är dock att begmarknaden är riktigt lönsam - har haft annonser på trad**a där begvaran sålts till högre pris än nypriset, frakten ej inräknad...

Du läser mina tankar, darling :love:

Jag räknar alltid med frakten och vill FYNDA när jag handlar begagnat annars finner jag inte någon mening med det...
Har "traderat" ett par gånger har ett tak på 200kr för vad jag kan buda på "nyare" saker (beroende på fraktkostnad) Skulle inte betala mer än 250 spänn inkl frakt för ett täcke tex...Till lill killen blev det ju oanvända täcken, rambo-vinter, fodrat regntäcke och ett fleece täcke för priset av ett nytt vintertäcke!

Men kanske så här nånting

Helt nytt (ex fel stl)
dra av 20-30%

Använt några gånger
30-40%

Använt men helt ok skick, ser halvnytt ut
40-50%

Välanvänt men helt
50-60%

Välanvänt med någon reva (behöver lagas)
60-80%

Allt är ju beroende på fraktkostnad och vad det gäller för typ av grejor.
Tänker själv sälja iväg gamla saker, täcken med trasig gjord/spänne som jag inte kan/ids laga har inte tänkt ta många kronor för dem...

:)

ja, du har ju fantastisk talang på det här med internetfynda :D Det har jag lärt mig...

Bra o höra vad du tycker är skäliga priser. Jag trodde faktiskt att du var kräsnare än så :o

:laugh:

Jag räknar aldrig in frakten i priset på billigare grejer. Har just nu en sadel ute, där frakten ingår, men på grimmor, benlindor, träns... Nej, där får man betala frakten som köpare tycker jag absolut. (Ska sägas att jag sällan säljer saker, däremot köper jag mycket begagnat på nätet). Det är först när varan kostar 1000 kr eller mer som jag kan be om att låta frakten ingå.

Helt nytt: 80% av nypriset
Använt några gånger: 70-75%
Använt, men helt okej skick, ser halvnytt ut: 50-60%
Välanvänt men helt: 30%
Välanvänt men med någon reva (behöver lagas): 10-20% eftersom det inte är helt.

Liknande trådar

Utrustning Vad i hela friden är det för märke med exemplariskt bra träns? Aldrig hört talas om - vad har jag missat?! :eek: Okej, om jag ska ta...
Svar
12
· Visningar
1 757
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Jag har inte jätte mkt utrustning utan bara 2 lådor med grejer. Nu står de hos min medryttarhäst men eftersom hans kall säljas så måste...
Svar
8
· Visningar
1 289
Senast: caradan
·
Avel Nu tänker jag inte på urvalet av avelsdjur, det har diskuterats i andra trådar. Utan på vilka förutsättningar man bör ha, för att kunna... 2
Svar
32
· Visningar
5 873
Senast: lilith
·
L
Utrustning halvt Stübbenträns ? ? ? Måste bara få skriva av mej min "ledsenhet" över en internetaffär som gick helt åt pipsvängen :devil... 2
Svar
23
· Visningar
3 074
Senast: Wembley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka