Varg dödade två minihästar i hage

Tråkig händelse.
Förhoppningsvis kan den i alla fall få fler att se till att områdena deras djur betar på är stängslade, än mer om man på förhand vet att det är i rovdjurstätt område.
 
Senast ändrad:
[QUOT_R, post: 16561743, member: 514"]Lika synd om dem som andra djur som dödas. Jag förstår inte varför man har sina minishettisar ute nattetid när det finns varg i området.[/QUOTE]
Jämför du vilda djur med
tamboskap? Om man ska garantera att inte hästarna blir angripna så får dom stå inne 24/7.
 
Hundar som ute för att döda och som attackerar, ja.

Ännu värre enligt mig- någonstans finns en hundägare som ska ha koll.

Och vad menar du, lika illa om de attackerar eller bara lika illa om de dödar?

*du vet väl att hundattacker också dödar djur, om jag inte minns helt fel så var det en shettis nedåt Jönköping där ägaren menade på det var varg med det togs dna och hoppsan det var vovvar** antagligen grannens vovvar "för de brukade vara lösa"*
 
Ännu värre enligt mig- någonstans finns en hundägare som ska ha koll.

Och vad menar du, lika illa om de attackerar eller bara lika illa om de dödar?

*du vet väl att hundattacker också dödar djur, om jag inte minns helt fel så var det en shettis nedåt Jönköping där ägaren menade på det var varg med det togs dna och hoppsan det var vovvar** antagligen grannens vovvar "för de brukade vara lösa"*
Ursäkta, orkar verkligen inte ha en sån diskussion just nu.

Men ja, jag tror det är lika usch för fåren/hästen/whatever att bli jagade och dödade av varg/hund/rovdjur i sin hage.
 
[QUOT"ginnies, post: 16561779, member: 40878"]Jämför du vilda djur med
tamboskap? Om man ska garantera att inte hästarna blir angripna så får dom stå inne 24/7.[/QUOTE]

Det kan inte vara särskilt ansträngande att plocka till en säker mindre hage nattetid om nu den större hagen inte är säker.[/QUOTE]



Vad ska den hagen bestå av för att inte vargen ska ta sig in?
 
[QUOT"ginnies, post: 16561779, member: 40878"]



Vad ska den hagen bestå av för att inte vargen ska ta sig in?[/QUOTE]

Vi har 1 ha (varav 0,8 ha bete) med svetsat galvat nät( tror det är 2 mm tjocklek) som är 150 högt(160 egentligen men delvis/bitvis nedgrävt) en strömtråd överst och voilá- ingen tar sig in. Perfekt att skydda mindre djur i nattetid.
 
ginniest: 16561830 skrev:
Vad ska den hagen bestå av för att inte vargen ska ta sig in?

Vi har 1 ha (varav 0,8 ha bete) med svetsat galvat nät( tror det är 2 mm tjocklek) som är 150 högt(160 egentligen men delvis/bitvis nedgrävt) en strömtråd överst och voilá- ingen tar sig in. Perfekt att skydda mindre djur i nattetid.[/QUOTE]

Det fungerar säkert bra på hobbynivå. Men om vi ska stänga ute rovdjur från en större besättning tex amkor eller liknande, hur gör man då?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Än en gång söker Bertil Forsberg, tidigare ordförande i Jägareförbundet Värmland, skyddsjakt på en varg i Rackstadsreviret. Vargen är...
Svar
0
· Visningar
371
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter att varg bland annat tagit tre hundar i området Norrtälje/Vallentuna har länsstyrelsen nu beslutat om skyddsjakt. ... Källa / Läs...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I lördags kom anmälan in till länsstyrelsen Skåne. Enligt den har det hittats sex avlidna hästar i hagarna hos en djurägare bosatt inom...
Svar
7
· Visningar
1 184
Senast: lady_vip
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna dog och en man skadades allvarligt i samband med en olycka på länsväg 924 mellan Hagfors och Bergsäng på tisdagseftermiddagen...
Svar
0
· Visningar
395
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp