Världens bästa boots?

loobah

Trådstartare
finns dem?

Min häst ska gå på lösdrift över vintern, dock med preparerade marker och paddex som vinterhage. De kommer även att ploga hagen vintertid. Jag behöver ändå ett par boots som min häst kan ha dygnet runt i princip när det blir broddsäsong?

Som inte ger skav, sitter kvar och som inte drar åt sig vatten.

:bump::bump:

Tips??

Sv: Världens bästa boots?

Personligen tycket jag att de absolut bästa, lättaste att hålla rena och mjukast för hästen är de gamla hederliga räfflade tunna eller släta tjockare gummibootsen - ja, de där som är OHYGGLIGT jobbiga att dra på ni vet. De ger inga skav, suger inte upp fukt och smuts och fyller sin funktion.

Är det sådana lite gulaktiga? som används mycket inom travet(?) ?

Jag köpte Sprengers svarta (ser ut precis så, räfflade och hela) och är kanonnöjd, var inte alls så jobbiga att dra på som alla sa! :)

Och inget skav av dem? :)

Har en fullblodsherre som är känslig för det mesta. Både skav och broddtramp så jag försöker vara ute i god tid. Kommer inte vara där så ofta så det gäller att de sitter kvar och inte skaver.

Och bara ifall ngn undrar: han har varit konvalescent länge och ska bo på landet ett år och läka ut. Därför kommer jag inte kunna vara där mer än två gånger i veckan. :angel:

Ja precis såna, men de finns nog både i lite gulaktigt bruna och i vitt, räfflade. Sen finns det andra släta lite tjockare gummiboots som man också drar på, de brukar vara tegelröda eller möjligen svarta. Jag tycker att de släta är lite tunga dock.

risken med skav är större än risken för tramp skulle jag säga.
har du inte möjlighet att se till de iaf varannan dag hade jag inte vågat ha boots.

Gummi har skavt min fullblodsdam direkt och vid snö blir det iskockor på neoprenbootsen.

skippa tåbrodd bak så slipper du de flesta trampskadorna. Ska han bara stå behöver han nog inte tåbrodd?

Nä, jag kan max åka dit 3 ggr i veckan. max max max..

ja suck. problemet är att om han får ett sår som inte tvättas ungefär direkt så blir han elefantbenssvullen och ibland halt. Jag hade tramp var och varannan dag förra vintern.

Hagen är dock plogad vintertid så han slipper iaf klaffsa runt. Så det kan ju ev hjälpa bara det eg! men jag vill gärna gardera mig med en lösning redan nu.

ja det kan ju vara ett alternativ, han ska bara stå helt rakt av. Men kommer att stå i ett active stable med mycket rörelse och flock. han har en muskelskada i hamstrings och det är därför han ska vilas ut, så jag skulle dö om han halkade och fläkte upp den..

Hur mjuka är gummibootsen som är hela?

Senast ändrad:

De ljusbruna räfflade är väldigt mjuka, jag har då aldrig haft problem med skav på någon av mina hästar med dem. Neopren och andra material går bort direkt för där kan vi prata skav, smuts o snösamlare!

De ljusbruna räfflade är väldigt mjuka, jag har då aldrig haft problem med skav på någon av mina hästar med dem. Neopren och andra material går bort direkt för där kan vi prata skav, smuts o snösamlare!

Vet du någonstans i stockholmsområdet de går att köpa? vill klämma och känna.

Är det verkligen rätt häst att ha på lösdrift om den inte klarar av att gå "naken" på benen? Fast nu läste jag i och för sig att han skulle vila och då är det ju kanske inte så dumt förstås men ändå.

Åh, jag är inte rätt person att fråga om Stockholmsområdet! Kanske finns det en travshop på Solvalla? Men man kan hitta dem ibland i vanliga ridshopar också, särskilt de som har ett lite bredare sortiment, inte bara det allra flashigaste:)

Är det verkligen rätt häst att ha på lösdrift om den inte klarar av att gå "naken" på benen? Fast nu läste jag i och för sig att han skulle vila och då är det ju kanske inte så dumt förstås men ändå.

Han kan gå naken på benen, men trampar sig ofta vintertid. Nu kan det bero på att han pulsar i snön, och inte riktigt hinner undan med benen innan andra benet kommer och trampar. Vad vet jag. På lösdriften kommer han gå på plogad mark.

Sedan så är det så att i nuvarande stallet är han ute 8 h i paddexruta, inne resterande 16 h i box. Han är en krubbitare, både i hagen och inne. Samt boxvandrade + vävde helsike när jag köpte honom. något som han fortfarande kan ha tendens till.

När jag hade honom i träning galopperade jag väldigt mycket för att hålla honom "bra i huvudet" men det går inte nu och han är väldigt understimulerad och deppig.

Då får man helt enkelt väga fördelarna mot nackdelarna och frågan är om de psykiska fördelarna med att gå ute dygnet runt inte överväger då. Han älskar att gå på flock och beta på sommaren. Därför har jag helt enkelt tagit beslutet att han ska få flytta från stockholm en period och bara vara häst.

Ibland får man helt enkelt ta det bästa alternativet av två möjliga. Nu står han still i princip dygnet runt. Jag tror inte det är så jättehälsosamt.

Mitt förra fullbod trampade sig väldigt lätt men på honom räckte det att sätta på vanliga strykkappor eller dylika skydd för att han skulle "bredda" på sig och inte kliva på sig hela tiden. Det beror ju visserligen på hur din häst trampar på sig. Min klev på sig men aldrig/sällan balltramp från bak.

Jag använder hela räfflade gummiboots (svarta) dygnet runt på min herre som är bra på att plocka av sig skorna.
Inga skav.
Är man klen i fingrarna så kan man ta en hovkrats till hjälp när man ska ta på eller av dom.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
901
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och... 2
Svar
29
· Visningar
7 212
Senast: Habina
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 872
Senast: AbCdE
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 683
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Roliga saker som barn säger
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur