Varm på samma sidas hovar?

Sar24BB66

Trådstartare
Hej! Min islandshäst blev lite öm i skritt, halt i trav då han trampade skon snett på onsdagen under en ridtur, fick bort skon när vi kom hem igen. Hoven var lite sönder på ena sidan, och tåkappan hade trampats in i hoven vid kanten. Inget värre avtryck blev det trots det. Han var öm och lite halt utan sko, helt förståeligt. Igår kom hovslagaren, och skodde honom med fyra broddar på alla fyra. Tidigare har han varit svår att sko fram, är ändå nyligen undersökt i.o.m köpbesiktning, nolla på alla fyra i böjprov. Någon sade att islandshästar är så trånga i bogarna, att de får mjölksyra i benen när man håller upp deras ben vid skoning, kan detta stämma? Har pratat med förra ägaren, han var inte sån då. Han har hela tiden haft svala och torra ben och varit helt ren.
I alla fall, om vi återgår till det aktuella problemet, efter att ha blivit skodd på hoven som varit utan sko blev han lite mera halt, och varm i hoven. En riktigt riktigt svag digitalpuls kunde kännas. Den hoven gick för en gångs skull bra att sko, men när hovslagaren skulle sko resten var det helt omöjligt att sko det andra frambenet och samma sidas bakben. Vänster sidas fram och bak blev skodda utan problem (det var vänster fram som då varit utan sko), höger sida gick just och just att sko efter att ha gett lugnande, då vi pga broddarna inte kunde lämna honom i obalans. Nu var både vänster fram- och bakhov varma, med en riktigt svag puls, höger sidas hovar svala. Hovslagaren kollade vänster sidas hovar, trodde ej på hovböld eller fång. Sa att vi skulle avvakta, ifall han bara var öm. Idag var läget detsamma förutom att pulsen i vänster fram ökat, och han står lite och lyfter på hoven emellanåt. Glad och pigg annars. Har någon en idé om vad det skulle kunna vara? Funderar om det ändå skulle vara en mindre hovböld, men på båda hovarna på samma sida? Kan tillägga att han är överviktig, men på bangningskur. Tack för svar! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 293
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 143
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 130
Senast: super
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
946
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp