Värma bett

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare linnea 82
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 942
L

linnea 82

Ja det e ju alltid lika kul när man inte har nån uppvärmd sadelkammare, det e svinkallt ute och man ska värma ett iskallt bett som tar hur lång tid som helst för att händerna också e jättekalla. Nån som har nån har smart lösning på detta?

Sv: Värma bett

Jag spolar nästan alltid bettet under varmt vatten ( mest av lathet tror jag :smirk:)
men det går fort iaf och blir varmare.

Har man inte varmvatten som man kan skölja bettet med är en vattenkokare ett hett (!) tips. Vi har en i stallet som vi använder på vintern till just bettvärmning. (dock tar det några veckor innan jag börjar komma ihåg att koka upp vattnet innan det är dags att tränsa.) :p

Sköljer alltid bettet under varmt vatten på vintern. Jag orkar inte stå och värma det med händerna. Man blir kall och så tar det så lång tid.

Jag satte alltid bettet innanför tröjan, mellan tjocktröjan och underställströjan, då blev det varmt på några minuter utan att jag behövde förfrysa mig. Var alldeles för jobbigt att gå 15 meter för att hämta varmvatten. :D

ta loss det från tränset och stoppa det innanför jackan/tröjan. Typ
nån innerficka eller så. Sätt det tillbaka det när du ska tränsa

Sköljer det under varmvatten :idea: Eller använd ett syntetklätt bett på vintern. Kom kära syster på :D

Vilka bra råd jag har fått, tänkte att det e väl ingen annan som bryr sig om detta mer än jag:smirk: Detta med varmvatten var ju en jättebra ide. Har tyvärr inget varmvatten i stallet men har tänkt att ställa ner en vattenkokare. Jag brukade ta tränset innanför tröjan men det blev så knöligt tycker jag

Vi har våra bett vid värmepannan på vintern (har varmvatten i stallet) så där hänger vi tränsen :) . Annars om ni har micro i t.ex. fikarum i närheten kan du ta en sånn där värmekudde och micra och sedan lägga bettet/tränset på kudden. Annars kanske du kan ha en nosludd på bettet när det inte används och så ta av nosludden varje gång du ska rida? Vet inte om det sista tipset funkar, men kanske värt att prova, om det funkar så är det ju lätt i alla fall :idea:

Jag har ett element i sadelkammaren som jag har spikat upp en krok i lagom höjd så att jag kan hänga tränset så att bara bettet är emot elementet! :idea:

Ja det e ju alltid lika kul när man inte har nån uppvärmd sadelkammare, det e svinkallt ute och man ska värma ett iskallt bett som tar hur lång tid som helst för att händerna också e jättekalla. Nån som har nån har smart lösning på detta?

Jag har en vattenkokare i sadelkammare. Sätter på vattnet innan jag fixar hästen. När det är dags att tränsa så häller jag upp det färdigkokta vattnet i en liten burk/hink. Doppar ner bettet och det blir varmt direkt. Sparar sedan vattnet tills jag kommer tillbaka från ridturen, har då ljummet vatten att skölja bettet med.

/Lizzie

Jag använder också vattenkokare. Om jag glömmer sätta på vatten i tid, det tar ungefär halva vintern innan jag får in den rutinen igen, :crazy: så tycker jag det blir ganska snabbt varmt om jag andas på bettet! Håller alltså bettet i kupade händer och andas in där.. Men jag är iofs oftast rätt varm om händerna också...

man kan även ha en mjuk kylväska som man stoppar varma petplaskor i, knölar ner tränset stänger, så är det varmt när man ska tränsa. :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 529
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig startat nån dagbokstråd här innan. Men det här är för tungt att bära ensam, och jag vill inte lägga hela tyngden på min... 2
Svar
31
· Visningar
2 280
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 235
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka