Värma bett

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare linnea 82
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 942
Sv: Värma bett

varmvatten,lr lägger jag in bettet i ett täcke lr ngt,värmer det definitivt inte med mina bara händer..brr...

Det handlar väl inte om att man inte vågar prova bettlöst. Jag tycker att det är en smaksak och vad hästen fungerar bra med. är hästen nöjd med ett bett så ser jag ingen anledning att behöva använda bettlöst bara för några påstår att det är bättre. vilket jag inte tänker uttala mig om. kan snarare berätta mina erfarenheter av bettlöst!

red en häst för något år sedan med bettlöst eftersom hästen påstogs vara van vid det och lyssnade 10 gånger bättre. det resulterade i 2 kilometers galopptur tills skogsvägen tog slut! Hade ingen kontakt med hästen alls så som man skulle haft med ett bett. Så om den hästen fungerade bäst på bettlöst så vill inte jag rida med bett på den! Och nej ni som undrar, jag kan rida:angel: Red dessutom tillsammans med flera andra hästar men "min" häst sket ju i det!

ang värma bett så fungerar varmvatten allra bäst! men har man inte det i kranen i stallet så är vattenkokare jättebra att ställa ut i stallet! Går fort dessutom att värma bettet och man slipper förfrysa fingrarna!:banana:

ang värma bett så fungerar varmvatten allra bäst! men har man inte det i kranen i stallet så är vattenkokare jättebra att ställa ut i stallet! Går fort dessutom att värma bettet och man slipper förfrysa fingrarna!:banana:

Det går ju kanonfort. Bara att doppa ner bettet i det kokta vattnet och sedan upp. Håller man kvar blir det för varmt!

/Lizzie

Bara jag som hört att man inte ska spola betten under varmvatten? För varmvattnet "levereras" i kopparrör, och då blir det små avlagringar i vattnet från kopparn som inte är bra för hästen att få i sig dagligen... Eller det kanske är gammal skröna att det inte skulle vara bra? :S

Samma här! Fast vi har ändå uppvärmd sadelkammare. :angel:

haha ja men jag tycker om det bette. Det var första vintern med min foderhäst som jag insåg hur kalla man blev av att värma bett. Så då testade jag happy mouth och han älskar det så det blev bra faktiskt.

Bara jag som hört att man inte ska spola betten under varmvatten? För varmvattnet "levereras" i kopparrör, och då blir det små avlagringar i vattnet från kopparn som inte är bra för hästen att få i sig dagligen... Eller det kanske är gammal skröna att det inte skulle vara bra? :S

Jag tror knappast att den minimala halten koppar som hästen kan få i sig för att man spolar betten med varmvatten spelar någon som helst roll i hästens välbefinnande överhuvudtaget.

Jag kör med hackamore / happymouth på vintrarna iaf.

Jo klart det är en minimal halt, men jag har iaf alltid fått lära mig att inte spola under varmvatten, för det är inte bra för hästarna om man gör det dagligen.. Men aja då glömmer vi väl det då ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 529
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig startat nån dagbokstråd här innan. Men det här är för tungt att bära ensam, och jag vill inte lägga hela tyngden på min... 2
Svar
31
· Visningar
2 280
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 235
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka