Bukefalos 28 år!

Varma hovar.

Gabriol

Trådstartare
Gabriol har den senaste veckan varit lite varm i alla sina hovar. Jag har tagit tempen och känt igenom ben och hovar grundligt men hittar inga fel.

Han blev verkad för lite mer än en vecka sedan (går oskodd, har gjort hela sitt liv.) men han brukar inte reagera så för det.

Marken utomhus är ju ganska ojämn och hård för tillfället, men jag skrittar bara antingen för hand eller uppsuttet när det är såhär i marken.

Vad kan det bero på?
Är det okej att skritta eller ska jag låta honom vila?
Kan tilläggas att alla benen är svala och utan svullnader/gallor.

/ Zofia
 
Hur varma är hovarna. Det kan ju vara så att hästen reagerar på verkningen i samband med detta dåliga underlag.
Om benen är som normalt, han dricker och äter ordentligt och verkar må bra så skulle inte jag oroa mig. Men jag känner ju inte din häst. :smirk:
 
Dom är inte väldigt varma, mer ljummna.
Men i vanliga fall är dom kalla, särskilt med tanke på att det inte är så varmt ute.
 
Så brukar det blir för shettisarna jag har när dom blivit verkade.. Ett par dagar bara.
 
Nog ingen fara.
Beror förmodligen på verkningen om det har kommit nu nyligen. Barfotahästar brukar ha lite ljumma hovar helt enkelt för att de har bättre cirkulation i sina hovar än en skodd häst. Och det är ju bara sunt.
//L
 
Hästar SKA inte ha iskalla hovar!! :crazy:
Det är bara bra att hovarna är "tempererade" eller vad man ska säga, det betyder att cirkulationen i hoven fungerar som den ska. En bra hovslagare skor hästen på ett sätt som inte hindrar blodflödet till hoven ---> hoven blir inte kall.

Om ÉN hov är varm bara, så skulle jag bli orolig, då kan det bero på en skada.
 
Min dams hovar brukar vara kalla när hon varit ute, men jämnvarma när hon stått inne över natten. Det är väl normalt? Så länge alla hovarna känns lika, och kylan i hovarna måste ju bero på tempen i marken ute i dessa dagar?
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 767
Senast: Sirap
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 876
Hästvård Hej! Min häst blev på nyår sömstucken av en oerhört dålig hovslagare, efter att jag tvingat honom dra ut sömmen så vilade hästen i 1...
Svar
7
· Visningar
1 304
Senast: Alva00
·
Hästvård Min ponny har de senaste veckorna fått väldigt svullna bakben, först trodde vi det berodde på att hon stog stilla under natten i boxen...
Svar
4
· Visningar
696

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp