Varma kläder

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Queeni
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 142
Q

Queeni

Har ni något tips på varma ridkläder att ha i stallet på vintern? Tex några varma skor? Man fryser alltid så mkt.. brrr.

Sv: Varma kläder

Jag köper alltid lite för stora eccokängor och rider i, kryddade med sula och yllesockor! Det är vaaarmt och jag är frusen :D.
Sen fleeceunderställ och i värsta fall termoridbyxor är bra, SKIDHANDSKAR (vinterridhandskar är sällan varma, jag har avverkat ett par par :crazy: )
Och sen skidjacka! Jag är van slalomåkerska och skidsidan är bättre p´å att hantera kyla än ridsidan :D.

Fleecehalsduk värmer alltid skönt oxå. Och balaclava under hjälmen när det är riktigt kallt.

Senast ändrad:

MH Rimfrost Paddock :bow:
Tjock isolerande sula, vattentätta och VARMA!
Jag har inte frusit en enda gång i mina! Är det plusgrader ute räcker det med att par vanliga strumpor i, det blir smällvarmt utan att vara fuktigt och svettigt. Funkar dessutom grymt på kalla ridhusläktare, i trädgården och på brukshundklubben.
Lugnt de bästa 700 kr jag någonsin lagt på ett par skor.

Jag kör tjocka vinterridstövlar med raggsockar i,
reflexjacka med fleecetröja under samt underställ och långärmad tunnstickad tröja.
Sen blir det långkisar, fleecefodrade ridbyxor och om det är riktigt kallt, chaps!
Och så pannband och skinnridvantar! Luft och vattentätt ska det vara!

jag har;
craft-underställ
skidstrumpor
sockor
ridbyxor
långa läderchaps
tunn tjocktröja
stickad/tjock-tröja
fleecefodrad whitaker smug jacket
vantar, mössa och halsduk
jodphurs

det är inte ofta jag fryser faktiskt

Queeni skrev:
Har ni något tips på varma ridkläder att ha i stallet på vintern? Tex några varma skor? Man fryser alltid så mkt.. brrr.

Termobyxor! Sedan jag köpte mina har jag aldrig frusit på vintern inte ens när det är riktigt kallt.

Ullsockor!!!!! Det är nummer 1 för mig!

Sedan kör jag med lager på lager och ser till att inte ha bomull närmast mig.

Jag har faktiskt ett skidställ som jag kan ta till om det snöar och blåser samtidigt som det är riktigt kallt... Se till att kläderna är lite stora så att man får en luftspalt mellan sig och resten är annars ett bra tips.

Det viktigaste är materialet du har mot kroppen. Har du bomullsstrumpor kan ingen raggis eller dojja i världen hålla dig varm... Ull är det som gäller! Finns massor med sköna tunna "vanliga" strumpor i ull och sedan på med en raggis i ull över det så kan man nästan ha vicken skitsko som helst på sig! :love:

skuggi skrev:
Det viktigaste är materialet du har mot kroppen. Har du bomullsstrumpor kan ingen raggis eller dojja i världen hålla dig varm... Ull är det som gäller! Finns massor med sköna tunna "vanliga" strumpor i ull och sedan på med en raggis i ull över det så kan man nästan ha vicken skitsko som helst på sig! :love:
Ull?! Men de kliar väl som f*n...? iallafall å ha de närmast kroppen... Bara en lite fundering då ja knappt kan titta på ull förrän de kliar... He he he...

Hehe jag är lika dan. Ull kliar... Men nu finns det fina ullplagg som INTE kliar! Farmors hemmastickade däremot... Inte en chans tyvärr. Den hade varit supervarm annars.

Gå in på en sportaffär och kläm lite på deras ullsockor tex så känner du ganska snart att de inte kliar.

Morran skrev:
MH Rimfrost Paddock :bow:
Tjock isolerande sula, vattentätta och VARMA!
Jag har inte frusit en enda gång i mina! Är det plusgrader ute räcker det med att par vanliga strumpor i, det blir smällvarmt utan att vara fuktigt och svettigt. Funkar dessutom grymt på kalla ridhusläktare, i trädgården och på brukshundklubben.
Lugnt de bästa 700 kr jag någonsin lagt på ett par skor.

Har just vart och köpt mig ett par Rimfrost Paddock! Verkar supersköna och framförallt varma. 628 kr på Kaia's (www.kaias.se)

Senast ändrad av en moderator:

Kingslands vinterjackor är SÅÅ varma. Har haft min sen förra hösten o den e lika varm än. :d :angel: :love: :rofl: :love: :love: :love:

Liknande trådar

Utrustning Läst lite forskning om skaderisk på överhettade senor i för varma benskydd. Många är emot fårskinn/ludd i benskydd och menar att det...
Svar
5
· Visningar
471
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
928
Senast: Bison
·
Utrustning Hej jag söker tips på kläder som inte ger mig och hästen statisk elektrisitet. Jag har förstått att syntetiska material går bort och att...
Svar
0
· Visningar
140
Senast: Islaend
·
Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
764
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka