Varmblod till hoppning?

M

midnight surprise

Jag letar storhäst att ha och gå över till medans jag har min D-ponny kvar men då kan vi inte köpa en speciellt dyr häst..:crazy:

Nu har jag hittat en som jag tycker låter jättetrevlig och som ser in ut på bilden men det är ett varmblod och min tränare sa tvärt nej till den för hon sa att dom inte blir speciellt bra rid/tävlingshästar..
Jag vill hoppa och tävla men även bara ha kul och göra allt möjligt med min häst men till min fråga..: kan man köpa ett varmblod och ha som hopphäst om man vill satsa på klasser som 90-110(120)?
Jag vet att endel travare bli jättefina ridhästar men jag vet inte..
Den är inte startad i trav, vet inte om den är körd och heller inte tävlad i ridning..
Här är annonsen:

Ras Varmblodig travare
Kön Sto
Ålder 12 år
Mankhöjd 162 cm
Farg Brun

Utbildningsnivå
Dressyr Riden
Hopp Hopptränad
Distans Tränad
Trav Ej startad
Fritid och Motion Trafiksäker

Annonstext
En pigg tjej att utvecklas med
Pigg tjej som kan utvecklas enormt med rätt ryttare. Perfekt häst att tävla med i distans, tränad upp till 6 mil med mycket bra tider och puls. Inte i kondition just nu. Utbildad ca LB, löshoppad 1,40 och bana som mest 1,10 men mest gått 90-banor. Pigg när man rider ut i grupp, kan vara tittig när man rider ut själv. Med en lugn och stadig hand är hon helt underbar. Okomplicerad i all övrig hantering. Kräver rutinerad ryttare som kan rida MED henne. Säljer helst till vuxen ryttare. Priset kan diskuteras, rätt hem viktigast.


På bilden ser den inte ut som en travare..

Hjälp..:crazy: ;)
 
Sv: Varmblod till hoppning?

Hej!
Jag har haft många varmblod och dom har jag tävlat med i hoppning. Dom är duktiga. Jag har ett varmblod nu som jag håller på att träna i hoppning, han hoppar idag 90 cm utan problem, jag har bara haft honom i 1 år och innan det kunde han inte hoppa alls. Hoppas att du köper denna häst, jag vet att dom är underbara dessa varmblod:):):)
Lycka till!!!
 
Sv: Varmblod till hoppning?

Jag skulle inte köpt en travare om jag ville satsa på ridningen eftersom jag anser att dom inte är avlade för ridning och att dom aldrig kan mäta sig med hästar som är framavlade för ridning (halvblod etc.) Det är precis samma sak som att man aldrig skulle starta med ett halvblod i trav. De är ju inte avlade för att trava lopp.

Hur gammal är du? Kan du fortfarande tävla din D-ponny? Ska den säljas senare?

Om du är över 18 hade jag sålt D-ponnyn och köpt en ridhäst för pengarna. Om du är under 18 skulle jag haft kvar D-ponnyn och tävlat i några år till och sen sålt den och köpt en storhäst för pengarna.

Däremot om du mest vill ha en häst till hobbyridning och kanske starta bara i lättare klasser kan man ju köpa sig en travare!
 
Sv: Varmblod till hoppning?

Provrid. Provhoppa. Känn på hästen. Kika på exteriör, rörelser. Framförallt eftersom du är mer hopp än dressyrintresserad, kika på psyket. Har den VILJAN att hoppa, hur närmar den sig hinder. Ser den problemet eller ser den lösningen?

Många travare är jättetrevliga ridhästar. Ännu fler skulle bli det med rätt ryttare. En del rör sig till och med bvettigt dressyrmässigt, men de flesta lämpar dig mer för hopp. De brukar vara kvicka i benen och ärliga härliga framåt-tänkande hästar.
Provrid igen. Ta med tränaren och kika om du inte har en tränare som VÄGRAR ändra sina åsikter - då är det nog skit samma om tränaren är med.

Väg vad du får ridmässigt för pengarna genemot vad ett t ex halvblod med samma kapaxitet och utbildning kostar.
 
Sv: Varmblod till hoppning?

Jag skulle inte köpt en travare om jag ville satsa på ridningen eftersom jag anser att dom inte är avlade för ridning och att dom aldrig kan mäta sig med hästar som är framavlade för ridning (halvblod etc.) Det är precis samma sak som att man aldrig skulle starta med ett halvblod i trav. De är ju inte avlade för att trava lopp.

Hur gammal är du? Kan du fortfarande tävla din D-ponny? Ska den säljas senare?

Om du är över 18 hade jag sålt D-ponnyn och köpt en ridhäst för pengarna. Om du är under 18 skulle jag haft kvar D-ponnyn och tävlat i några år till och sen sålt den och köpt en storhäst för pengarna.

Däremot om du mest vill ha en häst till hobbyridning och kanske starta bara i lättare klasser kan man ju köpa sig en travare!

Jo jag förstår hur du tänker och det är klart, jag skulle aldrig starta ett halvblod i trav om den inte är utbildad till det från början för en häst är ju vad man gör den till (i mesta mån)

Jag är 14 snart 15 så jag har några ponnyår kvar men jag vill gärna ha en storhäst på sidanom att lära mig mer på och få en lättare övergång, då min ponny inte är någon superhoppare(är det egentligen men har börjat stanna nu..)

Jag vill satsa på hoppningen och ska troligen gå ett hoppinriktat gymnasieprogram och då kommer jag att behöva en storhäst iaf, och om jag kanske köper den här hästen, rider i nåt år och lär mig hur det är så kan man sälja ponnyn sen och köpa en bra storhäst..

Vi får se men jag ska nog defintift provrida..:)
 
Sv: Varmblod till hoppning?

Okej! Ja, förstår hur du tänker, att du inte vill sälja ponnyn direkt då.

Provrida kan man ju alltid, man kan ju hitta pärlor. det finns ju faktiskt travare som är duktiga ridhästar, likaväl som det finns ridhästar som inte är så trevliga att rida :)
 
Sv: Varmblod till hoppning?

Om du vill satsa på hoppning hade jag nog hellre köpt ett halvblod. Travarnas problem är ju inte att de inte kan hoppa, utan att de har problem att få bra balans och att orka hålla galoppen.

Men åk du och provrid, hästen kanske är en riktig pärla...Men glöm inte att uppdatera om hur det gick:D
 
Sv: Varmblod till hoppning?

Jag är 14 snart 15 så jag har några ponnyår kvar men jag vill gärna ha en storhäst på sidanom att lära mig mer på och få en lättare övergång, då min ponny inte är någon superhoppare(är det egentligen men har börjat stanna nu..)

Jag vill satsa på hoppningen och ska troligen gå ett hoppinriktat gymnasieprogram och då kommer jag att behöva en storhäst iaf, och om jag kanske köper den här hästen, rider i nåt år och lär mig hur det är så kan man sälja ponnyn sen och köpa en bra storhäst..

Då tycker jag att du ska köpa dig en läromästare som har tävlat. Vet inte vilken budget du har, men jag tycker du ska kolla runt på en "riktigt" ridhäst istället. Finns massa lite äldre hästar som kanske har tävlat en hel del och som du kan ha roligt med i massa år och som kan lära dig en massa.

Om du har en ponny som stoppar så är det mkt roligare att ha en häst som du vet att du kan lita på (inte sagt att du inte litar på din ponny) och som kan lära dig, då kommer kanske ridningen på din ponny förändras oxå och du kan utvecklas med den.
Om du dessutom ska satsa på hoppning och gå på ett hoppinriktat gymnasium skulle jag defenitivit köpa en läromästare eller dyl.

Men du kan ju ta en häst på foder. Så slipper du tänka så mkt på vad hästen får kosta.

Lycka till iafa:banana:
 
Sv: Varmblod till hoppning?

Min klubbkompis har tävglat en gammal travare. visst låg det mkt jobb bakom att få till bra galopp och det hände att han tog till lite trav även sen på hoppbanan. Dom tävlade 1,10 utan problem. en riktigt duktig kille var det och han tyckte det var så skoj :D
Lycka till med ditt hästköp. Hur du än gör ;)
 
Sv: Varmblod till hoppning?

Okej.. Tycker defenitivt att du ska åka och provrida..:) Vad ska dom ha för den?
 
Sv: Varmblod till hoppning?

Travarnas problem är ju inte att de inte kan hoppa, utan att de har problem att få bra balans och att orka hålla galoppen.

Det där stämmer kanske generellt, men det finns faktiskt travare som har en riktigt stadig och bra galopp, särskilt bland de som aldrig travtränats.

TS: tycker du iaf ska åka och titta på hästen!
Finns flera duktiga hopptravare här på Buke, bla Krokodilens och Stilett's hästar...leta rätt på bilder o filmer av dem så kanske du kan få lite mer uppfattning om hur travare kan vara :idea:
 
Sv: Varmblod till hoppning?

Hejhej :)
asså travare är helt underbara :):heart
jag har ett varmblods sto som nyss fyllt 11 och hon är helt underbar. väldigt pigg och frammåt, älskar att hoppa, hon vet inte riktigt vart hon ska ta vägen när hon ska hoppa ;) :heart
galoppen är fin och stadig och hoppar som en gud :) (kan lägga in hopp-film sen)
oftast är det så att travare aldrig vägrar. de är väldigt envisa så dom försöker hoppa allt även om det är 2 m :bump: haha
min instruktör har en travare och hon tävlar 130 klasser :)
så jag tycker absolut att du ska kolla på den och så :smirk:

du måste berätta hur det gick :):heart
lycka till :heart
 
Sv: Varmblod till hoppning?

Jag tycker inte att du ska köpa en varmblodstravare för att den är billig.. känns som ett dåligt skäl

Nirak
 
Sv: Varmblod till hoppning?

det är klart att man inte ska köpa en häst för att den är billig, men travare är helt underbara :)
om du gillar att rida den så tycker jag absolut att du ska köpa den :)
 
Sv: Varmblod till hoppning?

Jag tycker inte att du ska köpa en varmblodstravare för att den är billig.. känns som ett dåligt skäl

Nirak

Nejnejnej! Det är klart att jag inte gör det men det var efter jag läst annonsen som jag såg både pris och att den var ett varmblod. Naturligtvis skulle jag inte köpa en häst av någon sort bara för att den är billig men jag tyckte helt enkelt att den lät trevlig:)
 
Sv: Varmblod till hoppning?

när ska du kolla på den? du får berätta hur det kändes att rida den :)
 
Sv: Varmblod till hoppning?

Jag frågade efter fler bilder och mer information och tyvärr verkar det inte som någonting för mig för den hade inte hoppat på några år (nåt år) och den var lite osäker och jag vill inte ha en till sån häst så det blir tyvärr ingen provridning..:( Sen var det några andra saker också.. men jag har hittat ett sto i Jämtland som verkar bra ist, ett halvblod den här gången så vi får se!:D

Tacktack!
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 333
Senast: zarmino
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 751
Senast: Mia_R
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 134
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 533

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp